کدام مقررات در خانواده ی همه ی شما مشترک است



کدام مقررات در خانواده ی همه ی شما مشترک است را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

جزوه ی مطالعات اجتماعی پایه سوم

1 ) روی نواری که پرستار هنگام تولد روی دست نوزاد می بندد , چه مشخصاتی ثبت شده است ؟
پاسخ : نام و نام خانوادگی مادر , قد , جنسیت , وزن .
2 ) کدام عضو بدن نشان دهنده ی هویت نوزاد است ؟
پاسخ : کف پا.
3 ) نوزاد تا چه سنی نمی تواند ببیند ؟
پاسخ : دو ماهگی .
4 ) چرا هنگام بغل کردن نوزاد باید مواظب سرش باشیم ؟
پاسخ : چون هنوز قدرت ندارد و نمی تواند سرش را نگه دارد .
5 ) " شناسنامه " چه اهمیتی دارد ؟
پاسخ : نشان می دهد که آن فرد کیست و از کدام خانواده و کدام کشور است .
6 ) از شناسنامه در چه کارهایی استفاده می شود ؟
پاسخ : ثبت نام مدرسه , گرفتن دفترچه بهداشتی , ازدواج , کار .
7 ) در صفحه اول شناسنامه چه اطلاعاتی ثبت شده است ؟
پاسخ : نام – نام خانوادگی – نام پدر – تاریخ تولد : روز / ماه / سال – شماره ملی – محل تولد – محل صدور شناسنامه .
درس دوم : من بزرگ تر شده ام
1 ) از زمان تولد تا کنون , چه تغییراتی در شما بوجود آمده است ؟
 پاسخ : وقتی به عکس ها و لباس های دوران کودکی و نوزادی خود نگاه می کنیم , متوجه می شویم قد ما بلند تر شده است , دندان های شیری افتاده بعد دندان های همیشگی ما درآمده است , موها و ناخن هایمان نیز مرتب رشد کرده اند و ما باید هر چند وقت یکبار آنها را کوتاه کنیم . از اینکه مطالب جدید تری را می آموزیم متوجه رشد مغزمان می شویم .
2 ) چه تغییرات دیگری را می توانید نام ببیرید که در بدن شما بوجود آمده است ؟
پاسخ : استخوان های دست و پا و همه ی قسمت های بدن ما رشد کرده اند . قد ما بلند تر شده است و قسمت های دیگر بدن هم در کنار هم رشد کرده اند .
3 ) وقتی متولد شدید , به چه نوع غذایی نیاز داشتید ؟
پاسخ : فقط شیر مادر ( تا 6 ماهگی )
4 ) در دوران نوزادی برای اینکه نیاز شما برطرف شود چه می کردید ؟
پاسخ : با گریه کردن مادر خود را متوجه نیاز خود می کردیم .
5 ) آیا بازی های امروزی شما با دو یا سه سالگی تان فرق دارد ؟
پاسخ : بله , خیلی متفاوت هستند .
6 ) آیا تغییراتی در نیاز های شما به وجود آمده است ؟
پاسخ : بله , حالا نیاز داریم با وسایلی بازی کنیم که حس کنجکاوی ما را قانع کند ,  و با هر بازی چیز های جدیدی را یاد می گیریم . هم چنین به غذاهای مختلف نیاز داریم .
7 ) آیا می توانید بگویید وقتی دو یا سه ساله بودید , چه کار هایی را نمی توانستید انجام دهید ؟
پاسخ : کارهایی که نیاز به مهارت زیاد داشتند . مثل : دکمه بستن , کفش پوشیدن , باز و بسته کردن زیپ لباس .
8 ) چه کسانی برای انجام آن کارها به شما کمک می کردند ؟
پاسخ : پدر و مادر و بزرگتر ها
9 ) امروز چه کارهایی را می توانید انجام دهید که در گذشته نمی توانستید ؟
پاسخ : پوشیدن لباس و کفش , رفتن به دستشویی , حمام کردن , خوردن غذا .
10 ) این کارها را از چه کسانی یاد گرفته اید ؟
پاسخ : پدر , مادر , مربی مهد کودک , مادر بزرگ , پدر بزرگ و ...
11 ) آیا مسخره کردن دیگران کار درستی است ؟ چرا ؟
پاسخ : خیر , چون مسخره کردن یکی از صفات بسیار زشت است  که ممکن است یک فرد داشته باشد . شاید کسی که مسخره می شود , از دیگران خیلی بهتر باشد .
12 ) خداوند در قرآن درباره ی مسخره کردن چه فرموده است ؟
پاسخ : خداوند در قرآن می فرماید : ای گروه مسخره کنندگان , دیگران را مسخره نکنید , شاید آنان که مسخره می شوند از شما بهتر باشند .
13 ) اگر همه ی انسانها مثل هم بودند همه یک شکل و قیافه داشتند و علاقه و توانایی هایشان شبیه هم بود , چه می شد ؟
پاسخ : انسانها نمی توانستند در شغل های مختلف کار کنند و زندگی کسل کننده ای بود .
 
درس سوم : آیا ما مثل هم هستیم ؟
1 ) به هم کلاسی هایتان توجه کنید , آیا به یک دیگر شبیه هستید یا با هم تفاوت دارید ؟
پاسخ : همه ی ما با هم تفاوت داریم , شکل و قیافه ما با هم فرق می کند رنگ مو , رنگ پوست و چشم , قیافه , قد و هیکل افراد با یک دیگر تفاوت دارد .
2 ) چه شباهت هایی بین شما وجود دارد ؟
پاسخ : همه ی ما به غذا  , هوا , آب و محبت و مهربانی , امنیت و آرامش , نیاز داریم  و چیز های زیبا را دوست داریم .
3 ) چرا بعضی از افراد بعضی کارها را بهتر انجام می دهند ؟
پاسخ : چون هر یک از ما استعداد ها و توانایی هایی داریم که باعث می شود , بعضی از کارها را بهتر انجام دهیم .
4 ) چرا خداوند ما انسانها را , با شباهت ها و تفاوت ها آفریده است ؟
پاسخ : تا انسان ها بتوانند کارهای متفاوت ومختلف انجام دهند  و برای یکدیگر مفید باشند .
5 ) چند تا از کارهایی را که شما بچه ها می توانید انجام دهید را بنویسید ؟
پاسخ : درست کردن کاردستی های قشنگ و زیبا با طرح های تازه , خواندن و حفظ آیات قران و عمل کردن به آنها , انجام ورزش های مختلف و مستمر , نوشتن خاطرات هر روز و تبدیل کردن آنها به یک کتاب و انشا ء زیبا  و درس خواندن و کمک به بزرگ ترها .
 
درس چهارم : اعضای خانواده
1 ) خانواده چگونه به وجود می آید ؟
پاسخ : با ازدواج زن و مرد
2 ) تعداد اعضای خانواده چگونه زیاد می شود ؟
با تولد فرزندان
3 ) " اندازه ی خانواده " یعنی چه ؟
پاسخ : به تعداد اعضای خانواده اندازه ی خانواده می گویند .
4 ) آیا اندازه ی همه ی خانواده ها با هم برابر است ؟
پاسخ : خیر , اندازه ی خانواده ها , به خاطر تعداد اعضای آنهای با هم تفاوت دارد .
5 ) شما دوست دارید در یک خانواده بزرگ زندگی کنید یا خانواده ی کوچک ؟ چرا ؟
پاسخ : درخانواده ی بزرگ:چون وقتی تعداد خواهر و برادر ها زیاد است در موقعیت های مختلف بیشتر به درد هم می خورند و به هم کمک می کنند .
درخانواده کوچک:چون وقتی تعداد خواهر و برادر ها کم است  , پدر و مادر برای فراهم کردن وسایل آسایش و راحتی بچه ها به مشکلات کمتری برخورد می کنند .
6 ) به نظر شما خانواده ی بزرگ چه خوبی هایی دارد ؟
پاسخ : در خانواده های بزرگ افراد بیشتری در کنار هم زندگی می کنند که هر کدام یک سلیقه , شغل و استعداد خاصی دارند و می توانند به افراد دیگر خانواده کمک کنند . در تصمیم گیری ها نظرات بیشتری داده می شودو شوروهیجان در این خانواده ها بیش تر است . خواهر و برادر های بزرگ تر به کوچک تر ها کمک می کنند .
درس پنجم : خانواده ام را دوست دارم.
1 ) اعضای یک خانواده باید نسبت به هم چگونه رفتار کنند ؟
پاسخ : یک دیگر را دوست داشته باشند و با مهربانی با هم رفتار کنند .
2 ) وظیفه پدر و مادر در خانواده چیست ؟
پاسخ : از فرزندان مراقبت کنند و برای آسایش  و تربیت بچه ها تلاش کنند .
3 ) اعضای خانواده چگونه محبت خود را نشان می دهند ؟
پاسخ : باید به روش های مختلف محبت خود را به یک دیگر نشان دهند .
4 ) بچه ها در مقابل زحمت های پدر و مادر , چه کارها یی باید انجام دهند ؟
پاسخ : به آنها احترام بگذارند و از آنها تشکر کنند و به حرف های آنها گوش کنند , با توجه به توانایی هایشان , در بعضی کارها به آنها کمک کنند , با ادب و درس خوان باشند  و کارهایشان را سر وقت انجام دهند .
5 ) چرا همه ی ما دوست داریم در کنار خانواده زندگی کنیم ؟
پاسخ : چون محیط گرم خانواده به ما آرامش می دهد و در این محیط می توانیم به خوبی رشد کنیم .
6 ) شما چه چیزها و چه کارهایی را از پدر و مادرتان یاد گرفته اید ؟
پاسخ : نماز خواندن , صبر داشتن در کارها , تمیزی و نظافت , مهربان بودن با دیگران , احترام به بزرگ تر ها , مراقبت از کوچکتر ها .
7 ) شما چگونه محبت خودتان را به پدر و مادر و یا کسانی که از شما مراقبت می کنند نشان می دهید ؟ پاسخ : با احترام گذاشتن به آنها و رعایت ادب  و کمک به آنها در انجام کارهای  مختلف .
8) با انجام دادن چه کار هایی پدر و مادرتان را خوشحال می کنید ؟
پاسخ : با انجام دادن وظایف و تکالیف خود و احترام به دیگران و نظم و دقت در کارها .
درس ششم : تغییر در خانواده
1 ) چگونه اندازه یک خانواده تغییر می کند ؟
پاسخ : با تولد هر بچه اعضای خانواده بیشتر می شود و اندازه ی خانواده تغییر می کند .
2 ) چرا بعضی بچه ها یا اعضای خانواده به شهر های دیگر می روند ؟
پاسخ : برای تحصیل یا کار .
3 ) خانواده های جدید چگونه به وجود می آیند ؟
پاسخ : وقتی فرزندان بزرگ می شوند و ازدواج می کنند , خانواده های جدیدی به وجود می آید.
4 ) نوه کیست ؟به بچه ی فرزندان " نوه " می گویند .
5 ) آیا همیشه پدر و مادر جوان و سالم می مانند ؟ وظیفه ما چیست ؟
پاسخ : خیر پدر و مادر هم کم کم پیر می شوند .  وظیفه ما احترام و محبت و نگه داری از آنهاست .
6 ) به غیر از تغییراتی که در این درس گفته شد چه تغییرات دیگری ممکن است در خانواده بوجود بیاید ؟
پاسخ : ممکن است بر اثر بیماری,سیل , زلزله یا تصادف افراد خانواده از دنیا بروند یا معلول شوند , که در آن صورت به کمک دیگران نیاز بیشتری دارند , ممکن است فرد دیگری به جمع خانواده اضافه شود و با آنها زندگی کند .
7 ) یک دعا درباره ی اعضای خانواده ات بنویس .
پاسخ : خدایا , پدر و مادر و خواهر و برادرم را حفظ کن و به آنان سلامتی و عاقبت به خیری عطا فرما ! آمین ! 
درس هفتم : از بزرگ تر ها قدردانی کنیم .
1 ) چگونه می شود از مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها قدر دانی و تشکر کرد ؟
پاسخ : با احترام گذاشتن به آنها و نگه داری از آنها در سالخوردگی و محبت کردن و گوش دادن به صحبت های آنان .
2 ) چرا سخنان پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها ارزشمند است ؟
پاسخ : چون آن ها تجربه ی زیادی دارند و گوش کردن به حرف های آنان ما را در بسیاری از کارهایمان موفق می کند و از بسیاری شکست ها جلوگیری می کند .
3 ) خداوند در قرآن درباره ی پدر و مادر چه سفارشی کرده است ؟
پاسخ : به پدر و مادر خود نیکی کنید و چنانچه پیر شدند با نرمی و مهربانی با آنها سخن بگویید.
4 ) آیه قرآنی که درباره ی نیکی کردن به پدر و مادر می باشد کدام است ؟
پاسخ :  « و با لوالدین احسانا »  و به پدر و مادر خود نیکی کنید .
یعنی : نیکی و خوبی به پدر و مادر از بالاترین نیکی هاست .
 
درس هشتم : چرا با هم همکاری می کنیم ؟
1 ) در اردوی تفریحی ، بچه ها چگونه با هم همکاری می کنند ؟
پاسخ : کار ها را تقسیم کردند و هر یک وظیفه ای را به عهده گرفتند .
2 ) همکاری آن ها چه فایده ای داشت ؟
پاسخ : کارها , مرتب , منظم و سریع انجام شد و هیچکس بیکار نبود .
3 ) اگر قرار بود همه ی کار ها را یک یا دو نفر انجام دهند چه می شد ؟
پاسخ :  آن  یک یا دو نفر خسته  می شدند و از شرکت کردند در اردو پشیمان   می شدند .
4 ) آیا درست است که همه ی کار های خانه را یک نفر انجام بدهد ؟ چرا ؟
پاسخ : خیر , چون قرار است همه از نتیجه آن استفاده کنند  پس بهتر است همه به هم کمک کنند تا کسی خسته و آزرده نشود و به همکاری در قرآن نیز سفارش شده است .
5 ) اگر شما برادر یا خواهر کوچک تر دارید بگویید در چه کار هایی به او کمک می کنید ؟
پاسخ : در پوشیدن کفش و لباس , در غذا خوردن , درس , نظافت , مرتب کردن وسایلش .
 
درس نهم : مقررات خانه ی ما
1 ) مقررات یعنی چه ؟
پاسخ : مقررات یعنی چه کار هایی را باید انجام بدهیم یا چه کار هایی را انجام ندهیم .
2 ) در خانواده ی شما چه مقرراتی وجود دارد ؟
پاسخ : -1 کوچکتر ها به بزرگ تر ها احترام می گذارند .
-2بزرگ تر ها با کوچکتر ها مهربان هستند و به آنها کمک می کنند .
3- هر کس وسایل شخصی خود را جمع آوری و مرتب می کند .
4- روز های جمعه به دیدار اقوام می رویم .
5- به موقع می خوابیم و به موقع درس می خوانیم .
3 ) کدام مقررات در خانواده همه ی شما مشترک است ؟
پاسخ : احترام به بزرگ ترها – محبت به کوچک تر ها – جمع آوری وسایل شخصی .
4 ) اگر اعضای خانواده , هر یک از مقررات را رعایت نکنند , چه اتفاقی می افتد ؟
پاسخ : به خانواده آسیب می رسد و اعضای خانواده با یک دیگر بد می شوند .
5 ) رعایت مقررات چه فایده ای دارد ؟
پاسخ : باعث آرامش خانواده و ایجاد نظم می شود . چون همه در همه ی کار ها , همکاری می کنند و یک نفر خسته نمی شود و به دلیل نظمی که وجود دارد کار ها با سرعت بیشتری انجام می شود .
 
درس دهم : نیاز های خانواده چگونه تامین می شود ؟
1 ) خانواده ها کالا های مورد نیاز خود را از کجا تهیه می کنند ؟
از مغازه ها,فروشگاه ها,سوپرمارکت و....
2 ) تعدادی از کالا هایی را که خانواده شما از آن استفاده می کند نام ببرید ؟
وسایل برقی , یخچال , تلویزیون , رادیو , رایانه , و ...
وسایل مدرسه و لوازم التحریر , کیف , کتاب , دفتر , مداد , تراش , ...
مواد خوراکی : انواع میوه , گوشت , سبزیجات , نان , حبوبات ....
پوشاک : جوراب , پیراهن , شلوار , مانتو .
3 ) مردم چگونه نیاز هایشان را تامین می کنند ؟
از راه کار کردن
4 ) در آمد چیست ؟
به پولی که از راه کار کردن بدست می آوریم " در آمد " می گوییم .
5 ) وظیفه پدر و مادر در خانواده چیست ؟
پاسخ : پدر : بیرون از خانه کار می کند و برای همسر و فرزندانش وسایل زندگی تهیه می کند . مادر : در خانه کار می کند .
6 ) زنان چگونه به در آمد خانواده کمک می کنند ؟
پاسخ : در بعضی خانواده ها زنان به غیر از کار در خانه , شغل دیگری هم دارند و از این راه به در آمد خانواده کمک می کنند .
7) معمولا در شهر ها و روستا ها زنان به چه مشاغلی رو می آورند ؟
پاسخ :
 در شهر ها : زنان در اداره , کارخانه , مدرسه , یا بیمارستان کار می کنند .
در روستا ها : زنان در دوشیدن شیر دام ها , قالی بافی یا کشاورزی کمک می کنند .
8       ) شغل هر یک از افراد زیر را بنویسید و بگویید درآمد آن ها چگونه بدست می آید ؟
1-    خلبان : در آمد او از راه استخدام در یک شرکت هواپیمایی و پرواز کردن به دست می آید , که به آن " حقوق " میگویند .
2-    معلم : در آمد او از راه درس دادن به دانش آموزان به دست می آید .
3-    چای کار : در آمد او از راه کشاورزی و چیدن و خشک کردن برگ سبز چای بدست می آید.
4-    مکانیک : در آمد او از راه تعمیر ماشیین ها بدست می آید .
5-    سبد باف : در آمد او از راه تولید و ساختن سبد و حصیر بدست می آید .
6-    کارمند آزمایشگاه و دکتر پاتو بیو لو ژیست : در آمد او از راه بررسی انواع  مختلف مواد و پیدا کردن بیماری ها و آزمایشات بدست می آید .
9) آیا در همه ی مشاغل , افراد کالا تولید می کنند ؟
پاسخ : خیر , در بعضی از کار ها خدمتی به دیگران انجام می دهند .
10 ) چرا افراد باید شغل های مختلف داشته باشند ؟
پاسخ : افراد باید شغل های مختلف داشته باشند تا نیاز های مختلف یک جامعه بر طرف شود .
مثلا : اگر همه ی افراد  یک جامعه پزشک یا پلیس باشند . آن وقت چه کسی نان بپزد , چه کسی خیابانها را تمیز کند , چه کسی مواد غذایی بفروشد و ... پس اگر همه یک شغل داشته باشند , نیاز های افراد جامعه بر طرف نمی شود  و جامعه دچار مشکل می شود .
 
 
درس یازدهم :منابع
1 ) غذا های ما از چه راه هایی بدست می آیند ؟
پاسخ : از راه کشاورزی و دامپروری
2 ) برای دامپروری چه چیز هایی لازم داریم ؟
پاسخ : آب , خاک , گیاهان
3 ) لباس های ما معمولا از چه چیز درست شده است ؟
پاسخ : نخ و پارچه ی پنبه ای , پشمی یا نایلونی
4 ) برای کشاورزی به چه چیز هایی نیاز داریم ؟
پاسخ : آب و خاک
5 ) کاغذ , دستمال کاغذی و وسایل چوبی از چه چیزی بدست می آیند ؟
پاسخ : از قسمت های مختلف یک درخت .
6 ) در بعضی از وسایل زندگی ما , فلزاتی مثل آهن و مس بکار رفته است . این مواد را از کجا بدست می آورند ؟
پاسخ : از زیر زمین استخراج می کنند .
7 ) ماده ی اولیه ی بعضی از وسایل زندگی ما , مثل مواد پلاستیکی از کجا بدست می آید ؟
پاسخ : نفت
8 ) چیز هایی را نام ببرید که از مواد نفتی تهیه شده اند ؟
پاسخ : بنزین , گازوئیل , پلاستیک , لاستیک , مواد شوینده , حشره کش ها , رنگ و ....
9 ) منابع طبیعی کدامند ؟ پاسخ : به خاک , آب,
گیاهان , جانوران , نفت و فلزات منابع طبیعی می گوییم و این منابع در طبیعت وجود دارند .
درس دوازدهم : درست مصرف کنیم .
1 ) منابع طبیعی چیست ؟
پاسخ:نعمت های خداوندهستند که دراختیارما قرار داده است , تا از آنها به خوبی استفاده کنیم. مثل : آب , گیاهان و فلزات
2 ) چگونه از منابع طبیعی درست استفاده کنیم ؟
پاسخ : با مصرف به اندازه و به موقع می توانیم درست از این منابع استفاده کنیم .
3 ) برای درست مصرف کردن چه کار هایی می توانیم انجام دهیم ؟
پاسخ : صرفه جویی کنیم , از مواد و وسایل دور ریختنی چیز های جدید بسازیم , وسایل قدیمی را که هنوز می شود استفاده کرد , تمیز کنیم و استفاده کنیم .
4 ) در مقابل صرفه جویی چه عملی قرار دارد ؟
پاسخ : اسراف یا زیاده روی .
5 ) آیا می توانیم همه ی چیزهایی را که دوست داریم , بخریم ؟
پاسخ : خیر , مقدار پولی که ما داریم محدود است و باید به اندازه ی آن خرید کنیم .
6 ) یکی از کار های خوبی که بچه ها می توانند انجام دهند چیست ؟
پاسخ : پس انداز کردن .
آیا این کار فایده ای دارد ؟ بله , درست پول خرج کردن را می آموزند و در مواقع ضروری می توانند از این پس انداز استفاده کنند .
7) چگونه می توان از منابع طبیعی محافظت کرد ؟
پاسخ : با درست و به اندازه مصرف کردن آنها .
8) پس انداز چه فایده هایی دارد ؟ پاسخ : در مواقعی که به پول احتیاج است , نگران نمی شویم و از پس
انداز خود بر داشت کرده و مشکلات خانواده را حل می کنیم .
9) اسراف یعنی چه ؟ چند نمونه مثال بزنید .
پاسخ : اسراف یعنی استفاده نادرست و بیش از حد از هر چیز .
مثال : وقتی برای مسواک زدن به جای استفاده از یک لیوان آب , شیر آب را باز می گذاریم , در شب لامپ قسمت هایی از خانه را که کاری نداریم , روشن می گذاریم .
10) خداوند در قران درباره ی اسراف چه فرموده است ؟
پاسخ : خداوند اسراف کاران را دوست ندارد .
11 ) چرا وقتی غذا می خوریم از خداوند تشکر می کنیم ؟پاسخ : چون همه ی این نعمت ها را خدای مهربان به ما عطا کرده است .
 
درس سیزدهم : بازیافت
1 ) زباله چیست ؟
پاسخ : به باقی مانده ی مواد غذایی , پوست , میوه , کاغذ ,جعبه ی مقوایی و چیز های کهنه و شکسته شده که دور می ریزیم  « زباله » می گویند .
2 ) آیا همه ی زباله ها دور ریختنی هستند ؟
پاسخ : خیر , بعضی از آنها را می توان بازیافت کرد .
3 ) آیا جمع شدن زباله ها برای ما ضرر دارد و خطر ناک است ؟ چرا ؟
پاسخ : بله,برای سلامتی ما ضرر دارد . چون باعث ایجاد بیماری های سختی می شود و همچنین حشرات و موش ها و حیوانات دیگر از آن تغذیه می کنند و محیط را بسیار آلوده می کنند .
4 ) هر شب چه کسانی و چه ساعتی زباله ها را جمع آوری می کنند ؟
پاسخ : ماموران زحمت کش شهر داری در ساعت 9 شب .
5 ) زباله ها را پس از جمع آوری  چه می کنند ؟
پاسخ : به روش های بهداشتی می سوزانند و یا زیر زمین دفن می کنند .
6 ) بازیافت چیست ؟ مثال بزنید .
پاسخ : بازیافت یعنی از موادی که قبلا استفاده شده است , دوباره چیز جدیدی بسازند .
مثال : بطری های شیشه ای یا پلاستیکی و قوطی های فلزی را در کوره حرارت می دهند و از آنها چیز های جدیدی می سازند  . کاغذ های دور ریخته شده را با دستگاهای مخصوص خمیر می کنند و دوباره از آن ها کاغذ درست می کنند .
7) در مورد بازیافت ما,چه کمکی می توانیم بکنیم ؟
پاسخ : ما نباید این نوع زباله ها را با زباله های دیگر مخلوط کنیم تا آلوده شوند . ما می توانیم در خانه و مدرسه این زباله ها را جدا کنیم تا برای بازیافت آماده شوند .
8) آیا بازیافت به حفظ منابع کمک می کند ؟
پاسخ : بله , چون در این صورت مواد کمتری  استخراج می شود و منابع بیشتری باقی می ماند
 
درس چهاردهم : خانه ام را دوست دارم .
1)   چرا همه ی انسانها به خانه نیاز دارند ؟
پاسخ : چون انسانها موجوداتی اجتماعی هستند  و با هم زندگی می کنند به محبت و دوست داشتن و دوست داشته شدن نیاز دارند , بهترین نوع محبت و صمیمیت را می توان در یک خانواده خوب جست و جو کرد .
2)   وقت دلتنگی و رنج و غصه , جای آرامش و تکیه گاه کجاست ؟
پاسخ : خانه ی امن
3)   اعضای خانواده در خانه چه کار هایی انجام می دهند ؟
پاسخ : استراحت می کنند , می خوابند , دور هم جمع می شوند , گفت و گو می کنند , عبادت می کنند و اوقات خوشی را می گذرانند .
 
درس پانزدهم : خانه ها با هم تفاوت دارند؟
1 ) چرا شکل خانه های ایران با هم فرق دارد ؟
پاسخ : چون مردم در مکان های مختلف زندگی می کنند  و این مکان ها آب و هوای متفاوت دارند .
2 ) معمولا در خانه های حیاط دار چند خانواده زندگی می کنند ؟
پاسخ : یک خانواده
3 ) در شهر ها برای برطرف کردن نیازبه خانه چه کارهایی انجام می دهند؟
پاسخ : خانه ها را در ساختمان های بلند مرتبه ( آپارتمان ) می سازند که دارای چند طبقه هستند و تعداد زیادی خانواده در طبقه های آن زندگی می کنند .
4 ) در خانه های روستایی , در انبارها چه چیز هایی نگه داری می شود ؟پاسخ : محصولات یا وسایل کشاورزی را درانبارها نگه می دارند و حیوانات و دام ها را د ر محل های مخصوصی نگه می دارند .
5- عشایر چه کسانی هستند و در کجا زندگی می کنند ؟
پاسخ : عشایر مردمی هستند که شغل آنها دامپروری است و برای یافتن چراگاه برای دام ها بطور مرتب از یک منطقه به منطقه دیگر کوچ می کنند و در چادر زندگی می کنند .
6 ) چرا در مناطق پر باران , سقف خانه ها را شیب دار می سازند ؟
پاسخ : تا آب باران به راحتی از روی سقف به زمین بریزد و باعث خرابی خانه نشود .
7) آیا می دانید این نوع خانه ها ( سقف شیب دار ) را در کدام مناطق می سازند ؟
پاسخ : در شمال ایران .
8 ) چرا سقف بعضی از خانه ها را گنبدی می سازند یا از بادگیر , استفاده می کنند ؟
پاسخ : چون این مناطق گرم است و برای خنک کردن هوای خانه ها این کار را انجام می دهند.
9) چرا در شهر های بزرگ , ساختمان های بلند مرتبه و یا آپارتمان می سازند ؟
پاسخ : به دلیل استفاده بیشتر از فضا  و جمعیت زیاد,ساختمان های بلند مرتبه می سازند تا تعداد بیشتری از خانواده ها " صاحب خانه " شوند .
10 ) کدام خانه ها را می توان از جایی به جای دیگر برد ؟
پاسخ : چادر عشایری .
11 ) کدام نوع خانه ها بیشتر در شهر های بزرگ دیده می شوند ؟
پاسخ : آپارتمان.
12) کدام خانه ها مخصوص آب و هوای پر باران است ؟
پاسخ : خانه هایی که شیروانی دارند .
13 ) کدام خانه ها مخصوص آب و هوای گرم است ؟ پاسخ : خانه هایی که بادگیر دارند .
14 ) کدام خانه ها مخصوص عشایر است ؟
پاسخ : چادر عشایری .
15 ) کدام خانه ها بیشتر از سنگ ساخته شده اند ؟
پاسخ : خانه های کوهستانی .
 
درس شانزدهم : خانه ی شما چه شکلی است ؟
1 ) در هر خانه چه مکان هایی وجود دارد ؟
پاسخ : اتاق ها – آشپزخانه – دستشویی و حمام و( سرویس بهداشتی ) – اتاق پذیرایی و ...
2 ) خانه های قدیمی چگونه بودند ؟
پاسخ : هر کدام چندین اتاق داشتند , در همه ی اتاق ها به روی حیاط باز می شود , آب لوله کشی نداشتند و به همین دلیل آب انبار داشتند , حوض آب وسط حیاط بود , حمام هم نداشتند .
3 ) در قدیم آب مورد نیاز را چگونه تامین می کردند ؟
پاسخ : آب را در  " آب انبار "  که گوشه ی حیاط بود , ذخیره می کردند و در موقع نیاز از آن استفاده می کردند .
4 ) در خانه های قدیمی از حوض آب چه استفاده ای می شد ؟
پاسخ : ظرف ها و لباس ها را در کنار حوض آب می شستند .
5 ) مردم در زمان قدیم چگونه حمام می کردند ؟
پاسخ : از حمام های عمومی که بیرون از خانه ها بود استفاده می کردند .
6 ) برای خانه سازی به چه شغل هایی نیاز داریم ؟
پاسخ : شغل های گوناگون ( برق کار , لوله کش , کارگر , بنا , گچ کار و ... )
7 ) چه کسی نقشه ی خانه را می کشد ؟
پاسخ : مهندس ساختمان .
8 ) بنّا و کارگران چه کار هایی انجام می دهند ؟
پاسخ : دیوار ها و سقف خانه را می سازند
 9) کار لوله کش و برق کار چیست ؟
پاسخ : لوله کش , لوله های آب را از زیر زمین عبور می دهد و برق کار , سیم کشی می کند و برق را به همه ی مکان های خانه می برد .
10 ) وقتی وارد خانه می شویم کدام مکان ها سمت راست و کدام مکان ها سمت چپ ما قرار دارد ؟
پاسخ : در سمت چپ حمام و اتاق خواب ها , در سمت راست آشپزخانه و دستشویی
11 ) کدام مکان رو به روی ما است ؟
پاسخ : پذیرایی .
12 ) حمام بین کدام مکان ها قرار دارد ؟ پاسخ : راهرو و اتاق خواب .
13 ) کدام اتاق ها به حیاط راه دارند ؟ آشپزخانه در کدام سمت قرار گرفته است ؟
پاسخ : اتاق خواب – سمت راست .
14 ) چه کسانی خانه ی شما را ساخته اند ؟
پاسخ : مهندس , بنا , کارگر , لوله کش , برق کار , گچ کار , آهنگری .
15 ) به چند گروه تقسیم شوید وهمه ی شغل هایی راکه درساختن خانه ی شما همکاری کرده اند رانام ببرید.
پاسخ : مهندسی ساختمان , بنّا , لوله کش , برق کار , گچ کار , آهنگر.
 
درس هفدهم : از خانه محافظت کنیم .
1 ) چگونه از خانه امان محافظت کنیم ؟
پاسخ : با استفاده از وسایل مناسب و خوب و رعایت نکات ایمنی
2 ) برای محافظت از خانه کدام نکات ایمنی را رعایت کنیم ؟
پاسخ : از افراد متخصص برای نصب وسایل گاز سوز استفاده کنیم . از وسایل گرمایشی مثل بخاری و آبگرمکن در حمام و محیط های بسته استفاده نکنیم , هر چند وقت یک بار شیلنگ های گاز را برسی کنیم و ...
3 ) اگر در خانه و محیط های بسته بوی گاز را احساس کردیم چه کنیم ؟
پاسخ : کلید برق را نزنیم , شیر گاز را ببندیم , کبریت روشن نکنیم , پنجره ها را باز کنیم , و با یک حوله ی خیس هوا را به بیرون هدایت کنیم . بدون اجازه و حضور بزرگتر ها به کلید , شیر و لوله های اجاق گاز دست نزنیم .
4 ) وقتی شعله ی بخاری زرد بسوزد چه اتفاقی می افتد ؟
پاسخ : گاز سمی تولید می شود .
5 ) شعله ی بخاری باید به چه رنگی باشد ؟
پاسخ : رنگ آبی
6 ) سیم برق پوسیده یا زخمی چه خطری دارد ؟
پاسخ : خطر برق گرفتگی و آتش سوزی
7 ) جهت ایمنی وقتی در خانه تنها هستیم چه کنیم ؟
پاسخ : در را به روی افراد غریبه باز نکنیم و در را هیچ وقت باز نگذاریم .
8) نگه داری چه موادی در خانه خطر دارد ؟
پاسخ : ترقه – مواد آتش زا و بنزین
9) ماموران آتش نشانی چه وظایفی دارند ؟
پاسخ : وقتی جایی آتش سوزی رخ می دهد , ماموران آتش نشانی با لباس و وسایل مخصوص به آنجا   می روند و آتش را خاموش می کنند و جان و مال مردم را نجات می دهند .
10)شماره ضروری به هر مورد را بنویسید.
پاسخ:الف  ) آتش نشانی       ب ) اورژانس     پ ) پلیس          ت ) راهنمای تلفن
 
                            125                  115            110                    118
 
درس هجدهم : مدرسه ی دوست داشتنی ما
1 ) مدرسه چگونه جایی است ؟
 پاسخ : جایی که در آن درس می خوانیم و ادب می آموزیم  " یعنی خانه ی دوم ما "
2 ) کارکنان مدرسه برای این که بچه ها خوب درس بخوانند و چیز های جدیدی یاد بگیرند چه می کنند ؟
پاسخ : با هم همکاری می کنند .
3 ) در مدرسه چه چیز هایی یاد می گیریم و چه کار هایی انجام می دهیم ؟
پاسخ : درس یاد می گیریم و با سواد می شویم , احترام و ادب یاد می گیریم , دوستی و اتحاد را یاد می گیریم و از بدی ها دوری می کنیم .
4 ) چرا مدرسه جای خوبی است ؟
پاسخ : چون همه ی چیز های خوب را در مدرسه یاد می گیریم , دوستان خوب پیدا می کنیم و مهارتهای زیادی کسب می کنیم .
5) هر یک از کارکنان زیر در مدرسه چه کارهایی انجام می دهند ؟
پاسخ : مدیر : مسئول برنامه ریزی سالانه و کلی مدرسه می باشد.
ناظم : نظم دهنده و یاور مدیرمی باشد.
مربی پرورشی : برای مناسبت های مختلف , برنامه اجرا می کند و دینی و قرآن را درس می دهد.
خدمت گزار : به نظافت کلاس ها و راهرو ها و ...  می پردازد .
معلمین : هر یک مسئول کلاس خود هستند و درس مربوط به خود را تدریس می کنند .
مربی بهداشت : مسئول رسیدگی به وضعیت بهداشتی دانش آموزان و محیط مدرسه می باشد.
6) بچه ها شما چه کار هایی را در مدرسه می توانید انجام دهید ؟
پاسخ : اسراف نکنیم , مدرسه و وسایل مدرسه را تمیز نگه داریم , به دوستان خود کمک کنیم , در انجام کار های مدرسه و کارهای گروهی همکاری کنیم .
7 ) در مدرسه شما چه مکان هایی وجود دارد نام ببرید ؟
پاسخ : کلاس , دفتر , آزمایشگاه , حیاط , سالن ورزش , نماز خانه , اتاق بهداشت .
8) چه کسانی در مدرسه ی شما کار می کنند ؟ نام ببرید .

پاسخ : مدیر , ناظم , معلم ها , مربی ورزش , معلم هنر , مربی پرورشی , سرایدار , خدمتکاران


مقررات حیاط مدرسه : زنگ تفریح در حیاط نباید با سرعت دوید , زباله ها را داخل سطل های مخصوص بریزیم .


 خانمها : پرندوش ، شاهین ، مقصودی                             دیماه 92

                                         بر محمد و آل محمد صلوات

منبع مطلب : dbonyad.blogfa.com

مدیر محترم سایت dbonyad.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

مروری بر درسهای مطالعات اجتماعی

مروری بر درس های مطالعات اجتماعی کلاس سوم دبستان

درس اول: من بزرگ تر می شوم:

وقتی نوزادی به دنیا می آید ،برایش شناسنامه می گیرند. 

شناسنامه نشان می دهدکه شخص کیست و از کدام خانواده است.

شناسنامه نشان می دهد که ما ایرانی هستیم.

از شناسنامه برای ثبت نام در مدرسه ،گرفتن دفترچه ی بهداشتی،ازدواج و کار استفاده می شود برای همین باید در نگه داری آن دقت کنیم.

روی نوار دور دست نوزاد ،نام خانوادگی ،نام مادر ،قد و وزن ،جنسیت را می نویسند.

درس دوم :من بزرگ تر شده ام:

همه ی موجودات زنده رشد می کنند و کامل تر و بزرگ تر می شوند.

رشد کردن تغییراتی را در موجودات زنده به وجود می آورد:

-1 تغییرات بدن،بلند شدن قد و زیاد شدن وزن ا ست.

-2 تغییر نیازها:با توجه به سن هر فرد ،نوع غذاها ،خوراک ،پوشاک و نوع فعالیت ها متفاوت است.

-3 تغییر توانایی ها: در زمان های مختلف و سنین گوناگون توانایی ها متفاوت است.یعنی با توجه به

سن خود می توانیم کارهای خاصی را انجام بدهیم.

خط زمان :خطی است که نشان می دهد هر کاری در چه زمانی انجام شده است.

خط زمان گذشته ،حال و آینده را نشان می دهد.

درس سوم :آیا ما همه مثل هم هستیم؟

شباهت هایما : همه ی ما به هوا،غذا ،آب ،محبت و مهربانی نیاز داریم. همه زیبایی ها را دوست داریم.

تفاوت های ما:رنگ مو ،رنگ پوست و چشم ،قیافه ،قد و هیکل افراد باهم تفاوت دارد.

استعداد ها و توانایی ها ی انسان ها با هم فرق دارد که باعث می شود بعضی کارها بهتر انجام شود.

هیچ وقت دو نفرکاملا شبیه به هم نیستند.

همه ی ما انسان ها ،آفریده ی خداوند هستیم .خداوند ما را با همین شباهت ها و تفاوت ها آفریده

است.

درس چهارم:خانواده

خانواده با ازدواج زن و مرد به وجود می آید.

با تولد فرزندان اعضای خانواده بیش تر می شود.

به تعداد اعضای خانواده ،اندازه ی خانواده می گویند.

اندازه ی خانواده ها با هم تفاوت دارد.

درس پنجم:خانواده ام را دوست دارم.

اعضای خانواده یک دیگر را دوست دارند.

در خانواده،محبت ،مراقبت کردن از یک دیگر ،تفریح و سرگرمی و یادگیری وجود دارد.

پدر و مادر از فرزندان مراقبت می کنند و برای آسایش و تربیت بچه ها تلاش می کنند.

ما با حرف شنوی از والدین آنها را خوشحال می کنیم .

درس ششم:تغییر در خانواده

با گذشت زمان؛ تغییراتی در خانواده به وجود می آید.

با تولد بچه ،اعضای خانواده بیش تر می شود و اندازه ی خانواده تغییر می کند.

بچه ها در خانواده رشد می کنند و هر روز بزرگ تر می شوند.

گاهی بعضی از اعضای خانواده برای تحصیل در دانشگاه یا کار به شهر دیگری می روند.

با فوت یا طلاق اعضای خانواده کم تر می شود و اندازه ی خانواده تغییر می کند.

فرزندان بزرگ می شوند و ازدواج می کنند و خانواده های جدیدی به وجود می آید.

با ازدواج فرزندان و بچه دار شدن آن ها ،پدر و مادر صاحب نوه می شوند.

پدر و مادر کم کم پیر می شوند.

درس هفتم:از بزرگ تر ها قدر دانی کنیم.

خداوند در قرآن می فرماید:

به پدر و مادر نیکی کنید و چنان چه پیر شدند با نرمی و مهربانی با آن ها سخن بگویید.

ما باید از بزرگ تر ها قدر دانی کنیم آن ها زحمت های زیادی کشیده اند.

شجره نامه یا  ((درخت خانوادگی )) خانواده و بزرگان خانواده ی ما را معرفی می کند .

درس هشتم :چرا با هم همکاری می کنیم؟

اگر کارها راتقسیم کنیم و به کمک هم آن ها را انجام دهیم کارها سریع تر و بهتر انجام می شود.

همکاری باعث می شود که لحظه های خوبی باهم داشته باشیم.

ما در هر جایی باید در کارهایی که توانایی انجام آن را داریم، کمک کنیم .

درس نهم :مقررات خانه ی ما

در هر خانه مقرراتی وجود دارد.

مقررات به ما می گوید چه کارهایی را باید انجام بدهیم یا ندهیم.

مقررات در خانه و هر جای دیگر باعث ایجاد نظم می شود .

بعضی مقررات در بین خانواده ها مشترک است .

درس دهم:نیازهای خانواده چگونه تامین می شود ؟

اعضای خانواده به غذا ،پوشاک و وسایل زندگی نیاز دارند.

همه ی مردم برای تامین نیازهایشان باید کار کنند.

افراد از راه کارکردن پول به دست می آورند؛این پول را در آمد می گویند.

معمولا پدر بیرون از خانه کار می کند و برای همسر و فرزندانش وسایل زندگی را تهیه می کند.

مادر هم در خانه کارمی کند و دربعضی از خانواده ها زنان شغل دیگری هم دارند.

زنان شهری در اداره ،کارخانه،مدرسه یا بیمارستان کار می کنند.

زنان روستایی در دوشیدن شیر دام ها ،قالی بافی یا کشاورزی کمک می کنند.

در بعضی از شغل ها افراد کالایی را تولید می کنند مانند کشاورزی

در بعضی شغل ها کالایی تولید نمی شود ؛فقط خدمتی به دیگران انجام می شود مثل معلمی.

شغل ها به دو دسته ی تولیدی و خدمتی تقسیم می شوند.

ما در جامعه به شغلهای مختلفی نیاز داریم .

درس یازدهم :منابع

بخشی از غذای ما از راه دامپروری و بخشی از راه کشاورزی به دست می آید.

برای دام پروری به آب ،خاک و گیاه نیاز داریم .

برای کشاورزی به آب و خاک نیاز داریم. 

لباس ما معمولا از نخ درست شده است .نخ از پنبه یا پشم گوسفند به دست می آید.

در بعضی از وسایل زندگی ما ،فلزاتی مانند آهن و مس به کار رفته است .این مواد را از زیر زمین استخراج می کنند.

نفت ماده ی اولیه ی بعضی از وسایل زندگی ماست مثل :پلاستیک ها و شوینده ها و پارچه به خاک،آب،گیاهان،جانوران ،نفت و فلزات منابع طبیعی می گویند.

ما غذا ،لباس و وسایل زندگی خود را از منابع به دست می آوریم.

درس دوازدهم :درست مصرف کنیم.

منابع طبیعی نعمت های خداوند هستند و ما باید از آن ها درست استفاده کنیم.

راه های درست مصرف کردن:

-1 صرفه جویی کنیم. 2-به اندازه ی پولی که داریم خرج کنیم. 3 - پس انداز کنیم. 4 - اسراف نکنیم

 وقتی درست و به انداز ه مصرف می کنیم در وا قع از منابع طبیعی محافظت می کنیم.

زیاده روی در هر چیزی یعنی اسراف

صرفه جویی یعنی از هر چیزی درست و به اندازه مصرف کنیم نه کم تر از نیازی که داریم مصرف کنیم . 

درس سیزدهم:بازیافت

به پوست میوه ها و باقی مانده ی مواد غذایی ،کاغذ ،جعبه ی مقوایی و چیزهایی که کهنه و شکسته شده

که دور ریخته می شوند زباله می گویند.

جمع شدن زباله ها برای سلامتی ما ضرر دارد و خطرناک است.

باید هر شب ساعت 9 شب زباله ها را به محل جمع آور ی آن ها برد. 

با جمع آوری زباله ها محیط زندگی ما پاکیزه و سالم می ماند.

بازیافت یعنی از موادی که قبلا استفاده شده است دوباره چیز جدیدی بسازند.

بازیافت کمک به حفظ منابع طبیعی است.

زباله را به سه دسته ی زباله ی تر و زباله ی خشک و کاغذ تقسیم بندی می کنند.

درس چهاردهم:خانه ام را دوست دارم.

همه ی ما خانه ی خود را دوست داریم زیرا خانه، امن ،سرپناه،جای آرامش و تکیه گاه ماست.

اعضای خانواده در خانه استراحت می کنند و می خوابند.

اعضای خانواده در خانه دور هم جمع می شوند ،گفت و گو می کنند و اوقات خوبی را باهم می گذرانند.

درخانه همه خدا را عبادت می کنند و از او به خاطر نعمت هایش تشکر می کنند.

همه ی انسان ها برای زندگی کردن به خانه نیاز دارند .

درس پانزدهم:خانه ها باهم تفاوت دارند.

در کشور ما ایران مردم در مکان های مختلف زندگی می کنند و شکل خانه های آن ها با هم تفاوت

دارد. بعضی ها در خانه های حیاط دار زندگی می کنند .

در شهر ها مردم در ساختمان های بلند مرتفع (آپارتمان)زندگی می کنند.

در خانه های روستایی مکان هایی هم برای انبار محصولات کشاورزی یا وسایل کشاورزی و نگه داری

حیوانات قرار دارد .

عشایر در چادر زندگی می کنند و شغل اصلی آن ها دامپروری است.

عشایر برای یافتن چراگاه دام های خود از یک منطقه به منطقه ی دیگر کوچ می کنند.

در مناطق پر باران سقف خانه های خود را شیب دار می سازند مثل شمال ایران.

در بعضی از مناطق گرم سقف خانه ها را به شکل گنبد می سازند و برای خنک کردن هوای خانه از

بادگیر استفاده می کنند.

درس شانزدهم:خانه ی شما چه شکلی است؟

درهر خانه مکان های مختلفی وجود دارد که در آن ها کارهای گوناگونی انجام می شود.

شکل خانه ها از گذشته تا حال تغییر کرده است.

برای ساختن خانه افراد زیادی که در کارها مهارت دارند با هم همکاری می کنند.هر کدام از افراد کاری

را می کند که در آن مهارت دارد.

مهندس ساختمان نقشه ی خانه را ترسیم می کند. بنا و کارگران دیوارها و سقف خانه را می سازند.

لوله کش لوله ها رااززیرزمین عبورمی دهدوبرق کارسیم کشی می کند تابرق به همه ی مکانهای خانه برسد

درس هفدهم:از خانه محافظت کنیم.

نکات ایمنی یعنی چه کارهایی را باید انجام بدهیم یا ندهیم تا از خطر دور بمانیم.

درهنگام استفاده از وسایل گازی ،برقی و مواد سوختنی باید نکات ایمنی هرکدام را رعایت کنیم.

ما موران آتش نشانی با لباس و وسایل مخصوص آتش را خاموش می کنند تا جان و مال مردم رانجات

دهند.

شماره تلفن های ضروری :آتش نشانی 125  - اورژانس 115 - پلیس110 - راهنمای تلفن 118

درس هجدهم:مدرسه ی دوست داشتنی ما

مدرسه خانه ی دوم ماست.

همه ی کارکنان مدرسه با هم همکاری می کنند تا دانش آموزان درس بخوانندو چیزهای جدید

یادبگیرندو اوقات خوبی را در مدرسه بگذرانند.

همکاری دانش آموزان در مدرسه : 1 -اسراف نکنند. 2 -مدرسه راتمیز نگه دارند.

-3 از وسایل مدرسه درست استفاده کنند. 4- به دوستان خود کمک کنند. 5-در کارهای

مدرسه همکاری کنند. 6-خوب درس بخوانند.

درس نوزدهم:مکان های مدرسه را بشناسیم.

مدرسه هم مانند خانه مقرراتی دارد .هر قسمتی از مدرسه مقررات مخصوص خودش را دارد.

بعضی از مقررات موجب حفظ سلامتی و بعضی دیگر برای احترام به د یگران است.

در مدرسه با رعایت مقررات به کوچکتر ها آموزش می دهیم .

رعایت مقررات در هر جایی مخصوصا مدرسه باعث آسایش ما می شود و مفید است .

درس بیستم:از خانه تا مدرسه

هر خانه ای یک نشانی دارد که به ما می گوید آن خانه کجاست.

مامور شهر داری برای همه ی خانه ها پلاک نصب می کند.

نام خیابان و کوچه و شماره ی خانه ،نشانی خانه است.

درس بیست و یکم :جهت های اصلی

هر روز صبح خورشید از جهت مشرق طلوع می کند و در پایان روز در جهت مغرب غروب می کند.

اگر در یک صبح آفتابی طوری بایستیم که دست راست ما به سمت مشرق(محل طلوع خورشید) باشد

دست چپ ما به سمت مغرب (محل غروب خورشید)خواهد بود. روبروی ما شمال و پشت سر ما جنوب

خواهد بود.

شمال،جنوب،مشرق و مغرب جهت های اصلی هستند.جهت ها نشان می دهند که هر مکان در کجا قراردارد.

درس بیست و دوم:پست

مردم نامه ،کتاب،مجله ،بسته ی مخصوص و بعضی کالا ها را از طریق اداره ی پست به جایی که

می خواهند می فرستند.

در اداره ی پست نامه ها را با توجه به شهرها ومکان ها ی مختلف تقسیم و جدا می کنند و هر مامور پست نامه های یک منطقه را به دست مردم می رساند.

امروزه مردم به وسیله ی رایانه،نامه های خود را در زمان کوتاهی برای یک دیگر می فرستند.

برای پست کردن نامه باید نشانی خودتان(فرستنده)و نشانه ی (گیرنده) ی نامه را به خوبی بدانید و بر

روی پاکت و در جای مخصوص خود بنویسید.وجود تمبر و کد پستی روی پاکت نامه ضروری است.

درس بیست و سوم:ایمنی در کوچه و خیابان

هنگام شب برای عبور از خیابان باید لباس روشن بپوشیدیا از شبرنگاستفاده کنید.

اگر مسیر شما از کنار جاده می گذرد یک باره به میان جاده ندوید.

تابلوهای راهنمایی برای عابران پیاده یا وسایل نقلیه نصب می شوند تا به طور صحیح از خیابان

عبورکنند.

در برخی از چهار راه ها چراغ مخصوصعابران پیاده و رانندگان وجود دارد.

چراغ راهنمایی مخصوص وسایل نقلیه سه رنگ دارد:قرمز ،زرد و سبز

چراغ راهنمایی مخصوص عابر پیاده دو رنگ دارد:سبز و قرمز

برای عبور از خیابان از جایی که تابلوی محل عبور عابران پیاده یا خط کشی دارد استفاده می کنیم.

در خیابان های بزرگ که عبور از آن ها خطرناک است باید از پل های هوایی استفاده کنیم.

پلیس به همه ی مردم کمک می کند تا قوانین راهنمایی و رانندگی رارعایت کنند و ب

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب