علل و راه های درمان سلولیت ران



سلولیت به فرو رفتگی ها و ناهمواری های ناخوشایند روی پوست گفته می شود که به دلیل فشار ناشی از سلول های چربی زیر پوست ایجاد شده و اغلب باسن، ران و شکم را درگیر می کند.

بیش از 85 درصد خانم های 21 سال به بالا دچار سلولیت می شوند اما مردان معمولا به ندرت این عارضه پوستی را تجربه می کنند.

سلولیت ران از انواع سلولیت است که در هر سن و وزنی ممکن است رخ دهد اما با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش می یابد. نام علمی سلولیت لیپودیستروفی ژنیوئید می باشد و در میان مردم به نام پوست پرتقالی نیز شناخته شده است.

در این مطلب قصد داریم با روش های درمانی خانگی، دارویی، تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مفید برای سلولیت آشنا شویم. با ما همراه باشید.

روش های درمان سلولیت

در حال حاضر با روش های مختلف می توان ظاهر سلولیت را بهبود بخشید اما اغلب احتمالا موقتی بوده و تاثیر آن ها بین چند روز تا 2 سال دوام می آورد. در ادامه به تعدادی از این روش ها اشاره خواهیم کرد.

درمان دارویی خانگی سلولیت

اگرچه ممکن است درمان کامل سلولیت امکان پذیر نباشد اما با کمک برخی محصولات و تغییر در سبک زندگی می توان به بهبود علائم آن کمک کرد. از جمله:

1. آب رسانی بدن

سلول های پوست مانند سایر سلول های بدن برای عملکرد صحیح خود به آب نیاز دارند، آب به حفظ ظاهر پوست کمک زیادی می کند و در مقابل کم آبی باعث افسرده شدن پوست شده و فرو رفتگی های ناشی از سلولیت را تشدید کند.

نیاز بدن به آب در افراد مختلف متفاوت است و به برخی عوامل همچون سن، جنسیت، وضعیت سلامتی، سطح فعالیت و بارداری یا شیردهی بستگی دارد.

گفته شده زنان بالغ سالم معمولا به مصرف حدود 2.7 لیتر آب در روز نیاز دارند که شامل آب موجود در مواد غذایی نیز می شود.

2. کنترل وزن سالم

همان طور که قبلا گفتیم افراد با وزن های مختلف ممکن است به سلولیت دچار شوند، با این حال افزایش بافت های چربی در بدن و چاقی احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد و علائم آن را تشدید می کند.

همچنین ناگفته نماند کاهش وزن تدریجی و پیوسته در برخی افراد می تواند به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند اما گاهی با کاهش وزن زیاد به خصوص اگر در کوتاه مدت رخ دهد پوست شل شده و احتمال سلولیت افزایش می یابد.

3. استفاده از کرم یا لوسیون

کرم و لوسیون های زیادی در بازار هستند که برای درمان سلولیت عرضه شده اند، در صورتی که فرد هر روز از آن ها استفاده کند برخی ترکیبات موجود در این محصولات ممکن است ظاهر سلولیت را بهبود ببخشد اما هیچ یک از آن ها ساختار پوست را تغییر نمی دهد.

یکی از این ترکیبات موثر کافئین است که با جلوگیری از احتباس آب در سلول های چربی زیر پوست به کمرنگ شدن علائم سلولیت کمک می کند.

به نظر می رسد محصولات حاوی 0.3 درصد رتینول – که از مشتقات ویتامین A است – نیز پوست را سفت کرده و برای بهبود وضعیت سلولیت مفید است اما ممکن است مجبور باشید به مدت 6 ماه یا بیشتر از آن استفاده کنید تا نتیجه مورد انتظار را به دست آورید.

سایر ترکیبات رایج در کرم های سلولیت که اثر مشابه دارند و برای سلامت پوست مفید هستند عبارتند از:

ویتامین های C و E اسکین فورسکولین کارنیتین

توجه داشته باشید:

استفاده از محصولات مختلف روی پوست ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود بنابراین توصیه می شود حتما قبل از استفاده، اندکی از محصول مورد نظر را روی بخش کوچکی از پوست اعمال کرده و اگر تا 48 ساعت بعد هیچ واکنش خاصی مشاهده نکردید از آن استفاده کنید. برخی کرم ها حاوی آمینوفیلین هستند که می تواند باعث اضطراب، تپش قلب و مشکلات تنفسی شود. افرادی که از اسپری آسم استفاده می کنند باید از مصرف هر محصول حاوی این ماده اجتناب کنند.

4. مصرف مکمل های کلاژن

از آن جا که سلولیت به کلاژن درون پوست آسیب می رساند مصرف برخی مکمل های کلاژن به ترمیم پوست و سایر ساختارهای بدن و همچنین تقویت سوخت و ساز بدن در سلول های پوستی کمک می کند اما به تحقیقات بیشتری درباره مقدار مکمل کلاژن مورد استفاده برای کاهش علائم سلولیت نیاز می باشد.

5. ماساژ درمانی

برخی دستگاه ها با ماساژ دادن پوست به کشش بافت های عمیق زیر پوست کمک کرده، جریان خون را بهبود می بخشند و برای تخلیه لنفاوی مفید هستند.

تحقیقات نشان داده تخلیه لنفاوی دستی و ماشینی که برخی آن را نوعی ماساژ می دانند می تواند علائم بدترین انواع سلولیت را در کمتر از 2 هفته کاهش دهد اگرچه شرکت کنندگان این آزمایش ها دچار تحریک دهانه رحم نیز شده اند.

تولید کنندگان برخی دستگاه های ماساژ خانگی دستگاه خود را برای درمان سلولیت مفید می دانند اما این دستگاه ها اگرچه چسبندگی کلاژن را از بین برده و به سفت شدن بافت ها کمک می کنند به نظر می رسد سلولیت را درمان نمی کنند.

درمان طبیعی سلولیت

1. اسکراب قهوه

قهوه ماده خوبی برای لایه برداری است که به از بین رفتن سلول های مرده پوست کمک کرده و باعث می شود سلول های جدید و سالم جای آن ها را بگیرد.

ماساژ اسکراب قهوه باعث تحریک گردش خون شده و پوست شل شده ناشی از سلولیت را سفت می کند.

برای تهیه اسکراب قهوه 1/4 فنجان قهوه، 3 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای و 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده – یا روغن زیتون فرا بکر – را با هم ترکیب کرده و خمیر حاصل را روی ناحیه مورد نظر بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید.

این ماساژ را به صورت هفتگی ادامه داده تا به نتایج دلخواه برسید و از استفاده بیش از 3 بار در هفته اجتناب کنید.

2. سرکه سیب

سرکه سیب یک محلول چند منظوره است که برای درمان بسیاری از وضعیت های پیچیده پوستی از جمله سلولیت مفید می باشد.

سرکه سیب حاوی پتاسیم، منیزیم، کلسیم و بسیاری مواد معدنی دیگر است که علائم سلولیت را کاهش داده، سموم بدن را از بین می برد و به کنترل آب اضافی در اطراف ران و معده کمک می کند.

سرکه سیب و آب را با نسبت 1 به 2 مخلوط کرده و چند قطره عسل به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی نواحی مورد نظر ماساژ داده و بگذارید نیم ساعت بماند، سپس با آب ولرم بشویید.

این کار را 2 بار در روز تکرار کنید و تا زمانی که نتیجه دلخواه را به دست آورید از آن استفاده کنید.

3. روغن ضروری سرو کوهی

روغن سرو کوهی با کاهش جذب مایعات در بدن به کاهش علائم سلولیت کمک می کند.

کافیست 10 قطره روغن سرو کوهی را با 1/4 فنجان روغن زیتون مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه روی نواحی آسیب دیده بمالید.

برای نتیجه بخش بودن سعی کنید 2 بار در روز و به مدت 1 ماه از این روش استفاده کنید، در پایان خواهید دید که پوست تان نسبت به قبل سفت تر و صاف تر شده است.

4. روغن ضروری نارنگی

روغن نارنگی یکی دیگر از روغن های مفید برای از بین بردن سموم بدن، تحریک گردش خون و کاهش چربی های اضافه بدن است که در نهایت به سلولیت منجر می شوند.

توصیه می شود 5 قطره روغن ضروری نارنگی را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کرده و به مدت 10 دقیقه در نواحی مورد نظر ماساژ دهید.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب 2 بار در روز از این روش استفاده کنید و تا یک ساعت بعد از آن از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

5. جلبک دریایی

جلبک دریایی لایه بردار طبیعی شبیه قهوه است که ماساژ آن روی پوست باعث گردش خون بهتر، سم زدایی بدن، صاف شدن پوست و کاهش علائم سلولیت می شود.

3 قاشق غذاخوری جلبک دریایی آسیاب شده را با 1/4 فنجان نمک دریا و 1/4 فنجان روغن زیتون فرا بکر ترکیب کرده و چند قطره اندک روغن ضروری دلخواه به آن اضافه کنید.

خمیر حاصل را 10 دقیقه قبل از حمام کردن روی پوست ماساژ داده و بعد از حمام از مرطوب کننده استفاده کنید.

توصیه می شود 1 بار در هفته این کار را انجام دهید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید.

بهترین ورزش ها برای درمان سلولیت

برخی تمرینات ورزشی به افزایش حجم عضلات بدن نسبت به چربی ها کمک کرده و باعث سفت شدن پوست می شوند که به کاهش علائم سلولیت کمک می کند.

به گفته برخی متخصصان یکی از بهترین روش های مقابله با سلولیت افزایش فعالیت های بدن است به گونه ای که بدن به جای ذخیره و تجمع چربی ها اغلب اوقات مشغول چربی سوزی باشد.

تمرینات کاردیو یا هوازی زیر ممکن است در کاهش علائم سلولیت موثر باشند:

آهسته دویدن پیاده روی شنا دوچرخه سواری

تمرینات قدرتی به خصوص آن هایی که ران و ناحیه گلوت را هدف قرار می دهند نیز می توانند در این مورد موثر باشند.

به توصیه برخی متخصصان در این زمینه، بهتر است هر روز تمرینات هوازی انجام داده و هر هفته دو یا سه دوره تمرین قدرتی داشته باشید.

از جمله تمریناتی که ران و گلوت را درگیر می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اسکوات

حرکت اسکوات

برای انجام اسکوات بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید.

زانوها را خم کرده و باسن خود را تا جایی که می توانید پایین بیاورید در حالتی که گویا روی صندلی نشسته اید.

در این حالت زانو تقریبا موازی با زمین و متمایل به سمت بیرون است، مطمئن شوید کشکک زانو از انگشتان پا جلوتر قرار نگیرد.

سپس با وارد کردن فشار به حالت اول برگردید. هنگام انجام حرکت سر و سینه خود را بالا نگه دارید و خم نکنید.

افراد مبتدی بهتر است هر هفته 3 ست و در هر ست 12 تا 15 حرکت اسکوات انجام دهند.

2. اسکوات پرشی

این حرکت شامل تمرین اسکوات با یک پرش در پایان حرکت است.

به این صورت که به جای بلند شدن در مرحله آخر اسکوات، یک پرش کوچک انجام دهید به گونه ای که پاها از سطح زمین جدا شود.

3. لانج

حرکت لانج

بایستید و هر دو پا را کنار هم قرار دهید.

یک پا را جلوتر از بدن برده و به آرامی هر دو زانو را خم کنید به طوری که زانوی عقب تقریبا به کف زمین برسد و کشکک زانوی جلو عقب تر از انگشتان پا قرار بگیرد.

در حین خم شدن مطمئن شوید نیم تنه بالایی شما کاملا صاف و ماهیچه های مرکزی بدن سفت باشند.

پس از این که هر دو زانو در زاویه 90 درجه قرار گرفتند (مطابق تصویر) با فشار وارد کردن به پای جلویی به حالت ایستاده بروید. سپس حرکت را با جابه جایی پاها تکرار کنید.

یک ست لانج شامل 10 تا 20 تکرار در هر پا می باشد و توصیه می شود به مرور آن را به 2 تا 4 ست در هفته برسانید.

سلولیت و رژیم غذایی

تحقیقات نشان داده عوامل تغذیه ای ممکن است در شدت علائم سلولیت نقش داشته باشد.

مثلا مطالعه ای نشان داده رژیم های غذایی پر چرب، پر نمک و سرشار از کربوهیدرات در سلولیت اثر دارند زیرا چربی ها می توانند التهاب را افزایش دهند، نمک می تواند باعث احتباس آب در بدن شود و کربوهیدرات ها در تجزیه کلاژن نقش دارند.

مصرف زیاد چربی ها، نمک یا کربوهیدرات می تواند باعث تولید بیشتر سلول های چربی زیر پوستی شود.

در این مطالعه لیست چند ماده مغذی موثر در کاهش علائم سلولیت ذکر شده است، از جمله:

ویتامین A ، C و D روی پلی فنل ها، ترپنوئیدها و سیلیکون موجود در میوه ها و سبزیجات چربی های ضد التهابی تک غیر اشباع و چند غیر اشباع

با این حال تاثیر رژیم غذایی روی سلولیت نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

منابع: medicalnewstoday – lifehack

window.m2121myvarskj = "%257B%2522o_url%2522%253A%2522https%253A%255C%252F%255C%252Fwww.cocamag.net%255C%252Fcauses-ways-cure-cellulite-thighs%255C%252F%2522%257D";window.myja_nexpost = "%255B%257B%2522link%2522%253A%2522https%253A%255C%252F%255C%252Ffacefun.ir%255C%252F%253Fp%253D33255%2522%252C%2522title%2522%253A%2522%25D8%25A8%25D8%25A7%25D8%25A8%25DB%258C%2B%25DA%25A9%25D9%2588%25D8%25AA%25DB%258C%25DA%25A9%2B%25D8%25AA%25D8%25B1%25DA%25A9%2B%25D8%25A7%25DA%25A9%25D8%25AA%25DB%258C%25D9%2588%25DB%258C%25DA%2598%25D9%2586%2B%25D8%25A8%25D9%2584%25DB%258C%25D8%25B2%25D8%25A7%25D8%25B1%25D8%25AF%2B%25D8%25B1%25D8%25A7%2B%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25B1%25D8%25B3%25DB%258C%2B%25D9%2585%25DB%258C%25DA%25A9%25D9%2586%25D8%25AF%2522%252C%2522thumbnail%2522%253A%2522https%253A%255C%252F%255C%252Ffacefun.ir%255C%252Fwp-content%255C%252Fuploads%255C%252F2021%255C%252F11%255C%252F33255__Bobby_Kotik1.jpg%2522%257D%255D";

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب