تقویت ودرونی کردن هویت دینی وملی واجدان استعدادهای برتردردوره های تحصیلی مختلف............است.



تقویت ودرونی کردن هویت دینی وملی واجدان استعدادهای برتردردوره های تحصیلی مختلف............است. را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

بررسی اهمیت اجرای طرح شهاب شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در مدارس ابتدایی

Magiran | روزنامه کیهان (1396/12/08): دانش آموزان در دو راهی سمپاد یا شهاب!

از سال ها قبل نظام آموزشی اینگونه برنامه ریزی شده بود که دانش آموزان برای ورود به پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و خاص و برخی مدارس ویژه غیردولتی باید از آزمون عبور می کردند، آزمونی که اکنون تصمیم به حذف آن گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، خانواده ها که این روزها حساسیت بیشتری نسبت به تحصیل فرزندان خود دارند و سنگینی هزینه و زمان طولانی را برای آماده کردن بچه ها به منظور شرکت در آزمون های مختلف به جان می خرند، گویا با این تصمیم وزارت آموزش و پرورش خانه آمال و آرزوهای خود و فرزندانشان را خراب شده می بینند.

اینک با تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش و نظر موافق وزیر آموزش و پرورش قرار است به تدریج مدارس استعدادهای درخشان از دوره متوسطه اول حذف شود، تصمیمی که گویا نه تنها نگرانی خانواده ها و دانش آموزان را کم نکرده بلکه فشار و استرس روحی از اینکه آنها دیگر نمی توانند در مدارس با کیفیت تحصیل کنند، را مضاعف کرده است.

هر چند که در ابتدای امر، هدف آموزش و پرورش از حذف آزمون ورودی برای پایه هفتم، برگرداندن نشاط و شادابی و فراغت از استرس آزمون در دوره ابتدایی است اما ابهامات و بسیاری از سوالات بدون پاسخ، بیش از پیش به دغدغه والدین و دانش آموزان دامن زده است.

اغلب دانش آموزانی که خود را از سال ها قبل برای این آزمون آماده کرده اند، اکنون در شوک به سر می برند که چه باید کرد و نگران هستند مبادا با اعمال این تصمیم استعدادهای آنها به هدر رود و دیگر فضای مناسب آموزشی برای پرورش خلاقیت و توانایی شان وجود نداشته باشد.

البته وزارت آموزش و پرورش به برخی شبهات پاسخ داده و اعلام کرده طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) جایگزین آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان می شود، طرحی که قابلیت های دانش آموزان را در دوره متوسطه اول شناسایی می کند تا افراد مستعد و دارای استعدادهای ویژه بتوانند در دوره متوسطه دوم در این مدارس ادامه تحصیل دهند، مسئله ای که چندان خانواده ها را قانع نکرده است.

اکنون مسئولان آموزش و پرورش با تصویب حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و غیردولتی برای سال تحصیلی 98-97 مسئله جایگزینی طرح شهاب را برای شناسایی استعدادهای برتر مطرح می کنند.

هدف از اجرای این طرح شناسایی، هدایت و حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی صاحبان استعدادهای برتر از دوره ابتدایی تا پایان دوره آموزش متوسطه و زمینه سازی برای استمرار حمایت ها در مراحل مختلف آموزش عالی، پرورش استعدادهای برتر و سرآمد و ایجاد سازوکارهای مناسب برای رشد و بالندگی آنان به عنوان سرمایه های ملی و خدادادی، تقویت و درونی کردن هویت دینی و ملی واجدان استعدادهای برتر در دوره های تحصیلی مختلف آموزش عمومی به منظور احساس مسئولیت برای ایفای نقش سازنده در اعتلای کشور و حمایت تربیتی و معنوی از دانش آموزان دارای استعداد برتر به منظور بهره مندی از توانمندی ها و قابلیت های آنها در تعالی و پیشرفت کشور تعیین شده است.

رویه افزایش مدارس استعدادهای درخشان در دولت های نهم و دهم همچنان تداوم یافت اما در دولت یازدهم مسئولان وزارت آموزش و پرورش ادامه این روند را برای محیط علمی آموزشی چندان مفید ندانسته و از تصمیم این وزارتخانه برای تعدیل در تنوع مدارس کشور خبر دادند.

علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش با انتقاد از رشد بی رویه مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان اظهار داشت: تنوع در ایجاد مدارس با دو هدف متنوع بودن مخاطب و کسب درآمد برای ارائه خدمات آموزشی بهتر انجام می شود ولی با توجه به مطالعات علمی باید به سمت متعادل سازی مدارس حرکت کنیم تا دانش آموزان بیشتری بتوانند از خدمات آموزش مناسب و یکسان بهره ببرند.

وی همچنین گفت: اقدامی که در سال های گذشته صورت گرفته، مغایر با اساسنامه مصوب دبیرستان ها و مدارس غیردولتی است و باید آن را تغییر داد.

فانی یادآور شد: اکنون در کنار هر مدرسه دولتی، مدرسه نمونه دولتی و دیگر مدارس نیز وجود دارد و خانواده ها بر اساس علایق خود می توانند فرزندانشان را در مدارس گوناگون ثبت نام کنند.

به اعتقاد وزیر اسبق آموزش و پرورش روش فعلی، روش مناسبی برای جذب دانش آموزان در مدارس غیردولتی نیست و نمی توان با این روش، مدارس سمپاد و نمونه دولتی را توسعه داد.

فانی افزود: تنوع مدارس در ایران به مدارس سمپاد و غیردولتی و نمونه ختم نمی شود بلکه بیش از 10نوع مدرسه در ایران همچون مدارس دولتی، هیئت امنایی، شاهد و ایثارگر، معارف اسلامی و استثنایی وجود دارد که هر کدام برای خود نام و آوازه ای دارند و خانواده ها را دچار سردرگمی و بلاتکلیفی کرده اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز همان زمان (اواخر سال 93) در ارتباط با مدارس سمپاد گفت: براساس مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش رویکرد اصلی فقدان تفکیک و جداسازی دانش آموزان تیزهوش از سایر دانش آموزان است.

مهدی نوید ادهم اظهار داشت: به منظور کاهش آسیب های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی دانش آموزان تیزهوش و با استعداد باید در مدارس عادی حضور داشته و از خدمات آموزشی بهتری برخوردار شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: از این رو شورا بر جداسازی این تعداد محدود از دانش آموزان تاکید داشته و مدارس تیزهوشان را برای این گروه از دانش آموزان به مفهوم دقیق کلمه و بر اساس شاخص های علمی تیزهوشی به رسمیت می شناسد در نتیجه فعالیت مدارس تیزهوشان ادامه می یابد اما ممکن است از نظر اجرایی تعداد آنها محدود شود.

نوید ادهم اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی، وزارت آموزش و پرورش موظف شده تا برنامه های درسی ویژه برای این دانش آموزان تدارک ببینند.

انتقادها درباره فعالیت مدارس استعدادهای درخشان و جداسازی دانش آموزان در محافل مختلف همچنان ادامه داشت و مسئولان وزارت آموزش و پرورش همواره از این مسئله ابراز نارضایتی کرده و عملکرد این مدارس را مغایر با اهداف نظام آموزشی و سند تحول بنیادین می دانستند.

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان وزیر آموزش و پرورش بهمن ماه امسال در آستانه سی و نهمین سالگرد جشن پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد که آزمون مدارس خاص، استعدادهای درخشان و نمونه دولتی از دوره ابتدایی حذف می شود و از این پس رویه فعالیت این مدارس به گونه ای دیگر خواهد بود.

سید محمد بطحایی در صفحه شخصی خود در توئیتر از «نهادینه کردن اضطراب در روح دانش آموزان و حذف آزمون های بی ثمر در دوره ابتدایی» خبر داد و سپس با حضور در یک برنامه تلویزیونی از حذف آزمون و کتاب های کمک آموزشی در دوره ابتدایی سخن گفت و اعلام کرد با مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم حذف و تا سه سال آینده نیز این مدارس در دوره متوسطه اول حذف خواهند شد.

وی درباره این تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش گفت: بدون اینکه بخواهیم دزدی را وارد نظام آموزشی کرده ایم که کودکی آنها را دزدیده است و آنها دیگر فرصت نمی کنند با دوستان و خانواده به طبیعت بروند، کتاب داستان مورد علاقه خود را مطالعه کنند، در محافل خانوادگی شرکت کرده و لذت ببرند. در آموزش و پرورش به شدت نتیجه گرا شده ایم و به فرآیند آموزش و یادگیری توجه نداریم، اینکه این کودک از چه مسیری به این نتیجه رسیده مهم نیست و فقط نتیجه برای ما مهم است. آموزش و پرورش در این باره گام اول را برداشت و حاکمیت آزمون در دوره ابتدایی را پایان دادیم، اجازه بدهیم بچه ها در مدرسه و خانواده زندگی کنند از زیبایی اطراف لذت ببرند و شادی کنند و بتوانند تجربه خوبی را از دوران کودکی و نوجوانی داشته باشند.

سرپرست مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان نیز 19 دی ماه در نشست خبری اظهار داشت: اکنون 124 هزار و 912 دانش آموز شامل حدود 60 هزار دختر و 64 هزار پسر در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

فاطمه مهاجرانی درباره طرح شهاب به عنوان یکی از فعالیت های این مرکز توضیح داد: این طرح به منظور برقراری عدالت آموزشی، شناسایی استعدادهای برتر و نخبه پروری با کمک بنیاد ملی نخبگان از سال 91 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون یک میلیون و 700 هزار دانش آموز را زیر پوشش دارد.

تنها حدود یک ماه قبل از تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان، مهاجرانی در این نشست خبری اعلام کرد که تمامی دانش آموزان در نقاط مختلف کشور بدون هیچ محدودیتی می توانند در آزمون ورود به مدارس سمپاد شرکت کنند.

وی در عین حال نسبت به دو برابر شدن جمعیت دانش آموزی مدارس استعدادهای درخشان در مدت چهار سال انتقاد کرد و گفت: در راستای کاهش تعداد دانش آموزان در این مدارس جمعیت دانش آموزان را از 22 هزار نفر در سال به 15 هزار نفر کاهش داده ایم و البته تعداد محدودی از دانش آموزان نیز در این مدارس هستند که توان رقابت با همکلاسی های خود را ندارند اما به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب روحی به این گروه از دانش آموزان، ترجیح بر این بود که به مدارس عادی باز گردانده نشوند.

سرپرست مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان همچنین بیان داشت: برگزاری آزمون در پایه ششم مطابق با قوانین شورای عالی آموزش و پرورش انجام می شود و در این رابطه هیچ کس نمی تواند فراتر از قانون حرکت کند چرا که شورای عالی مسیر را مشخص می کند.

مهاجرانی یادآور شد: همچنین پیشنهادهایی برای حذف آزمون ورود به دوره اول مدارس استعدادهای درخشان مطرح است که صرفا در حد کارشناسی است و نمی توان به آنها استناد کرد و برای هر گونه اقدام در این رابطه باید ابتدا اسناد و مدارک علمی آن ارائه شود تا در نهایت شورای عالی آموزش و پرورش بتواند بر اساس آن تصمیم گیری کند.

از مضمون سخنان مهاجرانی اینگونه می توان برداشت کرد که تا 19 دی و زمان برگزاری نشست خبری، هنوز آمار و اطلاعات دقیقی برای نتایج منفی و مثبت حذف آزمون مدارس تیزهوشان تهیه نشده و تحقیقات در این زمینه کامل نیست و این در شرایطی است که نیمه بهمن ماه با اعلام وزیر آموزش و پرورش، آزمون های این مدارس حذف می شود و همین مسئله اندکی خانواده ها را نگران کرده است.

با وجود دفاع تمام قد وزارت آموزش و پرورش از تصمیم به حذف آزمون مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و غیردولتی و حمایت شماری از فرهیختگان کشور از این اقدام، اما فضای آموزشی کشور شاهد نظرات مختلف کارشناسان درباره محاسن و معایب این تصمیم بود.

از جمله نگرانی های مطرح شده در بحث حذف مدارس سمپاد علاوه بر راهی شدن دانش آموزان تیزهوش به سمت مدارس غیردولتی، می توان به اعلام دیرهنگام این مصوبه اشاره کرد به این معنا که خانواده هایی که قرار بود فرزندانشان در آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد شرکت کنند نسبت به تاخیر در اعلام این مصوبه معترض و معتقدند این مسئله باعث به هم خوردن تمام برنامه ریزی ها آنها شده و تلاش فرزندانشان هدر رفته است.

بسیاری خانواده ها که فرزندان خود را برای ورود به این مدارس آماده کرده بودند و همچنین افرادی که در سال های قبل دانش آموز این مدارس بودند نسبت به تصمیم مذکور واکنش نشان داده و خواستار لغو آن شدند و حتی سعی کردند اعتراض خود را با تجمع جلوی ساختمان وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی به گوش مسئولان برسانند.

در این میان عده ای نیز با راه اندازی کمپینی خواستار تجدیدنظر درباره مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش شده و از رئیس جمهوری تقاضا داشتند تا این مصوبه را تایید نکند.

این اعتراضات صرفا به خانواده ها محدود نشد و 160 نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای به رئیس جمهوری درباره انحلال مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی اعتراض کردند.

البته وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اعتراض نمایندگان مجلس اعلام کرد که در جلسه ای توضیحات لازم درباره تصمیم شورای عالی این وزارتخانه را به اطلاع نمایندگان می رساند و چه بسا آنان با شنیدن جزئیات این تصمیم، قانع شوند.

به نظر می رسد اکنون که وزارت آموزش و پرورش پای در میدان کاهش تنوع مدارس گذاشته و اولین گام را با حذف آزمون مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و غیردولتی برداشته است باید ساز و کارهایی تعریف کند تا این اقدامات ضمن تحقق اهداف مدنظر سند تحول بنیادین، به نظام آموزشی لطمه وارد نکند چرا که تغییر رویه ای که سال ها خانواده ها و دانش آموزان با آن خو گرفته و خود را از مدت ها قبل برای ورود به این مدارس آماده می کردند، اندکی دشوار است.

برنامه ریزی دقیق، اعلام جزئیات بیشتر از تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف آزمون های مدارس، تشریح نحوه اجرای طرح شهاب و اطلاع رسانی به خانواده ها می تواند این تب تند ناشی از مصوبه شورا را پایین آورد و واکنش ها را تعدیل و منطقی کند.

از سوی دیگر، باید متولیان امر دقت داشته باشند به گونه ای در این راه قدم بردارند که این طرح به سرنوشت دیگر طرح های شتابزده دستگاه تعلیم و تربیت دچار نشود زیرا جبران آسیب های وارده به نظام آموزشی دکمه بازگشت ندارد.

افزوده شدن پایه هشتم به طرح شهاب در سال تحصیلی جدید

افزوده شدن پایه هشتم به طرح شهاب در سال تحصیلی جدید

افزوده شدن پایه هشتم به طرح شهاب در سال تحصیلی جدیدبه گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان  در خصوص طرح شهاب اظهار کرد: طرح شهاب به معنای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که تاکنون برای پایه‌های چهارم، پنجم ششم و هفتم اجرا می‌شد.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید، پایه هشتم به طرح شهاب اضافه می‌شود و گسترش آن نیز بیشتر خواهد شد.

مهاجرانی درباره آموزش معلمان نیز گفت: آموزش معلمان درطرح شهاب پیش‌بینی شده است که از مرداد ماه در امسال آغاز می‌شود.

 اهداف طرح شهاب شامل «شناسایی، هدایت و حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی صاحبان، استعدادهای برتر از دوره ابتدایی تا پایان دوره آموزش متوسطه و زمینه‌سازی برای استمرار حمایت‌ها در مراحل مختلف آموزش عالی»، «پرورش استعدادهای برتر و سرآمد و ایجاد سازوکارهای مناسب برای رشد و بالندگی آنان به عنوان سرمایه‌های ملی و خدادادی»، «تقویت و درونی کردن هویت دینی و ملی واجدان استعدادهای برتر در دوره‌های تحصیلی مختلف آموزش عمومی به منظور احساس مسئولیت برای ایفای نقش سازنده در اعتلای کشور» و «حمایت تربیتی و معنوی از دانش‌آموزان دارای استعداد برتر به منظور بهره‌مندی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های آنها در تعالی و پیشرفت کشور» است.

منبع: خبرگزاری فارس

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب