آیه اقم الصلاه لذکری به کدام موضوع اشاره دارد



آیه اقم الصلاه لذکری به کدام موضوع اشاره دارد را از سایت هاب گرام دریافت کنید.

آیه 14 سوره طه

وَ أَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِما یُوحی‌ «13»

ومن تو را (به پیامبری) برگزیده‌ام، پس به‌آنچه وحی می‌شود گوش فراده.

إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذکْرِی «14»

همانا منم اللّه، جز من خدایی نیست، پس مرا بندگی کن و نماز را بپادار تا به یاد من باشی.

إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفِیها لِتُجْزی‌ کُلُّ نَفْسٍ بما تَسْعی‌ «15»

همانا قیامت خواهد آمد (ولی) من می‌خواهم (زمان) آن را مخفی کنم تا هرکس در برابر سعی و تلاش خود، جزا داده شود.

نکته ها

یکی از اسامی قیامت، ساعت است. «1»

پیام ها

1- پیامبران، از جانب خداوند منصوب می‌شوند، نه از طرف مردم. «أَنَا اخْتَرْتُکَ»

2- باید کلمات وحی را با تمام وجود وبا جان ودل شنید. «فَاسْتَمِعْ» نه «فاسمع».

3- از آداب گفتگو، معرفی خود است. «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ»

«1». بیش از چهل مرتبه این تعبیر «ساعة» در مورد قیامت بکار رفته است. تفسیر فرقان.

جلد 5 - صفحه 329

4- در نظام الهی، شناخت، اساس عمل است. «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ‌- فَاعْبُدْنِی»

5- شناخت اصول دین، بر انجام فروع دین مقدّم است. «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی»

توحید نظری مقدّم بر توحید عملی است. «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ‌- فَاعْبُدْنِی»

6- عبادت باید خالصانه باشد. ارزش عبادت به میزان خلوص آن است. «فَاعْبُدْنِی»

7- توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ الصَّلاةَ»

8- نماز، اوّلین دستور کار و برنامه‌ی عملی انبیاست. «أَقِمِ الصَّلاةَ»

9- نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است. «أَقِمِ الصَّلاةَ»

10- هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلکه توجّه به قلب آن، یعنی احساس حضور است. «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذکْرِی»

11- توجّه به قیامت، سبب برپایی نماز می‌شود. «أَقِمِ الصَّلاةَ- إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ» در قیامت از نماز می‌پرسند.

12- برپایی نماز به خاطر یاد اوست، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذکْرِی» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «أَلا بذکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «1» چنانکه یاد ما از خدا، سبب یاد خدا از ماست. «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ» «2»

13- توحید ومعاد، اوّلین پیام‌های الهی برای بشر است. «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا السَّاعَةَ آتِیَةٌ»

14- از زمان وقوع قیامت، هیچ کس به جز خدا آگاه نیست. «أَکادُ أُخْفِیها»

15- برپایی قیامت حتمی است، «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ» امّا زمانش مخفی است. «أُخْفِیها»

16- هر آگاهی و دانستنی مفید نیست. «أَکادُ أُخْفِیها» ندانستن زمان وقوع قیامت دارای حکمت و لطفی است. زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان وترس نیست. کسی که ساعت آمدن میهمان را نمی‌داند، دائماً آمادگی خود را حفظ می‌کند.

«1». رعد، 28.

«2». بقره، 152.

جلد 5 - صفحه 330

17- با پنهانی زمان قیامت است که پاداش مردم بر اساس واقعیّات و به اندازه تلاش و کوشش آنها خواهد بود. أُخْفِیها ... لِتُجْزی‌

18- پاداش و کیفر دنیوی کامل نیست. إِنَّ السَّاعَةَ ... لِتُجْزی‌

19- در قیامت، اجرای قانون وپاداش وکیفر در حقّ همه یکسان است. «کُلُّ نَفْسٍ»

20- پاداش بر اساس سعی وتلاش است، خواه به انجام برسد، یا نرسد. «لِتُجْزی‌- بما تَسْعی‌»

منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب