آیه 43 سوره نحل به چه کاری سفارش میکند



آیه 43 سوره نحل به چه کاری سفارش میکند را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

آیه 43 سوره نحل


وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلاَّ رِجالاً نُوحِی إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (43)

«1» اصول کافی، جلد 2، کتاب الایمان و الکفر، باب الصبر، حدیث دوّم (صفحه 87)

«2» مدرک پیشین، باب التفویض الی اللّه، حدیث 3 (صفحه 64)

جلد 7 - صفحه 208

وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ‌: و نفرستادیم پیش از تو در امتهای گذشته. إِلَّا رِجالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ‌: مگر مردانی که وحی فرمودیم به سوی ایشان.

بیان: آیه شریفه تقریر جواب شبهه منکرین نبوت را فرماید که می‌گفتند:

خداوند، اعلی و اجل است از این که رسول او یکی از بشر باشد، بلکه اگر اراده نماید بعث رسول را، هرآینه ملکی را فرستد.

حق سبحانه در این آیه جواب آنها را فرماید بقوله‌ (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ) که اشاره باشد به دلیل فطری، زیرا این مطلب وجدانی است که در تربیت مادی و بدنی، جنسیت شرط، و لذا جریان طبیعی در حیوان و انسان بدین مقرر شده که هر بچه از هر صنفی در تحت پرستاری همان صنف نشو و نما و مؤدب به اخلاق او گردد که به غیر این رویه، اسباب انقراض آن فراهم شود. پس چنانچه در تربیت مادی جنسیت لازم باشد، همچنین در تکمیل مقام روحانیت فطرت جبلّی حکم به جنسیت نماید، تا بدان سبب انس و الفت حاصل، کمالات روحانی و معنوی ظهور یابد. بدین واسطه مربیان بشریت و مکملان انسانیت از نفوس آدمی منتخب شدند تا در تحت تربیت ایشان، نظام مدنی و سعادت حقیقی بدست آید، و سنت الهی از اول خلقت بر این جریان یافت که انبیاء از بشر باشند.

فَسْئَلُوا أَهْلَ الذّکْرِ: پس بپرسید اهل دانائی را، یعنی علما. إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‌: اگر هستید که نمی‌دانید.

نکته: ذکر به معنی یادآوری، ضد فراموشی، و لازمه دارد دانائی را. و چون ذکر متعلق به علم، و هر یک ملازم با هم، و انفکاک ندارند، لذا صحیح باشد تعبیر از علم به ذکر، و یکی از محسنات ادبیه، تسمیه لازم به اسم ملزوم و عکس آن را شمرده‌اند.

تنبیه: آیه شریفه دال است بر وجوب تحصیل علم، زیرا امر فرماید در صورت نادانی، پرسش از اهل دانائی را. و رجوع جاهل به عالم، فطری و جبلی و اخبار بسیار در وجوب تحصیل علم وارد شده، چنانچه از جمله متواترات است حدیث‌

جلد 7 - صفحه 209

نبوی صلّی اللّه علیه و آله و سلّم طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم: «1» و مراد علم دین می‌باشد نه هر علمی، آن هم از اهلش سؤال نماید، لکن مراد اهل ذکر در این آیه شریفه ائمه هدی علیهم السّلام هستند.

در کافی و تفسیر علی بن ابراهیم قمی و برهان و عیاشی- روایت بسیار وارد شده که مراد به ذکر در این آیه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و اهل ذکر اهل بیت آن حضرت باشند «2».

در کافی- از حضرت باقر علیه السّلام در آیه‌ (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم الذّکر انا و الائمّة اهل الذکر. «3» ایضا- عبد الرحمن بن کثیر گوید از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم:

(فَسْئَلُوا أَهْلَ الذّکْرِ) الایه قال علیه السّلام الذّکر محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و نحن اهله المسئولون‌ «4» ابن بابویه- از ریّان بن الصلت گفت: حاضر شد حضرت رضا علیه السّلام در مجلس مأمون و جماعتی از علمای عراق و خراسان مجتمع بودند (بعد نقل حدیث را نماید) تا آن که حضرت فرمود: مائیم اهل ذکر که خداوند در کتاب خود فرموده: (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) مائیم اهل ذکر، پس بپرسید اگر نمی‌دانید. علماء گفتند: مراد یهود و نصاری هستند. حضرت فرمود: آیا این جایز باشد و حال آنکه در آن هنگام دعوت به دین خود کنند، و گویند دین یهود و نصاری افضل است از دین اسلام. مأمون عرض کرد: نزد حضرت تو، شرحی بر خلاف قول آنان باشد؟ فرمود: بلی، ذکر رسول خدا و ما اهل او باشیم، و آن مبین است در کتاب الهی آنجا که در سورة الطلاق فرماید

«1» اصول کافی، جلد اوّل، کتاب العلم، صفحه 30، حدیث اوّل.

«2» تفسیر عیّاشی، جلد 2، صفحه 260- برهان، جلد 2، صفحات 369 تا 372- اصول کافی، جلد اوّل، کتاب الحجّة، صفحات 210 تا 212.

«3» اصول کافی، جلد اوّل، صفحه 210، حدیث اوّل.

«4» مدرک پیشین، حدیث دوّم.

جلد 7 - صفحه 210

(فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْباب الَّذینَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذکْراً رَسُولًا یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِ اللَّهِ مُبَیِّناتٍ) «1» پس ذکر، رسول خدا و ما اهل او باشیم. «2»


منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب