طولانی ترین آیه قرآن در کدام سوره است



طولانی ترین آیه قرآن در کدام سوره است را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

آیه تداین

طولانی ترین آیه قرآن درباره چیست؟

طولانی ترین آیه قرآن درباره چیست؟

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – اقتصاد اسلامی هرگز از نگاه فی سبیل الله جدا نیست بلکه عین اخلاق است. جالب آنکه طولانی ترین آیه قرآن به معاد، شب اول قبر، نماز، والدین و امثال آن اختصاص ندارد بلکه مربوط به مکاتبات و سندهای اقتصادی است.
به گزارش شفقنا به نقل از شبستان حجت الاسلام محمدرضا حدادپور جهرمی، پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت وگو با خبرنگار ما در پاسخ به پرسشی در مورد سبک و سیره اقتصادی در اسلام و نگرش حضرت امیر(علیه السلام) در این باره اظهار کرد: اساسا اقتصاد پشتوانه هر حرکتی است. حتی جهاد بدون پشتوانه مالی و گذشتن از برخی امکانات به سرانجام نمی رسد؛ به این معنا که اگر مردم در هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حق، اموال شان را به کار نگیرند قطعا شکست می خورند، لذا خداوند در آیه ۱۹۵ سوره مبارکه بقره می فرماید: «وَأَنْفِقُوا فِی سَبیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بأَیْدیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَهِ وَأَحْسنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسنِینَ؛ و در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست ‏خود به هلاکت میفکنید و نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست می دارد».

وی ادامه داد: از مصادیق مفسد فی الارض کسانی هستند که با تهاجمات فرهنگی، جعل قوانین و تبلیغات سوء، سبب نابودی اقتصاد می شوند. خداوند در آیه ۲۰۵ سوره مبارکه بقره می فرماید: «وَإِذَا تَوَلَّی سَعَی فِی الْأَرْضِ لِیُفْسدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ؛ و چون برگردد [یا ریاستی یابد] کوشش می ‏کند که در زمین فساد نماید و کشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهکاری را دوست ندارد» بنابراین، یکی از مصادیق مفسد فی الارض کسی است که به خاطر عملکرد منفی و جعل قوانین من در آوردی سبب نابودی اقتصاد و نسل نو می شود.

حدادپور تصریح کرد: نکته بعد آن است که اسلام و اقتصاد اسلامی از اخلاق جدا نیست. هر جا که صحبت از انفاق اموال مطرح شده در پی آن به مسیر نیت نسبت به مال وقف شده اشاره می شود که مسیر نیت در این زمینه را «فی سبیل الله» گویند و نمونه بارز این امر آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره است که می فرماید: «مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسعٌ عَلِیمٌ؛ (مَثَل (صدقات‏) کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند دانه‏ ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‏ ای صد دانه باشد؛ و خداوند برای هر کس که بخواهد (آن را) چند برابر می ‏کند، و خداوند گشایشگر داناست».

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد اسلامی هرگز از نگاه فی سبیل الله جدا نیست بلکه عین اخلاق است، تاکید کرد:‏ ما در اسلام اجازه نداریم برای نجات محرومان، مالکیت مردم را نادیده بگیریم. مالکیت خصوصی در اقتصاد اسلامی پذیرفته شده است و به هیچ وجه نمی شود بنا بر هر دلیل غیرموجه و غیرعلمی روی مال و اموال مردم دست گذاشت.

این پژوهشگر گفت: خداوند در آیه ۲۷۹ سوره مبارکه بقره می فرماید: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ؛ و اگر (چنین‏) نکردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وی‏، برخاسته‏ اید؛ و اگر توبه کنید، سرمایه ‏های شما از خودتان است‏. نه ستم می ‏کنید و نه ستم می ‏بینید»؛ نکات مهمی در این آیه مطرح شده است. این مساله ای است که در صحبت های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز به آن اشاره شد یعنی موضوع سرمایه گذاری و فراهم کردن شرایط برای تحقق آن از جمله احساس امنیت برای سرمایه گذاران.

وی ادامه داد: طولانی ترین آیه قرآن به معاد، شب اول قبر، نماز، والدین و امثال آن اختصاص ندارد بلکه در زمینه مکاتبات و سندهای اقتصادی است. این معلوم می شود که در اقتصاد باید سند وجود داشته باشد و شالوده و نظمی قابل قبول در آن جریان یابد که در غیر این صورت کار افت می کند. لذا در آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره به عنوان طولانی ترین آیه قرآن این مساله اشاره شده است.

حدادپور در ادامه به جایگاه اقتصاد در سیره و سبک زندگی و نگرش حضرت امیر(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) طبق نص صریح روایات و تاریخ خودشان فعالیت اقتصادی انجام می دادند و حتی در زمانی که خلیفه مسلمین بودند آبیاری، حفر چاه و ایجاد باغ ها از جمله اموری بود که حضرت امیر(ع) به آن مشغول بودند و در طول بیست و پنج سالی که خانه نشین شدند از جامعه قهر نکردند بلکه بیشترین موقوفات اقتصادی حضرت(ع) مربوط به آن دوران است.

این محقق ادامه داد: در حالی که بسیاری از افراد تا از عرصه سیاسی پس زده شوند، قهر می کنند و درصدد انتقام برمی آیند اما امیرالمومنین(علیه السلام) حرکات عام المنفعه بیشتری را در زمانی که خانه نشین بودند، انجام دادند.

حدادپور با اشاره به سفارشات و توصیه های حضرت امیر(ع) به فرزندان شان پیرامون مسایل اقتصادی و طرح این مباحث در خطبه های نماز جمعه، ابراز کرد: نقل شده است که امیرالمومنین امام علی(ع) حتی روز جمعه را تعطیل نمی کردند و از حیث فعالیت های اقتصادی همچنان به کار مشغول بودندو حتی ظاهرا برخی از مردم در نخلستان های اطراف کوفه به استقبال ایشان می رفتند و با هم در نماز جمعه شرکت می کردند و این مساله از سوی علامه مجلسی نیز در «بحارالانوار» نقل شده است.

استاد حوزه علمیه با طرح مثالی از زندگی و اهمیتی که حضرت امیر(علیه السلام) نسبت به مساله شغل داشتند، گفت: نقل شده است(به مضمون) که روزی فردی یهودی خطاب به امام علی(ع) در مورد کثرت فعالیت های ایشان در ایام پیری طعنه زد که حضرت(ع) در پاسخ او فرمودند: کار کردن بد نیست. محتاج مردم شدن بد است.

وی با بیان اینکه قوانین اقتصادی حضرت امیر(ع) برای جامعه و حکومت اسلامی عدالت محور بود، خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) سر ماه خزانه را جارو می کردند، دو رکعت نماز شکر می خواندند به این دلیل که توانستند بیت المال را به درستی تقسیم کنند. جالب است که در سیره هیچ خلیفه و حاکمی نمی بینیم که بیت المال را با دست خود و با محاسبات خودش تقسیم کرده باشد. اما حضرت امیرالمومنین(ع) خودشان از خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست سرکشی می کردند و آن قدر برای مساله کار و اشتغال اهمیت قایل بودند که مانند پیامبر(ص) وقتی که به جوانی برخورد می کردند سوال می پرسیدند که آیا شغل داری؟ و اگر شغل داشت از او در مورد ازدواج و اینکه آیا ازدواج کرده است یا خیر سوال می کردند. اگر شغل داشت که برای او آستین بالا می زدند و اگر شغل نداشت برایش شغلی ایجاد می کردند.

منبع مطلب : fa.shafaqna.com

مدیر محترم سایت fa.shafaqna.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

موضوع طولانی ترین آیه قرآن

1. احکام دقیقی که در این آیه در مورد تنظیم سند، برای معاملات ذکر شده است - آن هم با ذکر جزئیات در تمام مراحل - بیانگر توجه عمیقی است که قرآن نسبت به امور اقتصادی مسلمین و نظم کار آنها دارد. مخصوصا با توجه به اینکه این کتاب آسمانی در جامعه جاهلی و عقب مانده ای نازل شد که حتی سواد خواندن و نوشتن در آن بسیار کم بود و این خود دلیلی است بر عظمت قرآن از یک سو و اهمیت نظام اقتصادی مسلمین از سوی دیگر.

علی بن ابراهیم در تفسیر خود می نویسد: در خبر آمده است که در سوره بقره پانصد حکم اسلامی است و در این آیه پانزده حکم به خصوص وارد شده است. در حالکیه محققین تفسیر نمونه، نوزده حکم استخراج نموده اند که با احتساب احکام ضمنی، عدد بیش از این خواهد بود.

2. جمله های «واتقوا الله» و «یعلمکم الله» گر چه به صورت جمله های مستقل عطف بر یکدیگر آمده است ولی قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر نشانه ای از پیوند میان آن دو است و مفهوم آن این است که تقوا و پرهیزکاری و خداپرستی تاثیر عمیقی در آگاهی و روشن بینی و فزونی علم دارد. آری، هنگامی که قلب انسان به وسیله تقوا صیقل یابد، همچون آیینه حقائق را روشن می سازد. این معنی کاملا جنبه منطقی دارد زیرا صفات زشت و اعمال ناپاک، حجاب هایی بر فکر انسان می اندازد و به او اجازه نمی دهد چهره حقیقت را آن چنان که هست ببیند. هنگامی که به وسیله تقوا حجاب ها کنار رفت، چهره حق آشکار می شود.

منبع: ------------------

تفسیر نمونه، ج 2، ص 390 

«یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ بدَیْنٍ إِلَیٰ أَجَلٍ مُسَمًّی فَاکْتُبُوهُ ۚ وَلْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کَاتِبٌ بالْعَدْلِ ۚ وَلَا یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئًا ۚ فَإِنْ کَانَ الَّذی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْ ضَعِیفًا أَوْ لَا یَسْتَطِیعُ أَنْ یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجَالِکُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَیٰ ۚ وَلَا یَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغِیرًا أَوْ کَبیرًا إِلَیٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَیٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَکْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَایَعْتُمْ ۚ وَلَا یُضَارَّ کَاتِبٌ وَلَا شَهِیدٌ ۚ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بکُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَیُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»؛

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که بدهی مدّت‌داری (به خاطر وام یا داد و ستد) به یکدیگر پیدا کنید، آن را بنویسید! و باید نویسنده‌ای از روی عدالت، (سند را) در میان شما بنویسد! و کسی که قدرت بر نویسندگی دارد، نباید از نوشتن -همان طور که خدا به او تعلیم داده- خودداری کند! پس باید بنویسد، و آن کس که حق بر عهده اوست، باید املا کند، و از خدا که پروردگار اوست بپرهیزد، و چیزی را فروگذار ننماید! و اگر کسی که حق بر ذمه اوست، سفیه (یا از نظر عقل) ضعیف (و مجنون) است، یا (به خاطر لال بودن،) توانایی بر املاکردن ندارد، باید ولیّ او (به جای او،) با رعایت عدالت، املا کند! و دو نفر از مردان (عادل) خود را (بر این حقّ) شاهد بگیرید! و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن، از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند، انتخاب کنید! (و این دو زن، باید با هم شاهد قرار گیرند،) تا اگر یکی انحرافی یافت، دیگری به او یادآوری کند. و شهود نباید به هنگامی که آنها را (برای شهادت) دعوت می‌کنند، خودداری نمایند! و از نوشتن (بدهیِ خود،) چه کوچک باشد یا بزرگ، ملول نشوید (هر چه باشد بنویسید)! این، در نزد خدا به عدالت نزدیکتر، و برای شهادت مستقیم تر، و برای جلوگیری از تردید و شک (و نزاع و گفتگو) بهتر می‌باشد؛ مگر اینکه داد و ستد نقدی باشد که بین خود، دست به دست می‌کنید. در این صورت، گناهی بر شما نیست که آن را ننویسید. ولی هنگامی که خرید و فروش (نقدی) می‌کنید، شاهد بگیرید! و نباید به نویسنده و شاهد، (به خاطر حقگویی،) زیانی برسد (و تحت فشار قرار گیرند)! و اگر چنین کنید، از فرمان پروردگار خارج شده‌اید. از خدا بپرهیزید! و خداوند به شما تعلیم می‌دهد؛ خداوند به همه چیز داناست.

منبع:انوارطاها

منبع مطلب : aghigh.ir

مدیر محترم سایت aghigh.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب