راه آهن سراسری در شمال ایران به کدام بندر متصل میشود



راه آهن سراسری در شمال ایران به کدام بندر متصل میشود را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

راه‌آهن در شمال ایران

راه‌آهن در شمال ایران به راه‌آهن سراسری ایران متصل است و با عزم رضاخان میرپنج، نخستین راه‌آهن در شمال ایران بین شهرهای ساری و بندر ترکمن در سال ۱۳۰۸ خورشیدی افتتاح گردید.

استان مازندران در قالب شبکه ریلی شمال ایران به راه‌آهن سراسریِ کشور متصل است، اما این شبکه از تهران تا گرگان ادامه می‌یابد و به منظور ایجاد و گسترش استفاده از راه‌آهن در شمال ایران، طرح‌های اتصال راه‌آهن رشت به قائمشهر و همچنین پردیس تهران به آمل در دست بررسی، به منظور اجرا می‌باشند.

مطالعات خطوط رشت به ساری و آمل به قائم شهر در راه‌آهن شمال آغاز شده و پس از انجام مطالعات، قرار بر اینست که عملیات اجرایی آنها آغاز شود. همچنین طرح متروی تهران شمال به منظور بهبود ارتباط شمالی‌جنوبی استان‌های شمالی ایران با مرکز در دست مطالعه است.

دو خطه کردن خط آهن ساری‌قائم شهر[ویرایش]

دو خطه کردن خط راه‌آهن ساری به قائم شهر طرح دیگری برای راه‌آهن شمال است، این پروژه با سرمایه‌گذاری و مشارکت استانداری مازندران انجام می‌شود، به این صورت که زیرسازی خطوط توسط استانداری مازندران، و روسازی خطوط توسط «راه‌آهن شمال» انجام می‌شود.

مترو تهران شمال[ویرایش]

مترو تهران شمال به عنوان بهترین راهکار به منظور خارج شدن از بن‌بست حمل و نقل و ترافیک شمال ایران است و این طرح یکی از زیر ساخت‌های مهم در توسعه گردشگری ایران محسوب می‌شود و احداث مترو تهران شمال تصادفات جاده‌ای را نیز کاهش می‌دهد. این طرح در مقایسه با پروژه‌های بزرگ دنیا جزء یکی از طرح‌های کوچک مقیاس است.

در اسفند اسفند ۱۳۹۶، وزیر راه و شهرسازی ایران در گزارش‌هایی از ایجاد محور ریلی شمالی‌جنوبی برای مازندران خبر داده و اتصال راه‌آهن پردیس به لاریجان و آمل را اعلام کرد و اظهارداشت که این پروژه «در حال اجرا» است.

راه‌آهن در فلک‌ده رشت[ویرایش]

در ایران در سال ۱۸۸۶ میلادی بنا بود، با احداث خط راه‌آهن آمل تا تهران، احداث و بهره‌برداری موفق از اولین راه‌آهن در ایران رخ دهد، ولی با کارشکنی‌های پیمانکارهای بلژیکی این امر انجام نگردید. اما قدیمی‌ترین و اولین راه‌آهن ایران مسیر بندر انزلی به پیربازار و رشت بوده‌است. این مسیرِ راه‌آهن از بندر انزلی و پیربازار به رشت وجود داشته که بعدها قسمت‌هایی از آن جمع‌آوری شده‌است ولی تنها بازماندهٔ این مسیر یک «لوکوموتیو بخار» است که، بر روی آخرین قطعه چندمتری این ریل، هنوز هم در داخل محوطهٔ سازمان بنادر انزلی خودنمایی می‌کند و تاریخ ۱۸۴۸ میلادی را بر روی خود به یادگار دارد، ۱۲ کیلومتر از این‌مسیر حتی تا اواسط دورهٔ رضاشاه هنوز نیز همچنان مورد استفاده بوده‌است. با این اوصاف اولین و قدیمی‌ترین راه‌آهن ایران همین مسیرِ بندر انزلی به پیربازار و رشت بوده‌است.

خطی که از رشت تا انزلی ساخته می‌شود در واقع بندر انزلی، شهر انزلی و منطقه آزاد انزلی را در قالب یک خط آنتنی، به شبکه ریلی ایران وصل می‌کند و بدین ترتیب بندر و شهر انزلی به شبکه ریلی متصل خواهد شد. پروژه در مسیر رشت به سمت انزلی به دوشاخه تبدیل می‌شود که یک شاخه به بندر انزلی و دیگری به بندر کاسپین در منطقه آزاد می‌رود.

ضرورت احداث پایانه‌های مشترک راهداری و راه‌آهن برای جابجایی بار از مسیرهای جاده ای به ریلی و… وجود دارد و لازم است برای افتتاح خطوط ریلیِ رشت این نوع مقدمات فراهم شود.

طرح‌های اجرا نشده[ویرایش]

در دولت نهم طرح ساخت بزرگراه دو طبقه در طول نوار ساحلی تصویب شد اما با گذشت سال‌ها از تصویب آن هیچ اثری از عزم دولت‌های ایران، برای احداث این اتوبان نه در دو طبقه که در یک طبقه نیز دیده‌نشد، در کنار اینها طرح خط آهن رشت‌ساری که آن هم از مصوبات دولتی است، جز به روی کاغذ در جایی به مرحلهٔ اجرا در نیامد.

بزرگترین و مهم‌ترین پروژه راه‌آهن شمال در سال ۱۳۹۷ هجری‌شمسی، برنامهٔ برقی کردن خطوط راه‌آهن بود که قرار بود با همکاری با روس‌ها انجام شود، این پروژه قراربود با مشارکت روس‌ها و با اعتباری معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو به سرانجام برسد.

شرایط استان مازندران[ویرایش]

مازندران یک استان کشیده شرقی، غربی و طویل در امتداد شرق و غرب در حاشیه دریای خزر می‌باشد، که این امر ضرورت گسترش شبکه راه‌آهن در این استان را بیشتر می‌سازد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منبع مطلب : fa.wikipedia.org

مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

راه‌آهن سراسری ایران

راه‌آهن شمال

راه‌آهن شمال

راه آهن شمال یا راه آهن مازندران، نام یکی از شعبه‌های اصلی از راه آهن سراسری ایران است که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در دوران رضا شاه پهلوی، نخستین فاز آن بین شهرهای ساری-بندر شاه افتتاح گردید. این راه‌آهن دارای ۲۷ ایستگاه می‌باشد که ۷ ایستگاه آن مشترک با راه آهن خراسان است. راه‌آهن مازندران به نام راه آهن شمال نیز مشهور است و امروزه نیز برخی آن را مسیر گرگان نیز می‌نامند. حوزه استحفاظی راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوه‌های البرز و بخش‌هایی از استان تهران وارد استان مازندران و مناطق جنگلی شده و با عبور از شهرهای متعدد و مناطق جلگه‌ای وارد استان گلستان و در انتها به ایستگاه گرگان ختم می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

پیشینه احداث موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال ۱۸۸۶ میلادی با احداث خط راه آهن محمودآباد (سواحل جنوبی دریای مازندران) به آمل برمی‌گردد. این طرح اگرچه در نظر بود تا تهران ادامه یابد، ولی با کارشکنی‌های پیمانکارهای بلژیکی به شکست انجامید و خطوط آن، برچیده و از آن به عنوان تیرک‌های تلگراف استفاده شد. در سال بعد احداث راه آهن تهران- حرم شاه عبدالعظیم، و پس از آن جلفا-تبریز آغاز شد.

اولین خط راه آهن نوین ایران در دوران رضا شاه پهلوی از شاهی (قائم شهر کنونی) تا بندر شاه (بندر ترکمن امروزی) کشیده گشت، پس از اتمام ساخت پل گردن در ساری اولین قطار در مهرماه ۱۳۰۸ به دستور رضا شاه پهلوی از ساری عازم بندر ترکمن گردید.

پس از آن هم‌زمان با احداث راه آهن خوزستان، کارها در رشته کوه‌های البرز آغاز گردید، کارگران ترک در کنار سایرین و مهندسین و پیمانکاران به ویژه آلمانی‌ها، کار ساخت تونل‌ها و پل‌ها را پیگیری کردند.

مشخصات[ویرایش]

طول راه آهن شمال ۳۸۲ کیلومتر بوده و علاوه بر این شامل ۲۸ کیلومتر خط انشعابی بندر امیرآباد و همچنین در کل ۹۱ کیلومتر خطوط فرعی (شامل ۵/۴۳ کیلومتر خط تجاری و ۵/۴۷ کیلومتر خط مانوری) می‌باشد. راه آهن شمال دارای ۲۷ ایستگاه است که در حال حاضر دو ایستگاه تیرتاش و گلوگاه بسته هستند. این راه آهن از نظر شرایط اقلیمی به دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تقسیم می‌شود. مرتفع‌ترین نقطه این خط گردنه گدوک با ارتفاع ۲۱۱۲ متر از سطح دریاست. این خط از گرگان تا شیرگاه بطول ۱۸۷ کیلومتر از کنار جلگه‌های سرسبز عبور می‌نماید و سپس بطول ۱۱۳ کیلومتر با عبور از مناطق جنگلی و کوهستانی سوادکوه وارد گردنه گدوک و فیروزکوه می‌شود. مسیر راه آهن سوادکوه دارای مناظر زیبای عبور از جنگل در مجاور رود تالار، پل معروف ورسک ، پل کلانتری دوآب و سه خط طلایی بسیار دیدنی می‌باشد. این خط در ادامه با طول ۸۱ کیلومتر با عبور از جلگه جنوبی فیروزکوه وارد شهرستان گرمسار می‌شود.

راه آهن شمال دارای ۹۵ تونل است که طول آن‌ها در کل به ۲۷ کیلومتر می‌رسد که بزرگ‌ترین آن‌ها تونل گدوک است. ساخت این تونل‌ها با توجه به محدودیت امکانات در زمان ساخت با مشکلاتی همراه بوده‌است، به عنوان نمونه در هنگام ساخت تونل شماره ۳۶ متصاعد شدن گاز متان سبب وقوع چندین انفجار شده که پس از خاموش کردن شعله‌های ناشی از آن کارگران در دمای بیش از ۵۵ درجه به کار خود ادامه می‌دادند.

راه آهن شمال دارای نزدیک به ۱۵۰۰ عدد پل و آبرو به طول تقریبی ۶۸۵۰ متر می‌باشد که پل ورسک بزرگترین آن می‌باشد. راه آهن شمال دارای شیب و فراز ۲۸ در هزار می‌باشد. به خط راه آهن شمال، خط بندر ترکمن-گرگان در سال ۱۳۳۹ بطول ۳۶ کیلومتر و خط رستمکلا-امیرآباد در سال ۱۳۷۹ بطول ۲۱ کیلومتر اضافه گردیده است.

مرکز اداره راه آهن شمال در شهر ساری قرار دارد و از ایستگاه‌های مهم این خط می‌توان به گرگان، بندر ترکمن، قائم شهر، پل سفید، ورسک و فیروزکوه اشاره کرد.

ارتفاع این خط در ایستگاه گرگان ۷۶ متر از سطح دریا می‌باشد که با شیب ملایم در منطقه تیرتاش به ۱٬۲ می‌رسد و از این نقطه فراز خط راه آهن شمال آغاز می‌شود که بین ایستگاه‌های دوگل و گدوک در کیلومتر ۲۱۸ به ۲۱۱۲ متر از سطح دریا می‌رسد.

راه آهن شمال از سال ۱۳۷۲ شروع به بازسازی خطوط و ساختمان ایستگاه‌ها نموده به‌طوری‌که هم‌اکنون از خروجی ایستگاه گرمسار تا ایستگاه بهشهر، خطوط ریلی با ریل u33 و تراورس‌های بتنی بطول ۲۹۰ کیلومتر بازسازی شده‌است.[۱]

اهمیت[ویرایش]

بنادر بزرگ دریای مازندران (چه در گذشته و چه در امروز) همگی با اتکا به این راه ترانزیت بین‌المللی رشد و ترقی داشته‌اند، اگرچه زمانی بندر ترکمن و بندر گز خدمات بزرگی را کردند، ولی امروزه بندر امیرآباد توسط راه آهن مازندران ارتباط روسیه و اروپا با خلیج عمان و اقیانوس هند را برقرار ساخته‌است.

طرح توسعه راه آهن شمال[ویرایش]

گرگان به مشهد[ویرایش]

این طرح سال‌هاست که در دست مطالعه است. اگرچه این طرح به لحاظ قدمت و فرسودگی مسیر قائم شهر به تهران گاه به دست فراموشی سپرده می‌شود ولی نباید از نظر دور داشت که در صورتی که طرح تهیه شده توسط شرکت مترا با تغییراتی شامل اتصال به مرز اینچه برون گردد، می‌توان از این خط نیز بهره‌برداری اقتصادی کرد[۲]

گرگان به ترکمنستان[ویرایش]

این طرح جدید، گرگان را به صنایع پتروشیمی گلستان و از آنجا به اینچه برون پیوند می‌دهد. این طرح با انعقاد قرارداد اتصال راه آهن قزاقستان از محور آکتائو به بندر ترکمنباشی ترکمنستان وارد فاز اجرائی گردیده‌است و از تقاطع شهر قازانجیق استان بالکان به طرف شهر مرزی قزل اترک امتداد یافته و از این مرز به شهر اینجه برون استان گلستان ایران امتداد می‌یابد.

ساری به غرب مازندران[ویرایش]

که در دست مطالعات است، به طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر می‌باشد، با اجرایی شدن آن نقش مفیدی در توسعه گردشگری خواهد داشت، نه تنها غرب و مرکز مازندران را به یکدیگر متصل می‌کند، بلکه کریدور ترانزیتی مناسبی برای بندر نوشهر می‌گردد، از طرفی امکان زیارت آسان تر مشهد الرضا برای غربی نشینان مازندران فراهم می‌کند.[۳]

مناطق مهم[ویرایش]

پل ورسک[ویرایش]

پل ورسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه قرار دارد. این پل در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شده‌است.

پل کلانتری دوآب[ویرایش]

این پل زیبا و قوسی شکل سمبل معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی می‌باشد.این پل در نزدیکی پادگان دوآب در سوادکوه قرار دارد.

تونل گدوک[ویرایش]

تونل گدوک طولانی‌ترین تونل راه آهن در خاورمیانه با طول بیش از ۲۸۸۰ متر است که قطار امروزه آن را در طی مدت ۳ دقیقه و بیست ثانیه طی می‌کند، این تونل دارای ۵۶۰ سانتی‌متر عرض و ۶۰۰ سانتی‌متر ارتفاع می‌باشد و از این لحاظ عریض‌ترین تونل در میان تمامی تونل‌های راه آهن در ایران است، همچنین در حدود ۹۰۰ متر انتهای جنوبی آن بلندترین ارتفاع را دارد.

تونل‌های دوگل[ویرایش]

تونل‌های دوگل یکی از عجایب خط آهن منطقه است، طوری‌که در سه دوری که قطار وارد تونل می‌گردد، هر بار در جهتی مخالف خارج شده و دوباره تغییر جهت می‌دهد.

ایستگاه‌ها[ویرایش]

ایستگاه به ترتیب از تهران به مازندران و گلستان به قرار ذیل می‌باشند:

منابع[ویرایش]

[۱]

منبع مطلب : fa.wikipedia.org

مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب