نظرسنجی به چند صورت انجام می شود



نظرسنجی به چند صورت انجام می شود را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

تعریف نظرسنجی

تعریف نظرسنجی

تعریف نظرسنجی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی در یک ایستگاه قطار، در کلاس درس یک مدرس دانشگاه یا در یک منطقه عمومی منتظر هستید، شخصی با چند برگه کاغذ به سراغ شما آمده و از شما بخواهد تا درباره موضوعی خاص چند دقیقه ای با او صحبت کنید؛ شما در یک نظرسنجی شرکت کرده اید.

راه های بسیار زیادی برای انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات وجود دارد، اما آسانترین راه اجرای یک نظرسنجی است. نظرسنجی می تواند به عنوان یک مصاحبه کوتاه و یا بحث با افراد در مورد یک موضوع خاص تعریف شود. این تعریف مبهم است، بنابراین نیاز است که تعریف بهتری برای نظرسنجی داشته باشیم. نظرسنجی اغلب به معنی جمع آوری اطلاعات نیز تعریف می شود.

بهترین راه برای کسب اطلاعات، بازخورد برنامه و طرح های اجراشده و همچنین بهبود برنامه نظرسنجی است. طراحی و پیاده سازی یک نظرسنجی فرآیندی سیستماتیک جهت جمع آوری اطلاعات در مورد موضوعی خاص با پرسیدن سوال از افراد و پس از آن تعمیم نتایج به جمعیتی که از آن گروه های پاسخ دهندگان انتخاب شدند.

مراحل نظرسنجی

این فرآیند شامل پنج مرحله مجزا می باشد. شکل زیر فرآیند طراحی و پیاده سازی یک نظرسنجی را نشان می دهد:

نظرسنجی که با هدف خاصی طراحی شده، و نتیجه آن تصمیم گیری های بعدی را می سازد؛ اطلاعات آن با یکی از روش های زیر به دست می آید:

انتخاب هر کدام از گزینه های بالا به اهداف پژوهش و جدول زمانی و بودجه تحقیقات نظرسنجی وابسته می باشد.

انواع نظرسنجی

داده ها و اطلاعات مربوط به تحقیقات بازار و نظرسنجی ها از دو طریق به دست می آیند:

نظرسنجی حضوری را نظرسنجی شخصی یا  Face-to-Faceنیز می نامند. وقتی که جمعیت هدف خاص مورد بررسی باشد و برای کشف پاسخ نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و عمیقتر داشته باشیم از این نوع نظرسنجی استفاده می کنیم.

بنابراین در نظرسنجی هایی که نیاز به بررسی و مشاهده رفتار دقیق پاسخ دهنده و یا گروه پاسخ دهندگان باشد از نظرسنجی حضوری استفاده می کنیم. محققان روش مصاحبه حضوری را به دلیل مزیت و دقت آن ارجح می دانند. اما قبل از انتخاب این روش لازم است معایب آن را هم بررسی کنید. علاوه براین شما باید اصول مصاحبه و نظرسنجی حضوری یا چهره به چهره را فرابگیرید.

برای مطالعه بیشتر درمورد تعریف نظرسنجی حضوری و انواع آن به این لینک  مراجعه کنید.

نظرسنجی الکترونیک، فرم به طور فزاینده ای محبوب در تحقیقات بازار است و اساسا همان نظرسنجی آنلاین است. یکی از مزیت های این نوع نظرسنجی دسترسی راحتتر و سریع تر به پاسخ دهندگان و سیستم ساده تر برای تجزیه و تحلیل داده ها و حذف مراحل وقت گیر مثل ورود اطلاعات و داده ها است.

سامانه سنجآپ  به شما کمک می کند که نظرسنجی های موردنظرتان را به صورت آنلاین ایجاد کنید، آن را در جامعه هدفتون پخش کنید و نتیجه را در قالب نمودار ها و شاخص های آماری مشاهده کنید. همچنین برای تحلیل پیشرفته تر نظرسنجی به شما مشاوره لازم را ارائه میدهد.

تعریف نظرسنجی pdf

الهه مهاجر

منبع مطلب : sanjeman.com

مدیر محترم سایت sanjeman.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

نظرسنجی

نظرسنجی یا آنکت (فرانسوی: enquête) و انگلیسی(polling) نوعی روش تحقیق پیمایشی است که در آن دیدگاه گروهی از افراد در مورد یک موضوع مورد مطالعه قرار می‌گیرد. برای این کار، تعدادی پرسش محدود دربارهٔ موضوع مورد نظر تهیه می‌شود و نظر نمونه‌ای از جامعه دربارهٔ آن‌ها پرسیده می‌شود.[۱].

نحوه نظر سنجی[ویرایش]

هم اکنون در کشورهای پیشرفته کاربردی‌ترین نوع نظر سنجی،نظر سنجی اینترنتی است.ولی در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان که امکانات نظر سنجی اینترنتی به صورت همگانی میسر نیست،اغلب از شیوه‌های کلاسیک نظر سنجی مانند پرسش و پاسخ یا مصاحبه استفاده می‌شود. در ایران نیز نظرسنجی‌هایی توسط موسسات تحقیقاتی و صدا و سیما در اغلب مشارکت‌های عمومی صورت می‌پذیرد و نظر قشری از جامعه را منعکس می‌سازد.


اخیرا پیشرفت هایی در زمینه برگزاری نظرسنجی های آنلاین به زبان فارسی حاصل شده است که این امکان را فراهم می آورد تا کاربران بتوانند فرم های نظرسنجی مورد نظرشان را به صورت برخط (آنلاین) ایجاد کنند و آن ها را بین افراد توزیع و نتایج را بصورت برخط مشاهده کنند. از جمله محاسن نظرسنجی های آنلاین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- جلوگیری از چاپ فرم های کاغذی و حفاظت از محیط زیست

- هزینه پایینتر جهت ایجاد، توزیع و جمع آوری فرم های نظرسنجی

- سرعت بیشتر در جمع آوری و تحلیل داده های جمع آوری شده

- امکان دسته بندی کاربران بر اساس تاریخ و مکان تکمیل فرم ها

- امکان برگزاری نظرسنجی به صورت ناشناس ماندن پاسخ دهندگان [۲]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

تعریف نظرسنجی[ویرایش]

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی در یک ایستگاه قطار، در کلاس درس یک مدرس دانشگاه یا در یک منطقه عمومی منتظر هستید، شخصی با چند برگه کاغذ به سراغ شما آمده و از شما بخواهد تا درباره موضوعی خاص چند دقیقه ای با او صحبت کنید؛ شما در یک نظرسنجی شرکت کرده اید.

راه های بسیار زیادی برای انجام تحقیقات و جمع آوری اطلاعات وجود دارد، اما آسانترین راه اجرای یک نظرسنجی است. نظرسنجی می تواند به عنوان یک مصاحبه کوتاه و یا بحث با افراد در مورد یک موضوع خاص تعریف شود. این تعریف مبهم است، بنابراین نیاز است که تعریف بهتری برای نظرسنجی داشته باشیم. نظرسنجی اغلب به معنی جمع آوری اطلاعات نیز تعریف می شود.

بهترین راه برای کسب اطلاعات، بازخورد برنامه و طرح های اجراشده و همچنین بهبود برنامه نظرسنجی است. طراحی و پیاده سازی یک نظرسنجی فرآیندی سیستماتیک جهت جمع آوری اطلاعات در مورد موضوعی خاص با پرسیدن سوال از افراد و پس از آن تعمیم نتایج به جمعیتی که از آن گروه های پاسخ دهندگان انتخاب شدند.

مراحل نظرسنجی[ویرایش]

این فرآیند شامل پنج مرحله مجزا می باشد. شکل زیر فرآیند طراحی و پیاده سازی یک نظرسنجی را نشان می دهد:


تعریف نظرسنجی : پنج مرحله فرآیند طراحی و پیاده سازی یک نظرسنجی


نظرسنجی که با هدف خاصی طراحی شده، و نتیجه آن تصمیم گیری های بعدی را می سازد؛ اطلاعات آن با یکی از روش های زیر به دست می آید:

انتخاب هر کدام از گزینه های بالا به اهداف پژوهش و جدول زمانی و بودجه تحقیقات نظرسنجی وابسته می باشد.

انواع نظرسنجی[ویرایش]

داده ها و اطلاعات مربوط به تحقیقات بازار و نظرسنجی ها از دو طریق به دست می آیند:

نظرسنجی حضوری را نظرسنجی شخصی یا  Face-to-Faceنیز می نامند. وقتی که جمعیت هدف خاص مورد بررسی باشد و برای کشف پاسخ نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و عمیقتر داشته باشیم از این نوع نظرسنجی استفاده می کنیم.

بنابراین در نظرسنجی هایی که نیاز به بررسی و مشاهده رفتار دقیق پاسخ دهنده و یا گروه پاسخ دهندگان باشد از نظرسنجی حضوری استفاده می کنیم. محققان روش مصاحبه حضوری را به دلیل مزیت و دقت آن ارجح می دانند. اما قبل از انتخاب این روش لازم است معایب آن را هم بررسی کنید. علاوه براین شما باید اصول مصاحبه و نظرسنجی حضوری یا چهره به چهره را فرابگیرید.

نظرسنجی الکترونیک، امروزه در حوزه های تحقیقات بازار، منابع انسانی، فروش و بازاریابی، واحدهای آموزشی و ... پرکاربرد و محبوب است. یکی از مزیت های این نوع نظرسنجی دسترسی راحتتر و سریع تر به پاسخ دهندگان و سیستم ساده تر برای تجزیه و تحلیل داده ها و حذف مراحل وقت گیر مثل ورود اطلاعات و داده ها است.[۱]

سامانه های ساخت نظرسنجی آنلاین به شما کمک می کند که نظرسنجی های موردنظرتان را به صورت آنلاین ایجاد کنید، آن را در جامعه هدفتون توزیع کنید و نتیجه را در قالب نمودار ها و شاخص های آماری مشاهده کنید. همچنین برای تحلیل پیشرفته تر نظرسنجی به شما مشاوره لازم را ارائه میدهد.


منبع مطلب : fa.wikipedia.org

مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

تعریف نظرسنجی

*گذری بر تاریخچه نظرسنجی

نخستین پژوهش در زمینه­ی افکار عمومی مربوط به سال 1450 میلادی یا زمان آغاز فعالیت­های گسترده­ی منجمان شرقی (ایران و اعراب) است که بعدها با اختراع صنعت چاپ در قرن شانزدهم مورد استفاده بیشتری قرار می­گرفت.
ـ دومین مرحله از قرن هیجدهم آغاز می­شود، در این دوره برای ایجاد نظم و نسق در گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده می­کنند.
ـ سومین مرحله از قرن نوزدهم آغاز می­شود و تا اوایل قرن بیستم ادامه دارد.
ـ چهارمین مرحله در سال­های بین دو جنگ جهانی است که ضمن فعالیت­های وسیعی که در زمینه­ی تحقیقات صورت می­گیرد، روش­های کنونی نیز به تدریج توسعه می­یابند و به صورت فنونی مستقل در می­آیند. در این ایام برای نخسین با در سال در سال 1934 "موسسه آمریکایی سنجش افکار" تاسیس می­شود. این نخستین سازمان نظرسنجی به شیوه­ی امروزی است که در حوزه­ی روزنامه نگاری، مبارزه­های انتخاباتی و پژوهش­های بازاریابی ایجاد می­شود که هنوز به فعالیت­های خود ادامه می­دهند و بعد از آن موسسات دیگر پژوهشی نظیر "جورج گالوپ" و "الموروپر"و همچنین"آرچیپالد کراسلی " پدید آمدند و هر یک برای پیش بینی صحیح نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1936از روش سنجش افکار استفاده کردند.
ـ مرحله پنجم بعد از جنگ جهانی دوم بود. در این دوران به علت کامل شدن فنون نظرسنجی، اهمیت منطق نظرسنجی به طور کامل شناخته شد؛ به طوری که از سال 1950 به این سو کارشناسان شناخت افکار عمومی در آمریکا و سپس با تأخیر در دیگر کشورهای اروپایی با بهره­گیری از فنون آماری و رایانه­ای توانستند اطلاعات وسیعی از طریق سنجش افکار به دست آورند و با تجزیه و تحلیل آنها به نتایج ارزشمندی برسند.
*****
*بخشی از سابقه افکار سنجی در ایران

*نخسیتن سر شماری در سال 1335 اشاره کرد که هر10 سال یک بار بعد تکرار می­شود.
*مرکز ملی سنجش افکار ایران در قبل از انقلاب اسلامی توسط مرحوم دکتر اسدی
*تاسیس گروه پژوهشی انصار المهدی (پژوهشگاه فرهنگ و هنر فعلی)به مدیریت محمدعلی مقیسه در سال 1369 بعنوان پایه گذار ونخستین گروه فعال نظرسنجی علمی و نوین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ودر شرایط سخت پایان جنگ تحمیلی، با هدف نظرسنجی وسنجش افکار عمومی و انتقال نتایج و بازتاب این تحقیقات برای استفاده به مسئولین.

*ارائه طرح تاسیس مرکز ملی افکار سنجی در سال 1372 به مجلس شورای اسلامی توسط گروه پژوهشی انصار المهدی (پژوهشگاه فرهنگ و هنر فعلی)به مدیریت محمدعلی مقیسه
*تاسیس اولین موسسه مستقل نظرسنجی و سنجش افکار عمومی تحت عنوان پژوهشگاه فرهنگ وهنر در سال 1372 به مدیریت محمدعلی مقیسه
* فعالیت برخی سازمان­ها و موسسات اطلاع رسانی نظیر روزنامه های" ایران” و "همشهری"
*تأسیس"مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی" در دی ماه 1374 در تهران با همت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی
*تأسیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال1381

*****
*انواع نظرسنجی ها

نظرسنجی حضوری
نظرسنجی الکترونیکی
نظرسنجی های پستی
نظرسنجی تلفنی(تلفن همراه، تلفن ثابت)
نظرسنجی اینترنتی
انتشار از طریق پایگاه های اطلاع رسانی
نظرسنجی از طریق پیامک
نظرسنجی از طریق پست الکترونیکی

منبع مطلب : afkarsanji-m.blogfa.com

مدیر محترم سایت afkarsanji-m.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب