بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراین



بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراین را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

اعلام جزئیات بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی - تابناک | TABNAK

اعلام جزئیات بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی - تابناک | TABNAK

به گزارش تابناک، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه (FDR و CVR) هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال را اعلام کرد.

تورج دهقانی زنگنه در نشست اعلام نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه (FDR و CVR) هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال اظهار کرد: عرض تسلیت دارم خدمت خانواده محترم بازماندنگان و آرزوی رحمت الهی برای درگذشتگان.

وی ادامه داد: قبل از اینکه صدور نهایی گزارش سانحه را خدمت شما عرض کنم باید عرض کنم ارائه گزارش مستقل درباره پرواز، بالاخص توصیف اطلاعاتی آن‌ها از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبود در هیچ سانحه‌ای چنین اتفاقی نیفتاد.

لکن به دلیل موضوعات مربوط به سانحه ۷۵۲ و دستور صریح ریاست محترم جمهور و وزیر محترم راه و شهرسازی که در خصوص شفافیت صرف با مردم و به خصوص با داغدیدگان این سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را که دریافت کرده آن دسته از اطلاعاتی که مورد توجه عموم مردم است به سمع و نظر مردم شریف ایران می‌رساند.

وی گفت: جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار تحت مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشور‌هایی از جمله آمریکا به عنوان سازنده هواپیما و کشور اوکراین به عنوان بهره بردار و فرانسه به عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.

وی گفت: نمایندگانی از کشور‌های کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشور‌هایی که اتباع آن‌ها در این حادثه جان باختند جهت مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند. نماینده‌ای از سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری جهت تسهیل همکاری‌های بین کشور‌ها در این ماموریت شرکت داشت.

داده‌های هر دو جعبه سیاه به خوبی و بدون مشکل فنی بازیابی و به اطلاعات قابل تحلیل تبدیل شدند. همزمان با زمان محاسبه شده توسط تیم بررسی سانحه درخصوص عمل کردن مجاورتی موشک ثبت اطلاعات و ضبط کننده داده‌های پروازی در زمان ۶:۱۴ و ۵۶ ثانیه متوقف شده است تا این زمان تمام متغیر‌های پروازی ثبت شده شرایط عادی داشته و هواپیما تا قبل از این شرایط در شرایط پروازی فنی نرمال بود و در پروفایل پروازی پیشبینی شده قرار داشت.

دهقانی زنگنه ادامه داد: جعبه سیاه ضبط کننده صدای درون کابین تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک مکالمات را ضبط کرده است. در کابین پرواز سه نفر گروه پرواز حضور داشتند که یکی از آن‌ها معلم بوده که هر سه متوجه شرایط غیرعادی بودند و متناسب با صدای غیرعادی کابین تا آخرین لحظه مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند. معلم خلبان درون کابین برخی راهنمایی‌های لازم را میدهد از این مکالمه می‌توان نتیجه گرفت که هواپیما دچار مشکل الکتریکی شده که باعث می‌شود گروه پروازی واحد برق کمکی را روشن بکند و معلم خلبان تشخیص خود مبنی بر فعال بودن هر دو موتور هواپیما را در ثانیه‌های پس از انفجار به خلبانان اعلام میکند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: هیچ صدا و یا نشانه‌ای از وضعیت کابین مسافران در صدا‌ها و اطلاعات ضبط شده وجود ندارد و نحوه صحبت و واکنش گروه پروازی نشان از سلامت جسمانی آن‌ها در این لحظات بوده است. با توجه به اینکه ضبط صدای کابین در ۱۹ ثانیه بعد از انفجار متوقف شده است و حداقل ۲۵ ثانیه بعد از انفجار اول موشک دوم به مجاورت هواپیما رسیده است تحلیلی درباره عملکرد و آثار موشک شلیک شده دوم از اطلاعات جعبه سیاه به دست نیامد.

وی افزود: انفجار موشک اول باعث آسیب قابل توجهی به هواپیما شده و برخورد قطعاتی ناشی از آن به هواپیما باعث قطع FDR و CVR در مدت زمان ۱۹ ثانیه بعد از آن شده است. اقدامات و مشارکت‌های صورت پذیرفته در فرآیند بازخوانی جعبه سیاه کاملا حرفه‌ای و بر اساس انطباق با استاندارد‌های ایکائو بوده است.

دهقانی زنگنه تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه جهت پذیرش درخواست کمک فنی و اجرای مناسب آن تشکر و قدردانی می‌کند.

دهقانی زنگنه گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشور‌های ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استاندارد‌های ایکائو به مسئول بررسی سانحه ارائه کنند.

این اقدامات و این اطلاعات تنها با هدف ایمنی و پرهیز از رخداد مشابه صورت می‌پذیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیند ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد نظر و مورد تصدیق ایکائو است روند رسیدگی به سانحه را تحت الشعاع قرار می‌دهد و سازمان هواپیمای کشوری از تمام علاقه‌مندان و ذینفعان درخواست می‌کند که از هر نوع تحلیل و یا استفاده از این اطلاعات و اقدامات که در راستای اهداف ایمنی نباشند خودداری کنند و در اینجا به کلیه شرکت‌های هواپیمایی که در گذشته از آسمان ایران استفاده میکردند و الان نمی‌کنند و یا کشور‌هایی هم اکنون از آسمان ایران استفاده می‌کنند اطمینان می‌دهیم که پرواز بر فراز آسمان ایران مطمئن و ایمن خواهد بود.

ایرنا

ایرنا

«تورج دهقانی زنگنه» روز یکشنبه در نشست خبری نتایج به دست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی را تشریح کرد و افزود: قبل از اعلام گزارش این سانحه باید اعلام شود که گزارش مستقل درباره پرواز، به ویژه توصیف اطلاعاتی جعبه های سیاه از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبوده و در هیچ سانحه ای چنین روالی انجام نشده است. اما به دلیل موضوعات مربوط به سانحه پرواز ۷۵۲ و دستور صریح رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در خصوص شفافیت درباره این سانحه با مردم و به خصوص برای شفاف‌سازی برای داغدیدگان این سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه، نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را اعلام می‌کند.  

وی گفت: جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار تحت مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسوول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله آمریکا به عنوان سازنده هواپیما و کشور اوکراین به عنوان بهره‌بردار و فرانسه به عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند، سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.

وی گفت: نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند جهت مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند.

دهقانی زنگنه  گفت: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی در فرانسه بازخوانی شد.  

وی ادامه داد: براساس اطلاعات استخراج شده تا زمان ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.  

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بیان جزئیات بیشتر از سانحه گفت: در این لحظه در داخل کابین پرواز سه نفر کرو (گروه پرواز) و یک نفر معلم خلبان بوده است که متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده اند و معلم خلبان برخی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند و این موضوع را به خلبان اعلام می‌کند.  

دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین ۱۹ ثانیه بعد از انفجار اول قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبه‌های CVR و FBR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.  

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه جهت همکاری‌های بازخوانی تشکر کرده است، گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کنند.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب