حضرت مهدی چه زمانی قیام می کند



حضرت مهدی چه زمانی قیام می کند را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

قیام امام مهدی(عج)

قیام امام مهدی(عج) حرکت حضرت مهدی(عج) پس از ظهور است که به‌منظور برپایی عدل در جهان انجام می‌شود. زمان دقیق قیام امام زمان(ع) معلوم نیست. براساس روایات، قیام وی، از مسجد الحرام در مکه آغاز می‌شود و هشت ماه طول می‌کشد. محل اصلی آن عراق است و امام زمان(ع) سفیانی را در این منطقه شکست می‌دهد.

برپایه روایات، ۳۱۳ تن، به‌عنوان یاران ویژه امام زمان(عج)، در این قیام شرکت می‌کنند؛ اما شمار شرکت‌کنندگان در قیام بسیار بیشتر از این‌ها است و اکثر قریب به اتفاقشان را جوانان تشکیل می‌دهند. حضرت عیسی(ع) نیز در این قیام امام زمان را یاری می‌دهد. برخی از پیامبران و اولیای خدا همچون اصحاب کهف، یوشع بن نون(ع)، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری و مالک اشتر نَخَعی هم رجعت می‌کنند تا در قیام شرکت کنند.

برخی با استناد به روایات، بر این باورند که سلاح امام زمان در قیام، شمشیر است و او با اِعجازی که خدا در این شمشیر قرار می‌دهد، دشمنانش را شکست می‌دهد. گروهی دیگر معتقدند که سلاح‌های پیشرفته از کار می‌افتد و به این ترتیب، امام زمان با شمشیر پیروز می‌شود؛ اما به‌اعتقاد برخی دیگر، کاربرد واژه شمشیر در روایات، نمادین و به‌معنای قیام نظامی است.

جایگاه و اهمیت

قیام امام زمان(ع)، اشاره به اقداماتی است که دوازدهمین امام معصوم شیعیان، پس از ظهور خود، برای برپایی عدل در جهان انجام می‌دهد.[۱] گرچه قیام امام زمان(ع) با ظهور او به یک معنا به کار رفته است،[۲] اما چنانکه خدامراد سلیمیان، پژوهشگر شیعه، گفته است، این دو موضوع با هم تفاوت دارند و قیام در مرحله‌ای پس از ظهور روی می‌دهد.[۳]

در روایات، برای اشاره به قیام امام زمان(ع)، از واژه خروج نیز استفاده شده است.[۴] در روایتی از کتاب خصال، نوشته شیخ صدوق، قیام امام زمان در کنار رجعت و روز قیامت از ایام‌الله شمرده شده است.[۵] بنابر برخی روایات، قیام امام زمان(ع) هشت ماه طول می‌کشد[۶] و به حکومت جهانی امام زمان(ع) می‌انجامد.[۷]

زمان و مدت

زمان دقیق قیام امام زمان(ع) روشن نیست،[۸] اما برخی ویژگی‌های زمان قیام در روایات بیان شده است؛ از جمله آمده است که در سال‌های فرد، روز عاشورا و شنبه رخ می‌دهد.[۹] به‌باور سید محمد صدر، نویسنده کتاب تاریخ مابعد الظهور، به‌جز روایات مربوط به روز عاشورا، دیگر روایات در این زمینه سند ضعیفی دارند.[۱۰]

در خصوص مدت قیام هم روایت شده است که امام زمان هشت ماه شمشیر به دوش می‌گیرد.[۱۱]

مکان

بر پایه بیشتر روایات، قیام امام زمان(ع) از مکه آغاز می‌شود.[۱۲] از جمله آنها روایاتی است که کلینی در الکافی و نعمانی در الغیبه آورده‌اند.[۱۳] در روایتی از کتاب عیون اخبار الرضا، نوشته شیخ صدوق، تهامه محل قیام معرفی شده است؛[۱۴] اما گفته‌اند از آنجا که مکه جزئی از تهامه است، به آن تهامه هم می‌گویند.[۱۵]

در روایتی دیگر، روستایی به نام کرعه در یمن، محل قیام معرفی شده است،[۱۶] اما نویسندگان دانشنامه امام مهدی(ع)، آن را غیرمعتبر دانسته و احتمال داده‌اند که قیام امام زمان با خروج یمانی در روایت مذکور اشتباه گرفته شده باشد[۱۷] یا این روایات به انگیزه تأیید حکومت فاطمیان و یا تقویت مهدیان دروغین در شمال افریقا و غرب جهان اسلام جعل شده باشد.[۱۸]

چنانکه در کتاب دانشنامه امام مهدی(عج) آمده بر اساس روایات، ده‌هزار نفر در مکه با امام زمان(عج) بیعت می‌کنند و او سپاهی به مدینه می‌فرستد یا بنا به روایتی دیگر، خود به مدینه می‌رود و سپس برای سرکوب سفیانی، راهی عراق می‌شود که محل اصلی نبرد قیام است.[۱۹]

در روایات، از فتح روم، دیلم، هند، کابل و خزر به دست وی سخن آمده است.[۲۰] نیز آمده است که حضرت عیسی(ع) در بیت المقدس به امام زمان(عج) ملحق می‌شود.[۲۱] پایان قیام کوفه است و این شهر مرکز حکومت امام زمان(ع) می‌شود.[۲۲]

چگونگی آغاز

طبق روایات، امام مهدی(ع) نماز عشاء را در مسجدالحرام می‌خواند و پس از آن کنار کعبه قیامش را آغاز می‌کند.[۲۳] او میراثی از پیامبر(ص)، از جمله شمشیر، زره، عمامه، زین، عصا، ردا و پرچم پیامبر به‌همراه دارد[۲۴] و بین رُکن و مقام از یارانش بیعت می‌گیرد.[۲۵]

به‌نقل شیخ صدوق، امام زمان همراه با ۳۱۳ تن در مسجدالحرام حاضر می‌شود و با این آیه سخنانش را آغاز می‌کند: «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ». سپس با بیان جمله «أَنَا بَقِیَّةُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ خَلِیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیْکُمْ» خود را مصداق آن معرفی می‌کند و هنگامی که شمار یارانش به ده هزار تن رسید، قیامش را آغاز می‌کند.[۲۶]

سلاح

برپایه روایات، سلاح امام زمان(ع) در قیام «سیف» (شمشیر) است.[۲۷] براساس همین، برخی معتقدند هنگام قیام امام زمان(ع)، سلاح‌های پیشرفته به‌امر خدا از کار می‌افتد، گروهی می‌گویند به‌علت وقوع جنگ‌هایی قبل از ظهور، آن سلاح‌ها از بین می‌رود و به باور جمعی دیگر، خدا در شمشیر امام زمان قدرتی اعجازگونه قرار می‌دهد که بر دیگر سلاح‌ها برتری می‌یابد.[۲۸]

در مقابل، کسانی بر این باورند که واژه «سیف» در این روایات کنایه از قدرت و نیروی نظامی است.[۲۹] بنابراین منظور این است که امام زمان(ع) از طریق مبارزه نظامی بر دشمن پیروز می‌شود، نه اینکه لزوماً از شمشیر استفاده می‌کند.[۳۰]

شرکت‌کنندگان

برخی از ویژگی‌های شرکت‌کنندگان در قیام امام زمان، از جمله تعداد، ویژگی‌های فردی و شخصیت‌های معروفشان در روایات بیان شده است.

تعداد

شمار یاران امام مهدی(عج) در بیشتر روایات، ۳۱۳ تن، به‌اندازه اصحاب پیامبر(ص) در جنگ بدر دانسته شده است،[۳۱] اما این تعداد در روایاتی دیگر، بیشتر است، مانند ده هزار و[۳۲] و دوازده هزار یا پانزده هزار نفر.[۳۳] بر همین اساس، گفته شده است که شرکت‌کنندگان در قیام بیش از ۳۱۳ نفر هستند و ۳۱۳ تن، یاران ویژه و فرماندهان سپاه او هستند.[۳۴]

ویژگی‌های فردی

در حدیثی از کتاب الغیبه، نوشته نعمانی، بیشتر شرکت‌کنندگان قیام جوان و شمار اندکی از آنان پیر معرفی شده‌اند.[۳۵] همچنین آنان بسیار شجاع، شب‌زنده‌دار، بسیار ثابت‌قدم و نیرومند توصیف شده‌اند.[۳۶]

شخصیت‌های معروف

برپایه روایات، حضرت عیسی نیز امام زمان را در قیام یاری می‌دهد.[۳۷] همچنین گروهی از اولیای خدا که از دنیا رفته‌اند رجعت می‌کنند. برخی از افرادی که نامشان در روایات آمده، عبارت‌اند از: اصحاب کهف، یوشع بن نون(ع)، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری و مالک اشتر نَخَعی.[۳۸]

پانویس

منابع


منبع مطلب : fa.wikishia.net

مدیر محترم سایت fa.wikishia.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری شبستان

به گزارش خبرگزاری شبستان: قرآن کریم در آیه 96 از سوره مبارکه اعراف می فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَیٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بمَا کَانُوا یَکْسبُونَ؛ و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.»

از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی علیه السلام است که به گفته روایات در آن زمان برکات از آسمان و زمین به مردم می رسد. امام صادق علیه السلام فرمودند: «چون حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه قیام کند به عدالت حکم فرماید و در دوران او ستم برداشته شود و راه ها امن گردد و زمین برکت های خود را بیرون آورد و هر حقی به اهلش رسد.»(1) 

و امام حسن علیه السلام فرمودند: «در دولت او درندگان آزادانه زندگی می کنند و زمین گیاهان خود را بیرون می نهد و آسمان برکات خود  را فرو می فروستد و گنج ها و معادن زمین برای او آشکار می شود.» (2)

امام زمان علیه السلام وقتی ظهور می کند که آمادگی از هر جهت در مردم وجود داشته باشد و مردم به معارف و اندیشه های قرآن و اسلام آگاه باشند و برای حکومت امام زمان علیه السلام آمادگی پیدا کنند.

کسانی که منتظر مصلح هستند باید خودشان هم آدم صالحی باشند. نمی شود آدم منتظر مصلح باشد ولی خودش صالح نباشد. نمی شود صبر کنیم تا امام زمان علیه السلام بیاید و همه چیز را درست کند. اگر قرار باشد امام زمان(عج) همه چیز را درست کند پس این همه آیات دفاع از مظلوم، در دهان ظلم کوبیدن، نهی از منکر، اجرای حدود اسلامی و ... برای چیست؟ مگر می شود دستورات قرآن بیش از هزار سال و تا زمان ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه تعطیل شود؟

در روایات هم آمده که هر حدیثی از طرف ما به شما رسید، آن را به قرآن عرضه کنید و در صورت مخالفت با قرآن، آن را کنار بگذارید. نظیر این حدیث جعلی که «از حاکم جامعه ولو ظالم باشد، اطاعت کنید.» در حالی که قرآن می گوید: «وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ کَفُورًا؛ اگر کسی گناه می کند از او اطاعت نکن».

احادیثی که می گوید: قبل از قیام امام زمان علیه السلام کسی تکان نخورد، یا جعلی هستند یا مقصود آنها درست فهمیده نشده است. در تاریخ است که زید، پسر امام سجاد علیه السلام قیام کرد و امامان(ع) ما از او حمایت کردند. حتی گاهی امامان(ع) در شرایطی که صلاح نبود خود قیام کنند، به کسانی که می توانستند اقدام کنند، جواز قیام می دادند و آن ها را به لحاظ مالی نیز حمایت می کردند.

برای پیروزی هم باید تلاش کرد هم دعا. رزمنده ها اگر فقط به پای دعا بنشینند، پیروز نمی شوند. دعای آدم بی کار، مستجاب نیست. اسلحه منهای معنویت مفید نیست. معنویت هم بدون اسلحه موفقیت ندارد. امام حسین علیه السلام در شب عاشورا هم شمشیرش را تیز می کرد و هم نماز شب می خواند. هم اشک و هم شمشیر؛ هم دعا  هم تلاش و مجاهدت.

دانستن این که امروز امام زمان(عج) در چه زمانی ظهور می کند یا این که در کجا زندگی می کند، ارزش چندانی ندارد. آنچه ارزشمند است آن است که بدانیم وظیفه ما در حال حاضر چیست و امام از ما چه انتظاری دارد و سپس به آن جامعه بپوشانیم. لذا شناخت وظیفه لازم ترین مطلب در زمان غیبت امام(عج) است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم؛

شناخت امام علیه السلام و اهداف او؛ معرفی و شناساندن امام زمان و انقلاب جهانی او به دیگران و ایجاد زمینه های لازم برای ظهور. تلاش در جهت جلب رضایت امام زمان علیه السلام با انجام اعمال صالح و ارتباط معنوی با ایشان و صدقه دادن و دعا برای سلامتی ایشان، پرداخت حقوق مالی (خمس) متعلق به امام(عج)، عمل به تکلیف و واجبات و دوری از گناه و محرمات است.

هر گاه مردم بتوانند امام و رهبری برحق و معصوم را بپذیرند آن وقت امام زمان علیه السلام ظهور خواهند کرد.     

پی نوشت ها:

1.کشف الغمه، ج2 ، ص 465

2.الاحتجاج، ج2 ؛ ص 291  

*برگرفته از «پرتوی از آیات مهدوی» سخنان استاد قرائتی به تدوین و کوشش حسن ملّایی        

منبع مطلب : shabestan.ir

مدیر محترم سایت shabestan.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

امام زمان در چه روزی ظهور می‌کند؟

امام زمان در چه روزی ظهور می‌کند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، روایات متعددی برای روز ظهور امام زمان وارد شده است که هر کدامین روایات به روزی از روزهای هفته و یا مناسبتی(مانند عاشورا،نوروز) اطلاق شده البته که این روایات با هم دیگر مانعة الجمع نیستند. از طرفی نیز برخی روایات به ظهور امام زمان در روز جمعه و برخی دیگر به روز شنبه تاکید کرده‌اند. گرچه این مورد نیز علی‌الظاهر اختلاف بین روایات است ولی در حقیقت یکی به روز ظهور  و حرکت و قیام امام زمان و دیگری به استقرار حکومت حضرت اشاره دارد.

*اختلاف درباره روزهای قیام

روایات در مورد کیفیت آغاز نهضت ظهور و زمان آن اندکی با هم تفاوت دارد ولی آنچه که از جمع روایات بدست می آید چنین است که امام (عج) نخست در میان سی صد و سیزده تن از یاران خود ظهور می کند، آنگاه غروب روز نهم محرم یک یک یاران حضرت ولی عصر (عج) داخل مسجد الحرام شده و امام (عج) نهضت مقدس خود را بعد از نماز عشا با ارسال پیام برای اهل مکه آغاز می کند. سپس یاران آن بزرگوار در آن شب بر حرم و شهر مکه مسلط می گردند و روز دهم محرم پیام خود را متوجه جهانیان می نماید.

زمان گردهمایی حضرت مهدی (عج) و یاران او که از نقاط مختلف جهان جمع خواهند شد، در مکه و در شب جمعه‌ای که مقارن با شب نهم محرم است. امام صادق در این باره می‌فرماید: خداوند سبحان آنان را در شب جمعه گرد هم می آورد و صبح جمعه جملگی در مسجد الحرام با آن حضرت دست بیعت و وفاداری می دهند و هیچیک از آنان سرپیچی نمی کند.

امام باقر (ع) نیز می فرماید: قائم روزشنبه که روز عاشورا است روزی که حسین (ع) در آن به شهادت رسید ظهور می‌کند.

امام جعفر صادق(ع) فرمود: قائم ما اهل بیت در روز جمعه قیام می کند.

منبع:مهدی موعود ص 1066

پیامبر (ص) می فرماید: مهدی از خاندان ما اهل بیت است و خداوند قیام وی را در یک شب سامان می‌بخشد.

البته با توجه به روایات ظهور امام مهدی (عج) در روز شنبه طبق روایت امام باقر (ص) مغایرتی با روایت دیگر که روز نهضت را در روز جمعه عنوان می‌کند ندارد زیرا حرکت اصلی امام روز جمعه است و در روز شنبه برای مردم جهان پیام نهضت خویش را ارسال می‌کند.

خلاصه آنکه وقوع ظهور در روز جمعه به رغم مشهور بودن بین مردم قطعی نیست؛ اگر چه طبق بعضی از روایات ظهور روز جمعه خواهد بود. لکن روایات متعدد معتبر دلالت می‏کند که قیام حضرت در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا است، واقع خواهد شد .

منتخب‏الاثر، الفصل السادس، الباب التاسع، حدیث 1 تا 7، ص 574 تا 576

*ظهور در روز شنبه‌ای که مقارن با عاشوراست

امام محمد باقر (ع) می‌فرماید:
گویا حضرت قائم (عج) را می بینم که روز عاشورا ، روز شنبه ، بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند: بیعت برای خداست. پس زمین را پر از عدل می کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود.

منابع : غیبة طوسی ، صفحه 274 / کشف الغمه ، جلد 3 ، صفحه 252 / بحارالانوار ، جلد 52 صفحه 290

امام جعفر صادق (ع) می فرماید:
قائم( درود خدا بر او باد)در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا می‌شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بی علی (ع) در آن کشته شد، قیام خواهد کرد.
منابع : غیبة طوسی ، صفحه 274 / بحارالانوار ، جلد 52 صفحه 290

در روایات دیگر نیز آمده است که ظهور، صبح روز شنبه و عاشورا می‌باشد که حضرت حجت(عج) پس از طلوع آفتاب، پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) دو رکعت نماز به جا می آورند، میان رکن و مقام ایستاده و اولین خطبه خود را به گوش جهانیان می رساند و پس از معرفی خود، مردم را به بیعت دعوت می‌کنند.

ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: حضرت مهدی (عج) در روز عاشورا که روز شهادت سیدالشهداست قیام می کنند. گویا در آن شنبه‌ای که عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم؛ در حالی که بین رکن و مقام ایستاده، جبرییل در مقابل ایشان، برای بیعت ندا دهد و شیعیان حضرت، زمین را با طی الارض زیرپا می نهند و از اطراف عالم جمع شده و با ایشان بیعت می کنند و خداوند هم به وسیله او جهان را مملو از عدالت می کند. علی بن مهزیار هم از امام پنجم (علیه السلام) چنین نقل کرده است که: گویا با حضرت مهدی (عج) در روز شنبه ای که عاشورا است و بین رکن و مقام ایستاده، هستم.

منبع کتاب شش ماه پایانی، نوشته مجتبی السادات، ترجمه محمود مطهری نیا

انتهای پیام/

منبع مطلب : www.tasnimnews.com

مدیر محترم سایت www.tasnimnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب