چرا اتومبیل نمی تواند روی سطح یخ زده حرکت کند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.
سوالات درس هفت علوم ششم ابتدایی ( ورزش و نیرو 2 ) بخش دوم
چون سطح یخ و برف صاف است و اصطکاک بسیار کمی بین یخ و کف کفش وجود دارد .
4 . نیروی اصطکاک را تعریف کنید .
نیرویی که سبب کند شدن حرکت جسم می شود .
5 . جهت نیروی اصطکاک چگونه است ؟
جهت نیروی اصطکاک همیشه برخلاف جهت حرکت جسم است . یعنی اگر جسم به سمت
راست حرکت می کند ، نیروی اصطکاک در جهت چپ نیرو وارد می کند .
6 . اگر در حال حرکت باشیم و نیروی اصطکاک نباشد ، چه اتفاقی می افتد ؟
نمی توانیم در یک جا ثابت شویم .
7 . چه زمانی نیروی اصطکاک بیش تر است ؟
هر چه سطح تماس بین دوجسم ناهمواری و پستی و بلندی بیش تری داشته باشد ، اصطکاک
بیش ترخواهد بود .
8 . سه مورد از فایده های اصطکاک را بیان کنید .
اصطکاک بین کفش و زمین برای راه رفتن ــ اصطکاک چوب کبریت و بدنه ی کبریت برای
روشن شدن آن ــاصطکاک بین لنت و چرخ و زمین برای توقف وسیله نقلیه
9 . آیا اصطکاک می تواند مضر باشد ؟
بله در بعضی سطوح که دو جسم مرتب با هم برخورد دارند بعد از مدتی ساییده شده و نیاز به
تعویض آن ها است . مانند چرخ دنده های فلزی ، تسمه ی دینام کولر و اتومبیل و ...
10 . امروزه برای کم کردن اصطکاک از چه راه هایی استفاده می شود ؟
روغن کاری ، استفاده از چرخ و ...
11 . در قدیم برای جا به جایی اجسام سنگین و کاهش اصطکاک از چه روشی استفاده می کردند ؟
تنه های درخت را زیر جسم قرار می دادند و جسم را به جلو یا عقب هل می دادند .
12 . نیروی مقاومت هوا را تعریف کنید .
نیروی مقاومی است که از حرکت یک جسم در هوا جلوگیری می کند .
13 . ایرودینامیک یعنی چه ؟
برای آن که اجسام بتوانند به راحتی در هوا حرکت کنند ، باید شکل آن ها را به گونه ای طراحی
کنیمتا نیروی مقاومت هوای وارد بر آن ها به کم ترین مقدار ممکن برسد ؛ به چنین اجسامی
ایرودینامیک می گویند .
14 . نیروی بالا بری را تعریف کنید .
بال های هواپیما را به گونه ای طراحی می کنند که وقتی هواپیما در حال حرکت است ، هوای
بالای بال دارای سرعت بیش تری نسبت به هوای پایین بال باشد و همین امر سبب اختلاف فشار
در دو سوی بال و ایجاد یک نیروی خالص به طرف بالا می شود که به آن نیروی بالابر گفته می شود .
15 . چه نیروهایی به یک هواپیمای در حال حرکت وارد می شود ؟
1 ـ نیروی مقاومت هوا ( که همان اصطکاک بوده وسبب کند شدن حرکت می شود و در جهت
خلاف حرکت هواپیما وارد می شود ) .
2 ـ وزن ( که همان نیروی گرانشی زمین است و باعث کشش هواپیما به پایین می شود )
. 3 ـ نیروی رانش (نیرویی است که موتور هواپیما برای جلو رفتن آن وارد می کند )
. 4 ـ نیروی بالا بری ( که همان اختلاف فشار در دو سمت بال بوده و سبب بالا رفتن هواپیما می شود ) .
16 . با توجه به نیروی مقاومت هوا و نیروی گرانشی هواپیما چگونه پرواز
می کند و به بالا می رود ؟
به این دلیل که در هواپیما نیروی رانشی و نیروی بالابری قدرت بیش تری نسبت به نیروی
مقاومت هوا و نیروی گرانشی زمین دارند .
منبع : دبستان غیر دولتی دانشگاه صنعتی شریف
منبع مطلب : five-first.blogfa.com
مدیر محترم سایت five-first.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
نکاتی که باید هنگام رانندگی در برف رعایت کنید
در روزهای سرد زمستان به سر می بریم و هر لحظه امکان بارش برف وجود دارد. معمولاً در فصل های پاییز و زمستان که شاهد بارش باران و برف هستیم میزان تصادف ها و حوادث رانندگی افزایش پیدا می کند که دلیل اصلی آن لغزنده بودن سطح معابر و نا آشنا بودن رانندگان با رانندگی در چنین شرایطی است. درمقاله قبلی درباره نکاتی که باید در هنگام رانندگی در باران رعایت کنید صحبت کردیم و اکنون قصد داریم به نکات مربوط به رانندگی در شرایط برف و یخ زدگی جاده صحبت کنیم.
در ابتدا توصیه می کنیم که در صورتی که امکان دارد از سفرهای غیر ضروری در هنگام بارش برف جدا خودداری کنید اما در صورتی که این امکان برای شما وجود ندارد حتماً پیش از شروع حرکت وضعیت آب و هوا، شرایط یخ زدگی و ترافیک جاده و وضعیت خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید.
مهمترین نکته و نیاز در هنگام رانندگی در برف استفاده از تایرهای مناسب است؛ فرقی ندارد که از یک خودروی سواری دیفرانسیل جلو مانندرنو تندر ۹۰،رنو ساندرو یارنو تالیسمان استفاده می کنید یا پشت فرمان یک خودروی شاسی بلند مانندرنو کولئوس یارنو کپچر نشسته اید چرا که مناسب نبودن عاج لاستیک ها می تواند اولین عامل بروز حادثه برای شما و خودروی شما باشد. این نکته را در نظر بگیرید که در هنگام بارش برف و یخ زدگی جاده میزان اصطکاک لاستیک خودرو با سطح جاده به پایین ترین میزان خود می رسد و بنابراین استفاده از لاستیک با عاج نامناسب امری خطر آفرین است.
همچنین حتماً می دانید که در هنگام بارش مخصوصاً بارش برف و کولاک احتمالی میزان دید راننده و سرنشینان خودرو به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند بنابراین قبل از شروع به حرکت از سلامت تمام چراغ های خودرو اعم از چراغ های جلو، جراغ های عقب، چراغ ترمز، چراغ های مه شکن جلو و عقب، راهنماها و فلاشر اطمینان حاصل کنید تا در صورتی که در شرایط نامناسب قرار گرفته اید بتوانید با کمک آنها میزان دید خود را افزایش دهید و به علاوه رانندگان خودروهای دیگر نیز بتوانند خودروی شما را شناسایی کنند. سعی کنید در تمام طول رانندگی در زمان بارش برف یا باران با چراغ روشن رانندگی کنید تا علاوه بر اینکه دید خودتان افزایش پیدا می کند، رانندگان دیگر بتوانند شما را ببینند.
پیش از شروع حرکت شیشه های خودروی و آینه ها را کاملاً تمیز کنید و در صورتی که شیشه ها یخ بسته اند از آب گرم برای پاک کردن استفاده نکنید چرا که ممکن است شیشه ماشینتان بشکند. بررسی وضعیت برف پاک کن های خودرو و پر بودن مخزن مایع شیشه شور و اطمینان از عملکرد صحیح آنها نیز بسیار مهم و حیاتی است. فراموش نکنید که برای جلوگیری از آسیب رساندن تیغه برف پاک کن به شیشه و عملکرد صحیح آنها هر سال تیغه های برف پاک خود را تعویض کنید. همچنین از مایعات مخصوص شیشه شوی که آب گریز هستند به جای آب در مخزن شیشه شوی خودرو استفاده کنید. در ضمن برای جلوگیری از یخ زدن شیشه ها و کاهش میزان دید در هنگام رانندگی در برف گرم کن شیشه های عقب و جلوی خودرو را روشن نگه دارید.
در ضمن بهتر است بدانید که هوای سرد می تواند قدرت باتری را کاهش دهد و همچنین زمان لازم برای راه اندازی را نیز بالا ببرد. قبل از شروع زمستان، مطمئن شوید که باتری خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارد. درباره شرایط نگهداری و مراقبت از باتری می توانید مقاله "چگونه از باتری خودروی خود نگهداری کنیم؟ " را مطالعه کنید.
در صورتی که قصد رانندگی در مقاصد طولانی را در شرایطی برفی دارید حتماً از کافی بودن میزان سوخت خودرو و به همراه داشتن لباس گرم اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از سلامتی رادیاتور خودرو نیز حتماً مایع ضد یخ را بررسی کنید و در صورتی که مدت زیادی از تعویض مایع ضد یخ گذشته است نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
یکی دیگر از نکات حیاتی برای داشتن سفری ایمن در زمان بارش برف رانندگی با سرعت پایین است. در صورتی که از خودروی با جعبه دنده دستی استفاده می کنید با دنده سنگین رانندگی کنید یا چسبندگی بیشتری به جدی داشته باشید. همچنین از استفاده از کروز کنترل در زمان رانندگی در برف خودداری کنید و برای سبقت گرفتن از خودروهای دیگر تلاش نکنید.
در زمان رانندگی در برف فاصله خود با خودروی جلویی را حفظ کنید تا در صورت لغزیدن خودروی شما یا بروز حادثه برای خودروی جلویی زمان و فاصله کافی برای عکس العمل مناسب را داشته باشید. معمولاً توصیه می شود در چنین شرایط حدود ۳ خودروی با خودروی جلویی فاصله داشته باشید. البته در صورتی که با سرعت بالاتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید این میزان افزایش می یابد.
از انجام هر عمل ناگهانی در هنگام رانندگی در برف خودداری کنید. در زمانی که متوقف هستند فرمان را به تندی نچرخانید. از ترمزهای ناگهانی به شدت پرهیز کنید و در عوض به آرامی روی پدال ترمز ضربه بزنید. ترمز ناگهانی روی زمین لغزنده و برفی نتیجه غیر از قفل شدن چرخ ها و از دست رفتن کنترل خودرو برای شما در پی نخواهد داشت. همچنین از بالا بردن سرعت و فشار دادن ناگهانی پدال گاز موکدا خودداری کنید و در صورتی که تمایل دارید با سرعت بیشتری حرکت کنید به آرامی سرعت خودرو را افزایش دهید.
نگاه خود را کاملاً به جاده نگه دارید تا در صورت یخ زدگی قسمت هایی از جاده مانند پل ها و قسمت هایی که نور خورشید به آنها نمی رسد بتوانید عکس العمل مناسبی نشان دهید.
یکی از اصول رانندگی در برف و به خصوص زمانی که ماشین شروع به لیز خوردن میکند آن است که به هر جهتی که عقب ماشین در حال لیز خوردن است، فرمان را به همان سمت بچرخانید. با این کار، شما کنترل ماشین را مجدداً به دست میآورید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری میکنید. سعی نکنید که با لیز خوردن مبارزه کنید چراکه اینکار فقط باعث از دست رفتن کنترل و طولانیتر شدن مسیر لغزش میشود. در جادههای برفی، چسبندگی ماشین با جاده خوب نخواهد بود، پس میبایست آماده باشید و در زمانی که ماشین شروع به لغزش کرد، با آرامش، کنترل ماشین را به دست بگیرید چرا که مهمترین نکته در زمان لیز خوردن خودرو در برف این است که آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید تا بتوانید کنترل ماشین را در دست بگیرید.
در صورتی که خودروی شما در حالت توقف در برف گیر کرد برای شروع به حرکت با دست زیر لاستیک ها را خالی کنید و برف جلو لاستیک را کنار بزنید؛ اگر سطح آسفالت یخ زده بود از نمک و در آخر از زیرپائی و یا گونی استفاده کنید. زیر پائی ها را در زیر چرخ ها قرار دهید و خودرو را با دنده ۲ به آرامی به حرکت درآورید.
رانندگی در برف و یخ می تواند بسیار مشکل و مسئله ساز باشد ولی در صورتی که اصول رانندگی صحیح را بدانید و اقدامات درست را به موقع ا جرا کنید می توانید با اطمینان و آسودگی خاطر رانندگی کنید. تئوری رانندگی در حالتی که عقب خودرو سر بخورد بسیار ساده است و باید جهت فرمان را در جهت سرخوردن اتومبیل قرار دهیم. سرخوردن عقب اتومبیل معمولاً درحالت پیچیدن و یا دایره زدن اتفاق می افتد؛ در این مواقع به هیچ عنوان ترمز نکنید و فرمان را در جهت حرکت اتومبیل بچرخانید و پا را از روی گاز برداشته و تا وقتی اتومبیل به حالت مستقیم درنیامده از استفاده از دنده سنگین تر خودداری کنید.
در پایان فراموش نکنید در صورتی که قصد رانندگی در شرایط برفی را دارید زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ شکن به همراه داشته باشید.
منبع مطلب : renault-iran.com
مدیر محترم سایت renault-iran.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
مشاهدهی علمی - سُر نخورید!
مقدمه:
آیا تا به حال در مسافرت به جادهای یخ بندان رسیدهاید؟ در این شرایط احتمالاً تابلوی «احتیاط، جاده لغزنده» را میبینید. به نظرتان چرا یخ باعث خطرناک شدن رانندگی میشود؟ دلیل آن مربوط به اصطکاک یا به بیان دقیقتر نبود اصطکاک است.
به طور خاص در مورد اتومبیلی که در جاده حرکت میکند، اصطکاک موجود میان لاستیکهای اتومبیل و سطح جاده به ماشین امکان حرکت را میدهد. این اصطکاک معمولاً سبب میشود چرخهای اتومبیل به کف جاده گیر کنند و در تماس با سطح نسبتاً خشن جاده باشند. بدین ترتیب راننده کنترل اتومبیل را در اختیار دارد. با این وجود هنگامی که جاده یخ زده است، اصطکاک میان این دو سطح کاهش مییابد و اتومبیل روی سطح جاده سر میخورد. شما میتوانید این شرایط را در منزل با استفاده از چند وسیلهی ساده شبیهسازی کنید تا موضوع را دقیقتر بررسی کنید.
پیشزمینه:
اصطکاک مقاومت در برابر حرکت هنگام تماس دو جسم با هم است. یک مثال از اصطکاک پایین سر خوردن از یک تپهی یخی با سورتمه است. در این شرایط سر خوردن بسیار آسان است زیرا سورتمه و یخ روی تپه سطوح صیقلی دارند و با مقاومت بسیار کمی از روی هم عبور میکنند. در مقابل، سر خوردن روی یک مسیر بتنی زبر تقریباً غیر ممکن است زیرا سطح خشن مسیر مقاومت بسیار زیادی در برابر حرکت سورتمه ایجاد میکند. این یک نمونه از اصطکاک بالاست.
همانطور که قابل تصور است، اصطکاک زمانی اتفاق میافتد که بخشهای زبر دو جسم در تماس با هم قرار میگیرند. مقاومت ایجاد شده به مقداری به نام ضریب اصطکاک وابسته است. ضریب اصطکاک معیاری از تعامل دو جسم در تماس با هم است و به جنس دو ماده بستگی دارد. اصطکاک همچنین به جرم جسم متحرک در اثر جاذبه بستگی دارد. تمام این عوامل در تعیین میزان اصطکاک میان دو جسم در تماس با هم تأثیرگذار است.
مواد و وسایل مورد نیاز:
دو تخته چوب یکسان دو در چهار با طول نیم متر
ظرف پلاستیکی کوچک دردار
شن و ماسه یا هر مادهی چگال دیگر برای پر کردن ظرف پلاستیکی
آب
فریزر
چند کتاب
خطکش
نقاله
سطحی دارای فرش یا موکت که خیس شدن آن اشکالی نداشته باشد (میتوانید روی آنها را با لایهای محافظ مانند کیسه زبالهی بزرگ بپوشانید.)
آمادهسازی:
دقت داشته باشید که سطوح تکه چوبهای مورد استفاده باید ابعادی یکسان داشته باشند و زبری سطح هر دو مشابه باشد.
یک تکه چوب را در آب خیس کنید. برای این کار میتوانید چوب را به مدت سی دقیقه در یک وان حمام پر شده با آب تا ارتفاع چند اینچ قرار دهید.
چوب خیس را به مدت یک شب تا صبح در فریزر قرار دهید.
ظرف پلاستیکی را با شن و ماسه یا هر مادهی چگال دیگر پر کنید و در آن را ببندید.
هنگام کار با تکههای چوب به خصوص اگر سطح زبری دارند بسیار مراقب باشید. (میتوانید حین کار دستکش بپوشید.)
روش کار:
روی سطح کارتان (سطح دارای فرش یا موکت) با کمک کتابها و تکه چوب خشک یک سطح شیبدار بسازید. دقت داشته باشید که همواره یک سمت از تکه چوب با کتابها در تماس باشد.
ظرف حاوی شن و ماسه را در بالای سطح شیبدار نگه دارید و سپس آن را رها کنید. چنانچه ظرف روی چوب سر میخورد، شیب را با برداشتن یک کتاب کاهش دهید. اگر ظرف روی چوب سر نمیخورد، شیب را با اضافه کردن یک کتاب بیشتر کنید. ارتفاع ستون کتابها در حالتی که ظرف به پایین سر میخورد چقدر است؟ کوتاهترین ارتفاع ستون کتاب برای اینکه ظرف روی چوب به پایین سر بخورد چقدر است؟
حال با نقاله زاویهی میان سطح شیبدار و زمین را در حالتی که ظرف با کوتاهترین ارتفاع ستون کتاب سر میخورد اندازه بگیرید. این عدد چند است؟
پس از اتمام آزمایشهای مربوط به تکه چوب خشک، چوب یخ زده را از فریزر بیرون بیاورید. (به دلیل اینکه یخ در دمای اتاق ذوب میشود، قبل از بیرون آوردن تکه چوب از فریزر تمام وسایل را آماده کنید تا آزمایشها را قبل از ذوب شدن یخ انجام دهید.) چوب یخ زده چه تفاوتی با تکه چوب خشک دارد؟
اکنون تمام مراحل مربوط به تکه چوب خشک را با چوب یخ زده تکرار کنید. کمترین ارتفاع لازم ستون کتابها برای سر خوردن ظرف روی چوب یخ زده چقدر است؟ با نقاله زاویهی میان سطح شیبدار و زمین را اندازه بگیرید.
میتوانید هر دو چوب را با ارتفاعهای مختلف ستون کتاب چند بار امتحان کنید. آیا نتایج یکسانی در دفعات مختلف به دست میآورید یا خیر؟
به طور کلی، کدام سطح شیبدار (سطح شیبدار با تکه چوب خشک یا سطح شیبدار با چوب یخ زده) امکان سر خوردن ظرف در ارتفاع کمتری از ستون کتابها (زاویهی کمتر) را ایجاد میکنند؟
نکته: اگر در طول انجام آزمایش یخ چوب ذوب شد، آن را به صورت افقی در فریزر قرار دهید و مقداری آب روی تمام سطح آن بریزید. چوب باید حداقل به مدت یک ساعت در فریزر بماند. پس از گذشت این زمان میتوانید با سطح یخ زدهی چوب ادامهی آزمایشهای خود را انجام دهید.
آزمایشهای تکمیلی:
ظرف پلاستیکی روی سطوح شیبدار با جنسهای دیگر چگونه عمل خواهد کرد؟ میتوانید سطوح شیبداری از جنسهای مختلف از جمله کاغذ آلومینیومی، سطح روغنی و غیره بسازید. همچنین میتوانید به جای این کار کف ظرف پلاستیکی را با این مواد پوشش دهید. نحوهی سر خوردن ظرف پلاستیکی روی سطوح با جنسهای مختلف چگونه است؟
اگر ارتفاع و طول سطح شیبدار را بدانید، نیازی به نقاله برای اندازهگیری زاویه ندارید. میتوانید زاویه را با استفاده از فرمول ریاضی زیر به دست بیاورید:
Sin(theta)= ضلع مقابل/ وتر
در این فرمول تتا زاویهی شیب، ضلع مقابل ارتفاع سطح شیبدار و وتر طول سطح شیبدار است. آیا زاویهی به دست آمده از این فرمول با زاویهی اندازهگیری شده با نقاله برابر است؟
مشاهده و نتیجهگیری:
به طور کلی آیا ظرف روی سطح یخی آسانتر از سطح چوب خشک به پایین سر میخورد؟ آیا کمترین زاویهی مورد نیاز برای سر خوردن ظرف به پایین روی سطح یخی کوچکتر از زاویهی مربوط به سطح چوب خشک است؟
هنگامی که دو جسم در تماس با یگدیگر قرار میگیرند اصطکاک وجود دارد. سطح دو جسم در تماس، میزان این اصطکاک را تعیین میکند. در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که اصطکاک میان ظرف پلاستیکی و سطح یخی کمتر از اصطکاک میان ظرف و سطح چوب خشک است. به بیان دیگر، در هنگام استفاده از سطح یخی به عنوان سطح شیبدار، زاویهی کمتری برای سر خوردن ظرف مورد نیاز است.
به منظور محاسبهی نیروی اصطکاک باید ضریب اصطکاک را در نیروی تولید شده توسط جسم، یعنی جرم ظرف در کشش جاذبه ضرب کرد. در این فعالیت علمی جرم ظرف و جاذبهی زمین ثابت است، اما ضریب اصطکاک دو سطح شیبدار با هم متفاوت هستند. ضریب اصطکاک میان سطح یخی و ظرف کمتر از ضریب اصطکاک میان سطح چوب خشک و ظرف است. این تفاوت را میتوانید با به آرامی کشیدن دستانتان روی دو سطح حس کنید زیرا یخ سطح چوب را صیقلی میکند.
منبع مطلب : old.roshd.ir
مدیر محترم سایت old.roshd.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.