پیامبر درباره ی دوری از ضعف و سستی و افزایش قدرت بدنی و نیرومندی چه میفرماید



پیامبر درباره ی دوری از ضعف و سستی و افزایش قدرت بدنی و نیرومندی چه میفرماید را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

توصیه‌های پیامبر اسلام درباره سلامتی

توصیه‌های پیامبر اسلام درباره سلامتی

توصیه‌های پیامبر اسلام درباره سلامتی
پیامبر اسلام و ائمه معصومین به بهداشت و سلامتی جسم توجه زیادی داشتند و مصرف مال را در این راه اسراف نمی دانستند، چنانکه عقیده داشتند آنچه در راه سلامتی بدن مصرف شود، اسراف نمی باشد. اسراف در چیزهایی است که باعث ضرر رساندن به بدن شود. در این مطلب تعدادی از توصیه های پیامبر اسلام درباره سلامتی بدن و روح را آورده ایم.

یکی از علل پیشرفت مسلمانان در پزشکی، توجه پیامبر اکرم (ص) به مسائل بهداشتی بوده است. اسلام، درباره اصول کلی پزشکی و بهداشت دستورهایی به پیروانش داده است که می‌توان از این دستورها به عنوان یکی از پایه‌های علم پزشکی اسلامی یاد کرد.


احادیثی زیادی از پیغمبر اسلام (ص) درباره سلامت، بیماری، بهداشت و مسایل دیگر مربوط به پزشکی وجود دارد. مجموعه گفته‌های پیغمبر اسلام درباره طب را بعدها نویسندگان اسلامی تدوین کردند و بر آن شرح‌ها نوشتند و این مجموعه‌ها به نام طب‌النبی معروف گردید. ائمه علیهم السلام هم روایات پزشکی زیادی را از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند.


پیامبر اسلام فرموده اند:
• آن که دردها را آفریده، درمان آنها را نیز آفریده است.
هر دردی را درمانی است، پس چون دارو به درد برسد، به اذن خداوند بهبود یابد.
خود را مداوا کنید، چراکه خداوند هیچ دردی  را فرو نفرستاده، مگر آنکه برای آن درمانی نازل کرده است.
هر کاری را چاره ای است و چاره تندرستی در دنیا چهار چیز است : کم سخن گفتن، کم خوابیدن (خواب کافی)، کم راه رفتن و کم غذا خوردن.
روزه بگیرید تا تندرست بمانید.
سفر کنید تا تندرست بمانید.

سه چیز است که بدن به واسطه آن شاداب می شود و رشد می کند: بوی خوش، جامه نرم و نوشیدن عسل.
خوردن شام را ترک نکنید، هر چند به خوردن یک عدد خرمای خشک باشد، چرا که خوردن شام، مایه نیرومندی پیر و جوان است و ترک آن مایه پیری و در هم شکستگی.
هر کس اندوه و دغدغه اش فراوان شود، بدنش بیمار می گردد.


کوتاه کردن ناخن ها مانع بروز درد بزرگ می شود و روزی شخص را فراوان می کند.
هر کس به حرام درمان بجوید، خداوند در آن شفایی قرار نمی دهد.
تا هنگامی که بدنت درد را تحمل می کند، از دارو بپرهیز و آنگاه که درد را تحمل نکرد، از دارو استفاده کن.
هر کس سلامتی بر بدنش چیرگی دارد، مداوا نکند.
هر کس می تواند با بیماری خود سر کند، از درمان بپرهیزد، زیرا بسا دارویی که خود ، بیماری بر جا می نهد.

توصیه های پیامبر اسلام در مورد بهداشت دهان و دندان
چرخاندن آب در دهان، مایه آمرزش شما و باعث فرار شیطان است.
هر کس در هر روز دو بار مسواک بزند، سنت پیامبران را استمرار بخشیده است، در برابر هر نمازى که بخواند، خداوند برایش پاداش صد رکعت مى نویسد، از فقر به غنا (و بى نیازى) درمى آید، دهانش خوش بو مى شود، حافظه اش فزونى مى یابد، فهمش استوار مى گردد، غذایش گوارش مى یابد، درد دندان هایش از میان مى رود، بیمارى از او دور مى گردد و فرشتگان به واسطه نورى که بر او مى بینند، با او دست مى دهند.


مسواک زدن دوازده ویژگى دارد :

مایه پاکى دهان است؛ سبب خشنودى پروردگار است؛ دندان ها را سفید مى کند؛ جِرم دندان را از میان مى بَرَد؛ بَلغَم را مى کاهد؛ غذا را مطبوع مى سازد؛ حسنات را دو چندان مى کند؛ به واسطه آن سنت انجام مى گیرد؛ فرشتگان بدین وسیله حضور مى یابند؛ لثه را تقویت مى کند؛ بر گذرگاه قرآن مى گذرد و نزد خداوند، هر دو رکعت نماز با مسواک، دوست داشتنى تر از هفتاد رکعت بى مسواک است.


- دندان هایی که صاف و زیبا هستند، در اثر جویدن غذا، آلوده می شوند و کم کم بوی دهان تغییر می یابد و ایجاد فساد در قوای دماغیه می نماید. وقتی که انسان مسواک نماید، فساد از بین می رود و دندان دوباره تمیز و پاکیزه می گردد.

خلال کردن دندان ها موجب بهداشت دهان و سبب جلب روزى است.
اگر برای مردم دشوار نبود، در هر نماز مسواک زدن را واجب می کردم.
جبرئیل همواره مرا به مسواک زدن سفارش می‏کرد تا جایی که گمان کردم آن را واجب خواهد ساخت.
به مسواک زدن امر شدم آن گونه که ترسیدم بر من فرض گردد.
مسواک زدن، اقتضای فطرت انسان است.
دندان های خود را خلال کنید (مثل نخ دندان)، زیرا خلال کردن جزء نظافت است و نظافت نشانه ایمان است و شخص با ایمان داخل بهشت می شود.

یکی از حقوقی که مهمان به گردن میزبان دارد این است که میزبان برای او چوب خلال دندان را در وقت غذا خوردن آماده کند.

توجه اسلام به جزئیات بهداشتی تا این حد بوده که به ما اجازه نداده با هر چیزی خلال کنیم. در یک روایت آمده است که : خلال کردن با هر چیزی، موجب فقر است.


روش غذا خوردن پیامبر اسلام
حضرت هیچگاه تا حد سیر شدن غذا نمی خورد و پرخوری را سبب بیماری می دانست.
پیامبر هیچگاه در غذا نمی دمیدند (فوت نمی کردند) و صبر می کردند تا غذای داغ سرد شود و می فرمود: برکت در غذای سرد است.
البته منظور این است که پیامبر غذا را وقتی خیلی داغ بود نمی خوردند تا کمی ملایم و قابل خوردن شود، نه اینکه بعضی غذاها را که باید گرم خورده شود، آن را سرد کنند و بخورند.


10 نکته از بهداشت شخصی پیامبر اسلام
در اینجا به بخشی از بهداشت شخصی پیامبر اشاره می کنیم.

1- شستشوی بدن در اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است و توجه به پاره ای مسائل که همراه نظافت و شستشوی بدن است مانند وضو و غسل و موارد آن که از سنت های موکد اسلام است می تواند بیانگراین اهمیت باشد. پیامبر اسلام حمام خصوصی داشت و کسی در حمام به او کمک می کرد. همچنین قبل از حمام رفتن چیزی میل می کرد و هنگام بیرون آمدن سر خود را با عمامه می بست و ایمنی از سردرد را از خواص آن بر می شمرد.


2- پیامبر اسلام موهای سرش را با سدر می شست و می فرمود کسی که سر خود را باسدر بشوید خداوند وسوسه شیطان را از او دور می کند و چنین کسی مرتکب معصیت نمی شود و هر کس معصیت نکند وارد بهشت می شود.


3- پیامبر اسلام می فرمود زدودن موهای زائد بدن مایه افزایش دید چشم و قوی شدن عضلات و مانع چروک و آلودگی بدن می شود.
4- رسول خدا فرمود: هر کس می خواهد از فقر در امان باشد و از درد چشم و پیسی و جنون ننالد، ناخن هایش را روز پنج شنبه هنگام عصر بگیرد و از انگشت کوچک دست چپ شروع نماید.


5- حضرت دهان، دست و صورت خود را می شست و آب را در دهان غرغره می کرد و هر وقت دست و صورت خود را می شست، با حوله ای مخصوص، صورتش را خشک می کرد و غیر از ایشان کسی به آن حوله دست نمی زد.
6- رسول خدا در شبانه روز سه بار مسواک می کرد : قبل از خواب، بعد از بیدار شدن از خواب و پیش از نماز صبح. آن حضرت با چوب اراک (درختی مخصوص) مسواک می کرد و جبرئیل او را به این کار سفارش کرده بود.

7- پیامبر به خلال کردن دندان ها بعد از غذا (مثل نخ دندان امروزی) اهمیت زیادی می داد و می فرمود: خلال کردن دندان ها موجب بهداشت دهان و سبب جلب روزى است.


8- در مورد بوی خوش بدن نقل شده که هزینه عطر رسول اکرم بیش از خوراک او بود. آن حضرت خود را با مشک خوشبو می کرد چندان که مشک بر فرق سرش برق می زد. آن حضرت آن قدر خوشبو بود که هر جا عبور می کرد تا سه روز بوی خوشش از آنجا به مشام می رسید.


9- رسول گرامی اسلام موهایش را شانه می کرد و هنگام شانه زدن می فرمود: شانه زدن "وبا" را از بین می برد. آن حضرت به دیگران نیز سفارش می کرد که موهایشان را مرتب کنند (کوتاه نگه دارند و شانه کنند).
10- حضرت علی (ع) فرموده اند: رسول خدا هر وقت در آینه می نگریست می فرمود: سپاس خدای را که خلقت مرا کامل و صورت مرا زیبا گردانید  و در مقابل عیوب دیگران، مرا زینت بخشید.


امام صادق (ع) فرموده اند: پیامبر در آینه نگاه می کرد و موهای سرش را منظم می نمود و شانه می زد و گاهی در آب نگاه می کرد و موهایش را مرتب می کرد و این کار را برای بیرون رفتن از منزل انجام می داد.
حضرت می فرمود : خداوند دوست دارد که بنده اش چون به سوی برادرانش می رود، خود را برای آنها منظم کند و بیاراید و زیبا سازد.


منابع:
سیب سلامت (سایت کانون فرهنگی هنری والعادیات یزد)
هفته نامه سپید
سایت موسسه امام هادی
قدس آنلاین

قدرت معنوی و قوت بدنی

قسمت دوم

پرورش با پرهیزگاری

نفس انسان کامل با پرهیزگاری و تزکیه پرورش می یابد، حضرت علی (ع) در نامه ای خطاب به عثمان بن حنیف می فرماید: «و انما هی نفسی اروضها بالتقوی; (1) و من نفس خود را با پرهیزگاری پرورش می دهم .»

در افراد مؤمن که ارتباط قوی با خداوند دارند قدرت روحی به قدری فزونی می یابد که می توانند برنامه هایی را که انجام آنها برای دیگران بسیار سخت و پردغدغه است بدون نگرانی انجام دهند، چنان چه امام اول شیعیان در یکی از حکمت های خود درباره علمای راستین فرموده اند:

دانش نور بصیرت و مشاهده حقیقت را بر آنان تابانیده و روح یقین را درک کرده و آن چه را رفاه طلبان رنج زا می پنداشته اند به آسانی پذیرفته اند و به آن چه جاهلان از آن گریزان بوده اند انس گرفته اند . (2) حضرت علی (ع) خطاب به فردی یهودی فرمود: هر کس طبیعتی معتدل داشته باشد مزاجش باصفا می گردد و در این صورت اثر نفس در وی قوی می شود و با تقویت این بعد به سوی آن چه که ارتقایش دهد بالا رود و هر کس بدین سو بالا رود به اخلاق نفسانی آراسته گردد، چنین فردی موجودی است انسانی نه حیوانی و به باب ملکی درآید و چیزی او را از این حالت برنگرداند . (3)

آری معیار قدرت معنوی و انسانیت هر فرد اراده مسلط بر نفس اوست، این حالت انسان را از کشش امیال آزاد می کند و آنها را در اختیارش قرار می دهد .

گویند رسول اکرم (ص) در مدینه از محلی عبور می فرمود، گروهی از جوانان مشغول زور آزمایی بوده و در حال بلند نمودن سنگ بزرگی بودند و چون احتیاج به داور داشتند با عبور پیامبر، از آن حضرت خواستند میانشان داوری نماید که کدامشان بهتر سنگ را بلند می کند، رسول گرامی اسلام قبول فرمود و در پایان کار اظهار داشتند: می خواهید بگویم قوی تر از همه چه کسی است؟ گفتند: بفرمایید: فرمود: «اتحسبون الشدة فی حمل الحجارة انما الشدة ان یمتلی احدکم غیظا ثم یغلبه » (4) یعنی: آیا گمان می کنید نیرومندی در جا به جا نمودن سنگ است؟ نیرومند حقیقی کسی است که چون خشم بر او غلبه گردد، بر غضب خویش غالب گردد .»

و در جای دیگر فرموده اند: «اشدکم من ملک نفسه عند الغضب; (5) نیرومندترین شما کسی است که هنگام غضب بر خود تسلط داشته باشد» . و در فرمایش دیگر آن برگزیده پیامبران قوی ترین کس را فردی دانسته که چون به گناهی تمایل یابد از آن اجتناب ورزد . (6) حضرت محمد (ص) فرموده اند: هر که دوست دارد از همه مردم نیرومندتر باشد، باید به خداوند توکل کند . (7)

در کتاب اصول کافی، اصبغ بن نباته در ذیل حدیثی می گوید: حضرت علی (ع) فرموده است: خدای - عزوجل - مردم را سه طبقه آفریده و آنها را در سه مرتبه جا داده است و این همان فرموده قرآن می باشد که اصحاب میمنه و مشامه و سابقون را معرفی نموده است: در این روایت بعد از معرفی سابقین درباره اصحاب میمنه آمده است: به راستی مؤمنان هستند که خداوند در آنها چهار روح نهاده است، روح ایمان، قوت، شهوت و بدن، پیوسته بدن این چهار روح را به کمال رساند و حالاتی بدو پدید آید (تا پایان روایت) . (8)

قدرت عضلانی وجه مشترک انسان و حیوان می باشد و آن چه در وجود انسان مطرح می باشد اراده در برابر میل نفسانی است اگرچه زور و قدرت اعضای بدن یک نوع کمال است و خود از اراده و اعتماد به نفس و شهامت حکایت دارد، اما اگر فردی بتواند در مقابل امیال و هواهای خود ایستادگی نماید به مراتب مقامات افزون تری را به دست آورده است، سعدی می گوید:

گرت از دست برآید دهنی شیرین کن

مردی آن نیست که مشتی بزنی بر دهنی

آن که قدرتش به خشم و غضب و حالات عصبی متکی است ولی می خواهد مردم را اذیت کند ضعیف است و این رفتارهایش از کاستی روانی و اخلاقیش حکایت می کند، حضرت امام حسین (ع) می فرماید: «القدرة تذهب الحفیظة; (9) یعنی قدرت کینه را از بین می برد .» وقتی انسان یک نیروی روانی و قدرتی معنوی در خود احساس می کند، دیگر در دلش حسادت و

عداوت وجود ندارد، حضرت علی (ع) حالت روانی منفی دیگری را که «غیبت » است، منتهای کوشش یک ناتوان و سست عنصر دانسته است . (10) یک روح مقتدر و قوی به هیچ عنوان از برادرانش غیبت نمی کند .

بر این اساس در اسلام قوی بودن یک ارزش و کمال انسانی محسوب شده و حتی این آیین فرد ضعیف را مورد بغض قرار داده است: «ان الله یبغض المؤمن الضعیف » (11) اما تعبیر قدرت در اسلام به همین توانایی های بدنی منحصر نمی شود و قرآن و عترت توانایی هایی در انسان سراغ دارد که به کشف، تقویت و تحریص آنها پرداخته و ثمراتش در خود فرد و نیز جامعه بسیار مفید خواهد بود .

امام صادق (ع) فرموده اند: «ما ضعف بدن عما قویت علیه النیة; (12) وقتی نیت و اراده آدمی قوی باشد بدن دچار ضعف و ناتوانی نخواهد شد .»

ارزش ورزش

هدف از فعالیت های بدنی این است که فرد از نظر آمادگی جسمانی به حد مطلوب برسد و بتواند کارآیی بدن را تضمین کند و قادر باشد، در کاربرد اعضای خود تسلط کامل از خویشتن بروز دهد و انواع مهارت ها را کسب کند، توجه به فعالیت های جسمانی در شادمانی معنوی و لذات روحانی دخالت دارد و گویند «عقل سالم در بدن سالم است » ، امام خمینی - قدس سره - فرموده اند:

«. . . ورزشکارها همیشه این طور بودند که یک روح سالمی داشتند از باب این که توجه به شهوت نداشتند توجه به لذات نداشتند . . . شما اگر دقت کنید در حال جوان ها و طبقات جامعه می بینید که آنهایی که در عیش و عشرت می گذرانند حقیقتا عیش و عشرت نیست،

بدن ها افسرده، روح ها پژمرده و کسالت سر تا پای آنها را گرفته است . . . .» (13)

هم چنین آن روح قدسی در بیاناتی به این نکته تاکید فرموده اند که:

«ورزشکاران علاوه بر ورزش جسمانی وظیفه دارند به پرورش روحانی خود نیز بپردازند، ورزش جسمانی قدرت لازم برای دفاع از میهن و مقابله با دشمنان را به انسان می بخشد، اما ورزش روحی امیال نفسانی درون انسان را سرکوب و انسان را برای کمال معنوی آماده می سازد . . . .» (14)

ورزش از مفیدترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان را پر نماید و با نشاط بخشیدن به آنان، این نیروهای ذخیره را برای انجام وظایف فردی و اجتماعی مهیا نماید . ورزش روحیه شجاعت و توان رزمی انسان را فزونی داده و کمک شایانی در تقویت سلامتی جسمانی و روانی می نماید، در ورزش خون بیشتری به اندام ها و نسوج بدن رسیده و در نتیجه شادابی قلب قوی می گردد و در نتیجه قدرت انقباض آن افزایش می یابد . (15)

تلاش های بدنی و تحرک جسمانی فرد را از ابتلا به بیماری هایی چون فشار خون، نارسایی کلیه و اختلالات قلبی، عروقی و نابسامانی های روانی برحذر می دارد . (16)

کسی که مشغول فعالیت های جسمی، حرکتی است، رفته رفته به کنترل روحیه پرداخته و عواطف، عقده ها و انگیزه های خویش را اصلاح و تعدیل نموده و به تقویت روحیه اعتماد به نفس می پردازد . از آثار تربیتی بازی این است که فرد متوجه دیگران شده و از خودگرایی بیرون آمده و احساسات و تمایلاتش به گروه و اجتماع تعلق می یابد، بازی های هدف دار در اسلام به عنوان سرگرمی بیهوده و توام با لهو محسوب نمی گردند و در حدیثی رسول الله (ص) بهترین سرگرمی را برای مرد باایمان شنا دانسته است . (17) در روایت دیگری آن حضرت پرورش اسب و تیراندازی با کمان را جزو سرگرمی های مؤمنان برشمرده اند . (18)

در قرآن ذیل داستان یوسف به بازی اشاره شده و فرزندان یعقوب خطاب به پدر

می گویند: «ارسله معنا غدا یرتع و یکعب و انا له لحافظون; (19) او (یوسف) رابا ما (به محیط بیرون شهر) بفرست تا در چمن و مراتع بگردد و بازی کند و به درستی که ما او را در مقابل هر خطری محافظت می نماییم .»

و در کلام معصومین تاکید شده که بگذار تا فرزندت تا هفت سال بازی کند .

پیامبر اکرم (ص) آن دسته از ورزش ها را که جنبه رزمی داشته اند، مورد توجه و تایید قرار داده و در مواقعی خود آن حضرت در مسابقاتی چون شتردوانی و اسب سواری شرکت نموده و گاه برنده شده اند . (20) و نیز آن وجود گرامی اسباط خویش - حسن (ع) و حسین (ع) - را به مسابقه کشتی واداشته و آن گاه به تشویقشان می پرداخت . (21)

فلسفه تشریع سبق و رمایه (تیراندازی و اسب سواری) در اسلام ایجاد آمادگی رزمی و تقویت قوه سلحشوری در بین مسلمانان می باشد و از مضمون روایتی که از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده برمی آید که هیچ مسابقه ای با حالت شرطبندی در اسلام روا نمی باشد جز اسب سواری و تیراندازی . (22) و از آن سرور عالمیان روایت شده که به فرزندان خود شنا و تیراندازی آموزش دهید . (23)

چه خوب است ورزشکاران در جهت تقویت حالات روحانی و افزون نمودن کمالات اخلاقی خویش بکوشند و توان بدنی را برای بارور نمودن ارزش های دینی و انسانی خود به کار گیرند، فردی این گونه در جامعه به صورت فرد مجزا از انسان های دیگر نیست و «من » او تبدیل به «ما» می شود و چون دردی و ضایعه ای در محیط پیرامونش پدیدار گردد گویی که این ناراحتی در جایی از بدن یا روح او پیدا شده است و از این جهت لحظه ای قرار و آرام ندارد، اندیشیدن به سرنوشت انسان های محروم و تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی و یاری و مددکاری در کارهای خیر از اعمال افرادی است که قهرمان میدان ارزش ها هستند و ورزش را وسیله ای می دانند برای عملی نمودن رفتارها و حالات خوب در جامعه . شهید دکتر مصطفی چمران که قهرمان میدان های علم، تقوا، اخلاق و رزم و حماسه بود نقل می کند: شبی در کوچه فقیری را دیدم که به شدت از سرما می لرزید، در آن زمان برایم میسر نبود که برایش کاری انجام دهم و او را از این وضع اسفناک رهایی دهم، اما آن شب به بستر گرم نرفتم و تا صبح به یاد آن مرد لرزیدم و سرمایی سخت خوردم و مریض شدم و از آن بیماری خیلی لذت بردم . (24)

خصوصیت دیگر که یک قهرمان باید در خود پرورش دهد و به موازات بازسازی جسم آن را سامان دهد، گرامی داشتن روح است . حضرت علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) می فرماید: فرزندم روح خودت را گرامی بدار از هرگونه دنائت و پستی، در مقابل هر کار فرومایه ای تفکر کن که روح و روان من بالاتر از این است که به چنین فرودی بیالاید (25) ، حیف این روح شفاف و روان زلال است که گل و لای دنیا و شهوات آن را کثیف کند، خود را برتر از این بدان که با دروغ، تهمت، غیبت، و مانند آن کوچک شوی و از ارج و قدرت کاسته شود .

دست یافتن به قله کرامت و فتح فرازین ارتفاع بزرگواری، قدرت معنوی و بدنی انسان را زیاد می کند و چنین فردی اگرچه در جسم و بدن هم کاستی داشته باشد، در نهایت سلامتی روحانی و نشاط ملکوتی به سر می برد و اندیشه و خردش از زلال مکارم سیراب می گردد و بدین جهت ملالی در خاطرش نیست .

نسیم ورزش و توفان تبلیغات کاذب

همان گونه که اشاره شد، بدن در خدمت روح و روان است و البته هر فعل و انفعالی که در اندام انسانی صورت می گیرد بر حالات روانی وی نیز تاثیر می گذارد . ورزش تا زمانی ارزش دارد که «روح » را تقویت کند و در افزایش شور، نشاط و سلامتی مردم مؤثر باشد، در غیر این صورت این بازی مشکل آفرین گشته و امکان دارد افراد را به ورطه دیگری بکشاند که ارمغان شوم آن فاصله گرفتن از باورهای عقیدتی، عزت و استقلال فرهنگی سیاسی است .

حجم سنگین تبلیغات وسیع رسانه ها از جمله صدا و سیما و ایجاد هیجان کاذب در پی گیری نتایج بازی ها و سرایت دادن تمام افراد در این برنامه ها و این که حتی دختران دانشجو و دبیرستانی و سالخوردگان و از کار افتادگان با نگرانی در پی کسب اخبار از برخی بازی ها هستند، عوارض سویی به بار دارد، نباید سرنوشت یک بازی; نظیر فوتبال که در کشورهای غربی پدید آمده و براساس محیط اجتماعی آنان تکامل یافته با ارزش ها گره بخورد و این گونه به جامعه القا شود که راه یافتن به جام جهانی; یعنی دفاع از حیثیت و شرافت . التهابات روانی و ایجاد حزن یا خوف در روح مردم و اشغال ذهن آنان به برد و باخت و اتلاف وقت با ارزش های دینی در تباین است . توپ فوتبال گرد است و مسیر حرکت و سرعت آن به شکلش بستگی دارد و از این جهت پیروزی این بازی تا حدودی در گرو شانس هر یک از طرفین است و نتایج غیرقابل پیش بینی در آن دیده می شود و هر چه باشد یک بازی بیش نیست و سزاوار نیست آن قدر اعصاب و روان و سلامت اخلاقی و روحی مردم را تحریک و تهییج کنیم که عده ای روانه بیمارستان شوند و یا جان خود را از دست بدهند .

ای کاش این همه تبلیغات هزینه بر و بودجه های سنگین و اتلاف فراوان وقت مردم صرف امور زیربنایی می گردید، چرا که اکثریت مدارس کشور ایران بنا به اظهارات وزیر آموزش وپرورش در پاییز سال 1376 ه . ش کتابخانه ندارند و نیز در برخی نقاط دانش آموزان از کلاس مناسب محروم بوده و فضاهای آموزشی به اندازه نیاز واقعی وجود ندارد .

مردم باید به جای مشغول شدن در تبلیغات ورزشی خود به میدان کار و تلاش بیایند و ضمن فعالیت، ورزش هم بنمایند تا بدنی چالاک داشته باشند و از خمودی و سستی بیرون آیند، شور و نشاط امت مسلمان باید به سوی مسایل جهان اسلام و مشکلات اجتماعی و دل سوزی نسبت به محرومان و بینوایان و یتیمان هدایت شود و یک سونگری در بازی ها درست نبوده و جوانب آن باید از هر لحاظ سنجیده شود .

کم نیستند شاغلانی که به دلالی، واسطه گری، مشاغل کاذب و کسب درآمد از راه راحت و احیانا خلاف، مشکوک و حرام روی آورده اند و کارگر به فرزندش توصیه می کند درس بخوان که مثل من بدبخت نشوی; یعنی هم چون پدرش فعالیت نکند . در حالی که امام صادق (ع) پیشوای ششم شیعیان در مزرعه کار می کند و حضرت علی (ع) قنات حفر می نماید آن هم در وقتی که سخت ترین مسؤولیت; یعنی رهبری معنوی، سیاسی و اجتماعی مردم را عهده دار است .

هزاران نفر معتاد در کشور داریم و بالاتر از آن عده ای از بی کاری رنج می برند و برای تهیه معاش اهل خانه مشکل دارند، 93% روغن نباتی، 60% شکر مصرفی و بسیاری از محصولات غذایی کشور باید از نقاط دیگر جهان خریداری و وارد شود و ایران با خرید 5/6 میلیون تن گندم از خارج بزرگ ترین وارد کننده گندم است (26) و لذا باید در مقوله تولیدات و تلاش حرکت های تبلیغی صورت گیرد و مردم را به عرصه های مولد وارد نمود، نباید امت انقلابی که احیا کننده ارزش های اسلامی هستند و اسوه های آنان پیشوایان معصوم و شخصیت های معنوی می باشند آن قدر تحت تبلیغات غیر واقعی قرار بگیرند که گروهی کم بهره از فضایل را سرمشق زندگی جوانان خود قرار دهند، چنین برنامه ای غیر منطقی بوده و خلاف شان یک امت است و پوچ گری و سقوط به گودال عقب افتادگی فرهنگی ارمغان آن است .

یکی از مهم ترین مقاصد حکومت اسلامی ایجاد استقلال در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اقتصاد می باشد و باید با ایجاد امکانات و پرهیز از برخی برنامه ها، هرگونه سلطه اجانب را بر مسلمین قطع کرد .

فقهای بزرگ با استفاده از آیه «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» (27) قاعده نفی سبیل را استنباط کرده اند و معنی و مفهوم آن این است که هر رابطه ای که موجب شود غیر مسلمان بر مسلمین استیلا یابد باطل و حرام است . نباید تلاشمان این باشد که خودمان را به کشورهایی که با ارزش های ما در ستیزند، نزدیک کنیم و برای کم کردن فاصله با آنان از فضایل و ارزش ها دست برداریم و اسم آن را دفاع از شرافت بنامیم .

ورزش نباید بار سنگینی را از لحاظ هزینه ها بر دوش دولت و ملت تحمیل نماید خصوصا در حالی که مردم برای تامین احتیاجات اساسی خود مشکل دارند و تهاجم یا به تعبیر مقام معظم رهبری حضرت آیة الله العظمی خامنه ای شبیخون فرهنگی چنگال خبیث خود را به سوی جوانان نشانه رفته است و نیز وقتی مصلحان جامعه می کوشند معروف و بر و خیر و احسان در جامعه رویج یابد، نباید چنین هیجان های زودگذر و بی اساس را چون توفانی سهمگین به وجود آورد که اقیانوس آنان را به تلاطم وادارد و خدای ناکرده برخی رفتارهای خلاف را بعضی به منظور بروز شادمانی در پیروزی های ورزشی از خود بروز دهند . برد و باخت در بازی از نظر شرعی اشکال دارد و نیز در این پدیده نباید اجازه داد اخلاق مردم مخدوش گردد و عصبیت های قومی و ناحیه ای و ملی جانشین ارزش های دینی گردند، در هر برنامه ای خصوصا بازی ها باید مرز بین تفریح سالم با کارهای بیهوده و لغو مشخص گردد و از اتلاف وقت مردم اجتناب نموده و زمینه های انجام کارهای خلاف شئون انسانی را نباید به وجود آورد; به عنوان مثال نگریستن مردم به بدن نیمه

لخت گروهی جوان برای ساعت های متوالی خود گرداب گناه را فراهم می سازد .

پی نوشت ها:

1) نهج البلاغه، نامه 45، ص 317 .

2) همان ماخذ، حکمت 147 .

3) خوشآیند زندگی خویشاوند مرگ، از نگارنده، ص 38 به نقل از معرفت نفس، حسن زاده آملی، ج 3، ص 472 .

4) نهج الفصاحه، ص 6، حدیث شماره 28 .

5) همان ماخذ، ص 60، حدیث شماره 306 .

6) گفتارهای معنوی، شهید مطهری، ص 264 .

7) نهج الفصاحه، ص 581، حدیث شماره 2819 .

8) اصول کافی، کتاب الایمان والکفر، باب الکبائر، حدیث شانزدهم .

9) بلاغة الحسین (ع)، ص 89 .

10) نهج البلاغه، حکمت 461 .

11) کافی، ج 5، ص 59 .

12) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج اول، باب استحباب نیة الخیر .

13) از سخنان امام امت در دیدار با وزنه برداران در تاریخ 23/2/1358 .

14) گزیده ای از سخنان امام خمینی - قدس سره - مندرج در آغاز روش تدریس تربیت بدنی در مدارس، دکتر محمد نبوی، محمود ذکاتی .

15) اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، شهید دکتر سید رضا پاک نژاد، ج 14، ص 149 - 150 .

16) نک: نقش فعالیت های جسمانی در پیش گیری و درمان بیماری ها، سازمان بهداشت جهانی، ترجمه دکتر فیروز مددی و . . . (چاپ سازمان تربیت بدنی در سال 1369) .

17) میزان الحکمة، ری شهری، ج 8، ص 534 .

18) وسائل الشیعه، ج 13، ص 347 .

19) سوره یوسف، آیه 12 .

20) ورزش در اسلام، حسین صبوری، ص 77 .

21) همان ماخذ، ص 77، به نقل از بحارالانوار، ج 103، ص 189 .

22) متن این روایت در کتاب اللمعة الدمشقیة آمده است .

23) راهنمای تدریس معلمان تربیت بدنی در دبستان، ترجمه و تالیف شمسی نیلگون، ص 21 .

24) یاد یاس، برنامه سیمای جمهوری اسلامی درباره شهید چمران، شبکه اول، ساعت 15; 19/7/76 .

25) نک: نهج البلاغه، نامه 31 .

26) روزنامه جمهوری اسلامی، شماره 5351; 1/9/1376 .

27) سوره نساء، آیه 141 .

دروس ششم

درس دهم : راه تندرستی

1- پیشوایان دین انجام چه ورزش هایی را سفارش کرده اند؟

تيراندازی ، شنا، اسب سواری و کشتی

2- اگر ما به کارهایی که باعث سلامتی ما می شود بی توجه باشیم دچار چه مشکلاتی خواهیم شد؟

بدن ما ضعيف و ناتوان شده و توان مقاومت در برابر بيماری های مختلف را از دست می دهد

3- در دین ما چه چیزهایی نکوهش شده است؟

در دين ما، ضعف و ناتوانی و سستی و تنبلی نکوهش شده است.

4- حضرت محمد در مورد توانمندی مومنان چه فرموده است؟

مؤمن قوی و نيرومند، بهتر از مؤمن ضعيف و ناتوان است.

5- چگونه می توانیم شکرانه سلامتی را به جا آوریم؟

يکی از راه های شکرانه سلامتی اين است که به افراد ضعيف و ناتوان جامعه کمک کنيم.

6- حضرت علی (ع) برای سلامتی خود از خداوند چه می خواست؟

خدايا! به اعضای بدنم، برای خدمت در راه خودت توانايی بده.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب