معنی لا تسبوا الذين يدعون من دون الله



معنی لا تسبوا الذين يدعون من دون الله را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

آیه 108 سوره انعام

وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بغَیْرِ عِلْمٍ کَذلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلی‌ رَبّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبّئُهُمْ بما کانُوا یَعْمَلُونَ «108»

و به (معبود) کسانی که غیر خدا را می‌خوانند ناسزا نگویید که آنان نیز از روی جهل و دشمنی به خداوند ناسزا می‌گویند. ما این گونه عمل هر امّتی را برایشان جلوه دادیم. سپس بازگشت آنان به‌سوی پروردگارشان است، پس خداوند آنان را به آنچه می‌کردند خبر می‌دهد.

نکته ها

خداوند، انسان را چنان آفریده که چه کارهای خوب و چه کارهای بد، کم‌کم در روح او تأثیر می‌گذارد و به آن عادت می‌کند. از این رو، زینت‌دادن کارها گاهی به خدا نسبت داده شده،

جلد 2 - صفحه 528

«زَیَّنَّا»، که خالق این تأثیر است، و گاهی به شیطان نسبت داده شده که از طریق وسوسه و وعده، زشت‌ها را زیبا جلوه می‌دهد. «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ» «1»

حضرت علی علیه السلام در جنگ صفّین به سربازان خود توصیه می‌کرد: «به پیروان معاویه دشنام و ناسزا نگویند، بلکه سیمای آنان را مطرح کنند که بهتر از دشنام است». «2»

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: «از مصادیقِ دشنام به خدا، دشنام به ولیّ خداست». «3»

حساب لعن و نفرین و برائت، از حساب دشنام و ناسزا جداست. لعن و برائت که در آیات دیگر قرآن از سوی خداوند اعلام شده، در واقع بیانگر اظهار موضعِ ما در برابر ستمگران و مشرکان است که بیزاری خود را از راه آنان اعلام می‌کنیم. «لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمِینَ» «4»، بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ‌ ... «5»

پیام ها

1- احساسات خود را نسبت به مخالفان کنترل کنیم و از هرگونه بد دهنی و ناسزا بپرهیزیم. «لا تَسُبُّوا»

2- به بازتاب برخوردهای خود توجّه کنیم. لا تَسُبُّوا ... فَیَسُبُّوا اللَّهَ‌

3- با فحش و ناسزا، نمی‌توان مردم را از مسیر غلط باز داشت. «لا تَسُبُّوا»

4- ناسزاگویی، عامل بروز دشمنی و کینه و ناسزا شنیدن است. لا تَسُبُّوا ... فَیَسُبُّوا ... عَدْواً

5- دشنام، نشانه‌ی نداشتن یا منطق است، یا ادب و یا صبر. (مسلمان با پرهیز از ناسزا، باید نشان دهد که صبر و منطق و ادب دارد.) «لا تَسُبُّوا»

6- هر کاری که سبب توهین به مقدّسات شود، حرام است. «فَیَسُبُّوا اللَّهَ»

7- استفاده از حربه‌ی دشنام وناسزا، در نهی از منکر و تبلیغات ومناظرات ممنوع‌

«1». انعام، 43.

«2». نهج‌البلاغه، کلام 206.

«3». تفسیر المیزان.

«4». هود، 18.

«5». توبه، 1.

جلد 2 - صفحه 529

است. «لا تَسُبُّوا»

8- کاری که سبب کشیده‌شدن دیگران به گناه وحرام می‌شود، حرام است. «1» لا تَسُبُّوا ... فَیَسُبُّوا

9- گاهی انسان ناخودآگاه در گناه دیگران شریک می‌شود، آنجا که مقدّمات گناه دیگران را فراهم کند. «فَیَسُبُّوا اللَّهَ»

10- از سنّت‌های الهی، زیبا جلوه کردن اعمال امّت‌ها در نظر آنان است. «زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ» (هر امّتی اعمال خود را هرچند ناحقّ باشد، زیبا می‌پندارد)

11- جلوه‌نمایی و زیبادیدن، نشانه‌ی حقانیّت نیست. «زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ»

12- آگاه کردن مردم از کرده‌های خویش در قیامت، از شئون ربوبیّت الهی است. إِلی‌ رَبّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبّئُهُمْ‌ ...

«1». تفسیر مجمع‌البیان.

منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

آیه: 108 وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَی رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ - تفسیر نور سوره الأنعام نسخه متنی

آیه: 108 وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَی رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ

ترجمه:

و به (معبود) کسانی که غیر خدا را می خوانند ناسزا نگویید که آنان نیز از روی جهل و دشمنی به خداوند ناسزا می گویند. ما این گونه عمل هر امّتی را برایشان جلوه دادیم . سپس بازگشت آنان به سوی پروردگارشان است ، پس خداوند آنان را به آنچه می کردند خبر می دهد.

نکته ها:

خداوند، انسان را چنان آفریده که چه کارهای خوب و چه کارهای بد، کم کم در روح او تأثیر می گذارد و به آن عادت می کند. از این رو، زینت دادن کارها گاهی به خدا نسبت داده شده ، (زینّا)، که خالق این تأثیر است ، و گاهی به شیطان نسبت داده شده که از طریق وسوسه و وعده ، زشت ها را زیبا جلوه می دهد. (زیّن لهم الشّیطان ) (446) .

حضرت علی (ع) در جنگ صفّین به سربازان خود توصیه می کرد که به پیروان معاویه دشنام و ناسزا نگویند، بلکه سیمای آنان را مطرح کنند که بهتر از دشنام است . (447) .

امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: از مصادیق دشنام به خدا، دشنام به ولی ّ خداست . (448) .

حساب لعن و نفرین و برائت ، از حساب دشنام و ناسزا جداست . لعن و برائت که در آیات دیگر قرآن از سوی خداوند اعلام شده ، در واقع بیانگر اظهار موضع ما در برابر ستمگران و مشرکان است که بیزاری خود را از راه آنان اعلام می کنیم . (لعنه اللّه علی الظالمین ) (449) ، (برائه من الله ...) (450) .

پیام ها:

1- احساسات خود را نسبت به مخالفان کنترل کنیم و از هرگونه بد دهنی و ناسزا بپرهیزیم . (لاتسبّوا)

2- به بازتاب برخوردهای خود توجّه کنیم . (لاتسبّوا... فیسبّواالله )

3- با فحش و ناسزا، نمی توان مردم را از مسیر غلط باز داشت . (لا تسبّوا)

4- ناسزاگویی ، عامل بروز دشمنی و کینه و ناسزا شنیدن است . (لاتسبّوا... فیسبّوا... عدوا)

5- دشنام ، یا نشانه نداشتن منطق است ، یا نداشتن ادب و یا صبر. (مسلمان با پرهیز از ناسزا، باید نشان دهد که صبر و منطق و ادب دارد.) (لا تسبّوا)

6- هر کاری که سبب توهین به مقدّسات شود، حرام است . (فیسبّوا الله )

7- استفاده از حربه ی دشنام وناسزا، در نهی از منکر و تبلیغات ومناظرات ممنوع است . (لاتسبّوا)

8- کاری که سبب کشیده شدن دیگران به گناه وحرام می شود، حرام است . (451) (لاتسبّوا... فیسبّوا)

9- گاهی انسان ناخودآگاه در گناه دیگران شریک می شود، آنجا که مقدّمات گناه دیگران را فراهم کند. (فیسبّواالله )

10- از سنّت های الهی ، زیبا جلوه کردن اعمال امّت ها در نظر آنان است . (زیّنا لکل ّامّمه عملهم ) (هر امّتی اعمال خود را هرچند ناحق ّ باشد، زیبا می پندارد)

11- جلوه نمایی و زیبادیدن ، نشانه ی حقانیّت نیست . (زیّنا لکل امّه عملهم )

12- آگاه کردن مردم از کرده های خویش در قیامت ، از شئون ربوبیّت الهی است . (الی ربّهم مرجعهم فینبّهم ...)


446-انعام ، 43
447-نهج البلاغه ، کلام 206
448-تفسیر المیزان
449-هود، 18
450-توبه ، 1
451-تفسیر مجمع البیان

منبع مطلب : library.tebyan.net

مدیر محترم سایت library.tebyan.net لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب